العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-11-2010, 03:56 AM
m_aist m_aist غير متواجد حالياً

m_aist is on a distinguished road
افتراضي رد: هل الافضل 128 ام 125

اشكركم يا جماعة على سرعة الرد اشكرك يا ابوحسام على ردك وانت كمان يا ابوسلامة انا بصراحة لسة محتار ...طيب ايه يا جماعة مميزات وعيوب 125 وعيوب 128 برضو؟ وشكرا
وشكر خاص ليك يا ابو سلامة على دعاءك لى ان ربنا يهدينى للاصلح ويارب يكرمك يارب
قديم 21-11-2010, 04:07 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انصحك طبعا بـ 128 قطع غيارها منتشرة ورخيصة جدا .. حجمها كويس وسواقتها خفيفة وسهله .. سهله جدا ومطلوبة عند اعاده بيعها (وممكن تكسب فيها كمان) ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 21-11-2010, 06:05 AM
didos didos غير متواجد حالياً

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of

بص يا باشا انا كان معايا 125 وعلى الرغم من عشقى لها وكرهى ل 128 الا ان 128 افضل لان ال 125 مشاكلها كتير ومصاريفها كتير وفى نفس الوقت لازم تخسر فى بيعها غير ال128 اللى الناس بتحبها يعنى مثلا الات الجر بتاعة ال 125 بعد الموتور
300 عمود كردان +1000 كرونة استعمال = 1300
انما 128 200 جنيه جوز كبالن وعيش وقيس على الباقى غير ان اى شغل بيبان فيها
انا عن نفسى لو مكانك اجيب حاجة لادا 1200 او 1500 سعرها من 6 ل 8 الاف لو كانت تاكسى ومن 8 ل 12 لو ملاكى ممكن تجيب حاجة ب 9 وتخلى الالفين الباقى للمصاريف بتاعتها
قديم 21-11-2010, 12:02 PM
m_aist m_aist غير متواجد حالياً

m_aist is on a distinguished road

شكرا شكرا شكرا بجد يا ديدوس لان اللى جرب افضل واحد ينصحك وبما انك جربت 125 فان كلامك يبقى له وزنه عندى وبرضو بشكرك على نصيحة اللادا بس اللادا انا باسمع انها بتسخن وان اصلها 124 يعنى اللى يشترى124 كانه جاب لادا واعرف ان 124 مش بتسخن معلش ممكن اسألك هل بتسخن فعلا ولا لأ وايه عيوب اللادا يا ديدوس باشا . وبجد شكرا على النصيحة
اما انت يا حسام باشا اولا الف مبروك على افتتاح مقهى مصر موتورز لصاحبه المعلم حسام البورسعيدى
ثانيا بجد بشكرك على النصيحة الغالية لانها ترجح كافة 128

التعديل الأخير تم بواسطة m_aist ; 21-11-2010 الساعة 12:07 PM
قديم 21-11-2010, 07:27 PM
didos didos غير متواجد حالياً

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_aist مشاهدة المشاركة

شكرا شكرا شكرا بجد يا ديدوس لان اللى جرب افضل واحد ينصحك وبما انك جربت 125 فان كلامك يبقى له وزنه عندى وبرضو بشكرك على نصيحة اللادا بس اللادا انا باسمع انها بتسخن وان اصلها 124 يعنى اللى يشترى124 كانه جاب لادا واعرف ان 124 مش بتسخن معلش ممكن اسألك هل بتسخن فعلا ولا لأ وايه عيوب اللادا يا ديدوس باشا . وبجد شكرا على النصيحة
اما انت يا حسام باشا اولا الف مبروك على افتتاح مقهى مصر موتورز لصاحبه المعلم حسام البورسعيدى
ثانيا بجد بشكرك على النصيحة الغالية لانها ترجح كافة 128
موضوع ان اللادا بتسخن ده اى ميكانيكى شاطر يظبطهولك ماهى قدامك شغالة تاكسى 24 ساعة ماقالتش اى اما عن عيوب صناعة اساسية فى العربية مفيش غير موضوع ان البيض بيملص والموضوع ده انا بسمع عنه بس عمرى ما شوفته ولو انت بتتابع العفشة عمرها ما تحصل معاك انما الكلام ده مع واحد بقاله سنة معملش حاجة فيها انا عن نفسى كل شهر كنت بروح لظبط الزوايا واشوف لو فيه اى شغل فى العربية اعمله
باقى العيوب غير مؤثرة يعنى مثلا صوت الموتور وحش او الدركسيون تقيل والكلام ده و نصيحة بلاش 124 خليك فى اللادا لاسباب كتير منها انها احدث وبعدين لو جيت تسقط موتور لل124 بقيت مجبر تجيب موتور من سنه 1980 استيراد انما اللادا ممكن تركب موتور 2005
اما عيوب ال128 الاساسية ان الشاسيه ضعيف بيتشرخ وان الكبالن بتبوظ كتير بس سواقتها انعم وادائها اعلى
انا عن نفسى ارجح اللادا