العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 20-12-2010, 11:40 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: الميه بتنقص بطريقه تجنن

نفس المشكلة عندي بالظبط ومش لاقي أي مكان لتسريب الماء
مشكلة إحترت فيها
قديم 21-12-2010, 03:07 AM
thewesaman thewesaman غير متواجد حالياً

thewesaman will become famous soon enough

باشا انا كان عندي نفس المشكله و غيرت الكوعه وبقي كله تمام فبص عليها ضروري كنت جايبها ب 230
قديم 21-12-2010, 03:13 AM
maxvan maxvan غير متواجد حالياً

maxvan is on a distinguished road

باشا المشكلة بسيطة والحل ابسط

انا كان عندى نفس المشكلة كنت لما اروح اى مشوار واركن العربية وارجع تانى ابوص على المية الاقيها نفصة وساعات كانت بتسخن كثير منى
المشكلة عندك ياباشا فى غطة الئربة للاسف انا كنت غيرت الغطا وجيبت واحد جديد وكان صينى

المشكلة عمتا فى الصينى او فى الاستيراد حاجة اسمها البلف البلف دة هو الجلدة الى موجودة فى الغطة عشان تعزل الجو داخل الئربة عن الخارج للاسف البلف دة بيبوظ بسرعة ودة بيخليى المياة تتبخر خارج الئربة مش جوة ولما تتبخر برة طبعا بتنقص
الحل ان لو مش عاوز تجيب غطاء جديد اعمل البلف دة بسيلكون واتاكد انه فى مكانة والجلدة سليمة او شوف واحد استيراد يكون البلف سليم

ثانى حاجة اتاكد انك قافل الغطاء كويس عشان ميحصلش تسريب والمية تتبخر برة

وان شاء الله خير
قديم 22-12-2010, 10:18 AM
agaty1st agaty1st غير متواجد حالياً

agaty1st is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamkamel مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياريت لو حد مر بنفس المشكه و وجد ليها حل يفدنى الميه عندى بتنقص بالمشوار يعنى مشوار 100 ك رايح و زيهم جى الاقى القربه فضيت مع العلم طرنبه الميه جديده و ماسوره الميه جديده و غطاء القربه جديد ممك يكون من ايه و مفيش اى تسريب فى و احد قلى جوان وش السلندر عايز اعرف ده صح و لا خطا السياره ابيزا 94 كربراتير 1300 و شكرا
ممكن تكون شجرة المية
قديم 22-12-2010, 10:37 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maxvan مشاهدة المشاركة

باشا المشكلة بسيطة والحل ابسط

انا كان عندى نفس المشكلة كنت لما اروح اى مشوار واركن العربية وارجع تانى ابوص على المية الاقيها نفصة وساعات كانت بتسخن كثير منى
المشكلة عندك ياباشا فى غطة الئربة للاسف انا كنت غيرت الغطا وجيبت واحد جديد وكان صينى

المشكلة عمتا فى الصينى او فى الاستيراد حاجة اسمها البلف البلف دة هو الجلدة الى موجودة فى الغطة عشان تعزل الجو داخل الئربة عن الخارج للاسف البلف دة بيبوظ بسرعة ودة بيخليى المياة تتبخر خارج الئربة مش جوة ولما تتبخر برة طبعا بتنقص
الحل ان لو مش عاوز تجيب غطاء جديد اعمل البلف دة بسيلكون واتاكد انه فى مكانة والجلدة سليمة او شوف واحد استيراد يكون البلف سليم

ثانى حاجة اتاكد انك قافل الغطاء كويس عشان ميحصلش تسريب والمية تتبخر برة

وان شاء الله خير
أنا أيضا أعتقد أنة غطاء القربة يمكن يكون السبب لأن دة حصل معايا فى الأوبل فيكترا وفضلت أجرى يمين وشمال على بتوع رادياتيرات أدور على الخرم ولما رحت أكشف عند الميكانيكى اذا كانت المشكلة فى جوان وش السلندر طلب منى تغيير غطاء الرادياتير والتجربة وفعلا المشكلة اتحلت وانتهت تماما بغطاء أصلى تمنة 30 جنية ربنا يباركلة

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة