العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 02-10-2012, 12:59 PM
sikon sadek sikon sadek غير متواجد حالياً

sikon sadek is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة عداد الاربى ام

طب انا هروح صيانة 5000 هقولهم تانى عليها بس لو ماتحلتش المشكلة اعمل اية
قديم 02-10-2012, 01:55 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

استاذى الكريم الموضوع دا مينفعش تسكت علية لحد الصيانة معايا براحة كدة وانا اقولك على كل حاجة
1-الصبح بدرى او اى وقت تكون العربية فية باردة ولسة طازة اول ما تدور العربية بتلاقى فى مؤشر rpm العداد بيوصل لحد 1 او 1000 لفة فى الدقيقة طب لية عشان العربية تسخن والماتور زيتة يسخن والكلام اللى انت عارفة دا طب بعد كدة بيدا العداد ينزل شوية سنة سنة لحد ما يوصل تقريبا 750 لفة فى الدقيقة او تحت الواحد بسنة بسيطة حتى هتلاقى صوت العربية هدى سنة وبقى طبيعى الموضوع دا اخرة 5 دقايق
2-طب مسالتش نفسك ازاى العداد يعلى وانا مش دايس بنزين؟؟؟
هنا بقى اقولك فى حاجة اسمها صمام ايدل او ششهرتة حساس ايدل وظيفتة اية بقى اقولك
انت لما بتدور العربية وانت مش دايس بنزين خالص البوابة بتاعتها اللى فى الماتور بتقفل نهائى ولا نفس بيعدى منها طيب ازاى بقى بتحافظ على دورانها وعدم توقف الماتور السبب انى صمام الايدل مفتوحلة خرم بسيط بعد البوابة اصلا هو اللى بيحافظ على عدد لفات الماتور والعربية باردة او سخنة او فى الصبح بدرى او اى حالة ميكونش انت دايس فيها بنزين وبيظبط على اساس لو العربية باردة يعلى العداد لحد 1000 او 1 ولما تسخن ثابت على 750
3-حصل عيب انى العداد بيعلى يبقى البلف شغال اة وسليم ولكن بصورة غير دقيقة
4-اية المشاكل اللى ممكن تقابلك بقى انى تلاقى رعشة فى الماتور عند الدوارة وهووووب بيطل تيجى تهدى فى اشاررة وهووووب تبطل طبعا دا لو سيبتها واهملت الموضوع وطبعا زيادة استهلاك البنزين وحرق على الفاضى لانة فترة والوضع هيسوء وتيجى تقول للتوكيل يقولك اهمال منك لية العربية ماشية معاك 5000 وانت عملت حاجة غلط
يبقى تروح للتوكيل تغيرة وتقولة دا تبع الضمان وسعرة فى التوكيل 740 جنية اصلى وسيبك من التقليد او الاصلى اللى بيقولة علية من كوريا وبتاع دا تمنة الحقيقى اقل من كدة يبقى مش كويس ودى من القطع المهمة فى العربية يبقى تجيبها من التوكيل وتغيرة على حسابهم
ارجو انى اكون وصلتلك المعلومة .........!
قديم 02-10-2012, 03:21 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

استاذى الكريم الموضوع دا مينفعش تسكت علية لحد الصيانة معايا براحة كدة وانا اقولك على كل حاجة
1-الصبح بدرى او اى وقت تكون العربية فية باردة ولسة طازة اول ما تدور العربية بتلاقى فى مؤشر rpm العداد بيوصل لحد 1 او 1000 لفة فى الدقيقة طب لية عشان العربية تسخن والماتور زيتة يسخن والكلام اللى انت عارفة دا طب بعد كدة بيدا العداد ينزل شوية سنة سنة لحد ما يوصل تقريبا 750 لفة فى الدقيقة او تحت الواحد بسنة بسيطة حتى هتلاقى صوت العربية هدى سنة وبقى طبيعى الموضوع دا اخرة 5 دقايق
2-طب مسالتش نفسك ازاى العداد يعلى وانا مش دايس بنزين؟؟؟
هنا بقى اقولك فى حاجة اسمها صمام ايدل او ششهرتة حساس ايدل وظيفتة اية بقى اقولك
انت لما بتدور العربية وانت مش دايس بنزين خالص البوابة بتاعتها اللى فى الماتور بتقفل نهائى ولا نفس بيعدى منها طيب ازاى بقى بتحافظ على دورانها وعدم توقف الماتور السبب انى صمام الايدل مفتوحلة خرم بسيط بعد البوابة اصلا هو اللى بيحافظ على عدد لفات الماتور والعربية باردة او سخنة او فى الصبح بدرى او اى حالة ميكونش انت دايس فيها بنزين وبيظبط على اساس لو العربية باردة يعلى العداد لحد 1000 او 1 ولما تسخن ثابت على 750
3-حصل عيب انى العداد بيعلى يبقى البلف شغال اة وسليم ولكن بصورة غير دقيقة
4-اية المشاكل اللى ممكن تقابلك بقى انى تلاقى رعشة فى الماتور عند الدوارة وهووووب بيطل تيجى تهدى فى اشاررة وهووووب تبطل طبعا دا لو سيبتها واهملت الموضوع وطبعا زيادة استهلاك البنزين وحرق على الفاضى لانة فترة والوضع هيسوء وتيجى تقول للتوكيل يقولك اهمال منك لية العربية ماشية معاك 5000 وانت عملت حاجة غلط
يبقى تروح للتوكيل تغيرة وتقولة دا تبع الضمان وسعرة فى التوكيل 740 جنية اصلى وسيبك من التقليد او الاصلى اللى بيقولة علية من كوريا وبتاع دا تمنة الحقيقى اقل من كدة يبقى مش كويس ودى من القطع المهمة فى العربية يبقى تجيبها من التوكيل وتغيرة على حسابهم
ارجو انى اكون وصلتلك المعلومة .........!
اولا الف شكر على المرور والمعلومة

وانا والله مسكتش ورحت مركز خدمة نيو كار الموجود عندنا فى الاسماعيلية بنفيشة وعملت مشكلة مع
وللاسف ناس معندهمش ضمير لانة بيقولى العربية مفيهاش حاجة لدرجة انى قولتها ان اخركم تربيط عفشة وملكمش فى الصيانة انا فاضلى 500 كيلو واخش على صيانة 5000 هروح غبور العبور واشوف الموضوع دة وبالمرة هشتكى مركز الخدمة لان دى تانى مرة اروحلهم وملهمش لازمة واضطر اروح ابو رواش وتكون المشكلة بسيطة
قديم 02-10-2012, 07:25 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

ما هى فعلا المشكلة بسيطة جدا جدا حتى لو صلحتها على حسابك برضة بسيطة جدا ان شاء الله
قديم 03-10-2012, 01:32 AM

صورتها فيديو