العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 08-11-2010, 01:38 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عملت حادثة و عايز رأيكم و مشورتكم

لازم يكون معاك المنتج اللى اصدرلك الوثيقة هو اكتر واحد ممكن يساعدك ، واللى اعرفه انك يا اما بتسلم القطع التالفة لان الشركة بتعمل عليها مزاد وتبيعها او بيتخصم منك نسبه مش فاكر كام وتحتفظ بيها
وبروضو اللى هيكادلك مندوب الشركة
وربنا يعوض عليك ويجعله فى ميزان حسانتك يارب بس مهم تقعد على ايد الناس اللى هتشتغل فيها لان فيه اماكن علشان بتشتغل للتامين بتشتغل اى كلام معرفش ايه العلاقة بس انت فهمهم ان لو العربيه ليك عليها اى تعليق مش هتمضى استلام

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 08-11-2010, 10:47 AM
الصورة الرمزية zoomaa&mizaa
zoomaa&mizaa zoomaa&mizaa غير متواجد حالياً

zoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

لازم يكون معاك المنتج اللى اصدرلك الوثيقة هو اكتر واحد ممكن يساعدك ، واللى اعرفه انك يا اما بتسلم القطع التالفة لان الشركة بتعمل عليها مزاد وتبيعها او بيتخصم منك نسبه مش فاكر كام وتحتفظ بيها
وبروضو اللى هيكادلك مندوب الشركة
وربنا يعوض عليك ويجعله فى ميزان حسانتك يارب بس مهم تقعد على ايد الناس اللى هتشتغل فيها لان فيه اماكن علشان بتشتغل للتامين بتشتغل اى كلام معرفش ايه العلاقة بس انت فهمهم ان لو العربيه ليك عليها اى تعليق مش هتمضى استلام
بيشتغلوا أى كلام يا أبو نورا علشان بيكون بينهم وبين التأمين شغل جامد أوى والتأمين هو اللى بيخليهم يلموا الدور علشان التكلفة تقل علشان كدة أنا بفضل أن التصليح يكون فى التوكيل لان فى الحالة دية كل اللى التأمين بيقدر يعملوا أنة بيفاصل مع التوكيل على أد ما يقدر لاكن ميقدرش يطالبة بالأقتصاد فى عملية التصليح.

تحيا مصر
قديم 08-11-2010, 01:54 PM
adel_520305 adel_520305 غير متواجد حالياً

adel_520305 will become famous soon enough

اقترح أولا أسباب الضرر وعلي من تقع عليه المسئولية اثر إلحاق الضرر ويقر بالتزام لإعادة السيارة كما كانت قبل الضرر تشمل كافة التكاليف وفي حالة التأمين الشامل وهو أن يتحمل كافة التكاليف تضاف عليها نسبة مئوية علي إجمالي قيمة السيارة تقريبا لا تزيد عن 9% وتبدل قطع الغيار التالفة بأخرى كما كانت قبل الحادث وتشمل زمن الإهلاك تقريبا ويفضل أن تكون جديدة المهم في النهاية تشعر بإعادة السيارة كما كانت قبل الحدث واعتقد أيضا أن من الحقا الضرر ملزم بتحمل قيمة تحول السيارة من تجميع تقني للوكيل كوريا إلي تجميع تقني لوكيل فرعي قض تقل قيمة السيارة في حالة البيع لقدر ( الله ) بعد استلام السيارة من الوكيل الفرعي والحل لتسوية هذا الخلاف تقدير السيارة للبيع قبل الحادث وبعد الحادث من خلال خبير بعد معاينة السيارة وعلي شركة التأمين سداد كافة التكاليف بشيك يتم تحصيله بعد فترة زمنية تقريبا لا تزيد عن شهر تخصم منها نسبة مئوية علي إجمالي قيمة السيارة تقريبا لا تزيد عن 9% أيضا على المتضرر مقاضاة المسئول بإلحاق الضرر مقابل تعطيل مصالح المتضرر وكفيا إهمال وإيهانه لولا ستر ربنا كان زمانك تعاني من مشاكل نفسية أو عاهة مستديمة ولكن الحمد ( لله ) ربنا ستر ونفسي أوضح نقطة مهمة جدا لمسة لم تضر من شخص مجهول لقيمة قلة القيمة أو زادة فإن كنت مجهول فلا تضع نفسك في حرج أو إهمال أو غفلة تجعلك كبير السن صغير العقل تلحقه إيهانه

قديم 08-11-2010, 07:15 PM
aaet1 aaet1 غير متواجد حالياً

aaet1 will become famous soon enoughaaet1 will become famous soon enough

الله يرحم اللغة العربية !!!!!!!!!!!!!!!
قديم 08-11-2010, 07:36 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Yasserrr مشاهدة المشاركة

للأسف عملت حادث بالسيراتو بس الحمد الله ان انا سليم و بما انى جايبها بالتقسيط فكان كده كده متأمن عليها ....
اتصلت بالتأمين لحظة الحادث اللى طلب منى انى اعمل محضر , فعملته وو ديتله رقم المحضر فعمل لى الاخطار وبعته الشركة اللى للأسف طولت على - 8 أيام - لحد ما جه المندوب علشان يصور و يتفق ع المقايسة اللى عملتهالهم فى عيسى زى ما طلب منى بتاع شركة التأمين....
المقايسة مبدئيا بحوالى 11 ألف جنيه ... لدى شوية استفسارات :
هل فعلا انا المفروض اتحمل مبلغ 10 % من اجمالى قيمة التصليح ؟
هل من حقى انى آخد قطع الغيار التالفة التى ستغير و تستبدل بالجديدة لأن فيها حاجات تقريبا كويسة و تلفيات بسيطة .. فممكن استغلالها فيما بعد ؟
مع العلم ان شركة التأمين هى المصرية للتأمين التكافلى .. و بالمناسبة ايه رأيكم فيها ..
و لكم جزيل الشكر

اولا الف حمد لله على سلامتك وفداك مليون عربية واهم حاجة انك بخير

ولو حتصلح العربية فى التوكيل الرسمى بيتدفع 10% ولو وكيل معتمد مابتدفعش حاجة ومااعتقدش انك بتاخد قطع الغيار