العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 21-11-2010, 09:50 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لاصحاب الخبرة عن موتسيكل هوجان 5

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر نبيل مشاهدة المشاركة

منذ ثلاثة شهور اشتريت موتسيكل مستعمل هوجان 5
وكان اول غيار زيت بعد شراؤه كان الزيت نازل قليل فتوقعت ان يكون صاحبه الذي اشتريته منه مغيرش زيت من فترة طويلة
وبعد حوالي 700 كيلو ذهبت لتغيير الزيت نزل ايضا قليل وفي هذه الفترة كان عندي تسريب زيت من الجوانات فذهبت للميكانيكي وعندما اخبرته ان الزيت بينزل حوالي النص عند التغيير فأخبرني ان الجوانات متعملش كده وان المكنه عوزه تتعمر
فارجو من اصحاب الخبرة هل قلة الزيت ممكن تكون فعلا من الجوانات ولا عاوزة تتعمر
ولو اتعمرت ده ميأثرش عليها فيما بعد او يسبب اعطال مستقبليه ولا ابعها واريح دماغي ؟

ارجو الرد
بص يا ا. نبيل
ومعلش يا عم هشام انا بقي اتكلم في الصيني
انا برده معايا هوجان 5 موديل 2008 بتاكل زيت بس مش النص وكماني انت بتغير علي كام كيلوا؟
وبالنسبه للعمره اسهل ما يكون وهتكلفك بالكتير 500 جنيه وانا عمرت بقالي 3 شهور والموتسكل والله صوته احلو عن قبل كده؟
اهم شيء يا ا. نبيل ان يكون الميكانيكي اهل للثقه لانهم ساعات بيطمعوا ويقلك 1000 جنيه.
الحل الموتسكل عايز يعمر وانت تخلي الميكانيكي يكتبلك طلبات العمره وحاول انت اللي تيجبها وتقف وهو بيقفل المكنه وتلين بعد العمره 6 ساعات بالكتير وبلاش تقرص علي الموتسكل خلي اخر سرعتك من 80 الي 100 كيلوا
لانك لو قفلت عداد الموتسكل الي هو 120 بيقلل كفاءه الموتور غير انه ممكن يكسر بستم؟؟
الصيني غير اليباني عايز صيانه باستمرار
مع العلم ان الصامولة الي فوق كمان الي بنفتحها ساعة غيار الزيت الي بنضع منها الزيت كانت بتسرب ايضا ... وانا تحت امرك في اي سؤال عن هوجان 5

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-11-2010, 09:55 PM
الصورة الرمزية nktis

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

وخد بالك يا ا. نبيل ليه انا بقلك انك تشتري حاجتها بنفسك لان فيه انواع صيني كلها .بس درجات والميكانيكي يكون معاك ومتقلقش ان المكنه بعد ما تعمل عمره خلاص تبيعها؟؟
لالا انا عمرت من 4 شهور وبجري وصوتها احسن من الاول .

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 24-11-2010, 10:00 PM
مستر نبيل مستر نبيل غير متواجد حالياً

مستر نبيل is on a distinguished road

شكر ا جزيلا علي ردك ومعلوماتك القيمة وربنا يعمل الي فيه الخير
قديم 25-11-2010, 04:26 PM
SmoothRider SmoothRider غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد محمد
التخصص العملى: ELT, publishing

SmoothRider will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

بص يا ا. نبيل
ومعلش يا عم هشام انا بقي اتكلم في الصيني
انا برده معايا هوجان 5 موديل 2008 بتاكل زيت بس مش النص وكماني انت بتغير علي كام كيلوا؟
وبالنسبه للعمره اسهل ما يكون وهتكلفك بالكتير 500 جنيه وانا عمرت بقالي 3 شهور والموتسكل والله صوته احلو عن قبل كده؟
اهم شيء يا ا. نبيل ان يكون الميكانيكي اهل للثقه لانهم ساعات بيطمعوا ويقلك 1000 جنيه.
الحل الموتسكل عايز يعمر وانت تخلي الميكانيكي يكتبلك طلبات العمره وحاول انت اللي تيجبها وتقف وهو بيقفل المكنه وتلين بعد العمره 6 ساعات بالكتير وبلاش تقرص علي الموتسكل خلي اخر سرعتك من 80 الي 100 كيلوا
لانك لو قفلت عداد الموتسكل الي هو 120 بيقلل كفاءه الموتور غير انه ممكن يكسر بستم؟؟
الصيني غير اليباني عايز صيانه باستمرار
مع العلم ان الصامولة الي فوق كمان الي بنفتحها ساعة غيار الزيت الي بنضع منها الزيت كانت بتسرب ايضا ... وانا تحت امرك في اي سؤال عن هوجان 5
ما شاء الله ولا قوة إلا بالله
ومخبي ده كله عننا يا عم نوح
ماشي يا عم
قديم 25-11-2010, 06:16 PM
الصورة الرمزية nktis

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SmoothRider مشاهدة المشاركة

ما شاء الله ولا قوة إلا بالله
ومخبي ده كله عننا يا عم نوح
ماشي يا عم
ربنا يديك الصحه يا عم خالد . بس ديت اسمها صيني وعلي قد خبرتي لو معاك تركب يباني ريح دماغك وهاتلك حته . اما لو مشوارك للشغل صغير 10 كيلو مثلا ومفيش فلوس هاتلك معزه صيني واخلص وكمان لو اول مره هتسوق هات صيني ارخص حاجه تتعلم فيها . بالنسبالي في الوقت الحالي الموتسكل ايدي ورجلي . مع ان الحمدلله العربيه موجوده بتاعه الحج ومحدش بيركبها قوي بس الواحد كان حابب الموتسكلات من زمان

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*