العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-04-2012, 01:02 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطه ( قول معاك كام و انا اقولك تجيب ايه بفلوسك )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elngar مشاهدة المشاركة

انا شكرك جدا على الموضوع الجميل دا كنت عايز اخد رأئيك فى رينو لوجان جديدة ولا ميجان 2006 ولا فيرنا وخلاص يا ربت تزكر ليا اهم العيوب وقطع الغيار لانى سمعت كتير عنهم واتعقدت مع الشكر

الفيرنا عربيه ممتازه بس واطيه شويه على الارض و ده عيب

الميجان بيسقولوا فى مشاكل فى الفتيس الاوتوماتيك و الموتور و ده انا شوفته مع واحد صاحبى

اللوجان عربيه فوق المحترمه و كويسه جدا وتستحمل اى حاجه

و انا ارشحها

و لو انت مقتنع بيها

ادخل قسم الرينو و شوف كل حاجه عنها

تحياتى
: 12A96E~160::1 2A96E~160:
قديم 12-04-2012, 03:38 PM
hemahamdy hemahamdy غير متواجد حالياً

hemahamdy is on a distinguished road

استاذنا مشكورا لو ممكن تساعدني
أحتاج الي سيارة علي الأقل 1600سي سي - يفضل تكون حديثة شوية يعني فيها سفتي زيادة شوية زي ABS واير باج مثلا مع باقي الكماليات المشهورة زي فل باور أو غيره - لا يهم زجاج أو مريات كهرباء ولا يهم مانيوال ام أوتوماتك أو 2 أو 4 باب المهم تكون قوية للسرعات العالية والثبات والفرامل - مشكلتي أن لا يعجني سوي السيارات الألماني - والمبلغ في حدود سقف 42 الف.
شكرا لاهتمامك.
ابراهيم حمدي
قديم 12-04-2012, 04:00 PM
teffa85 teffa85 غير متواجد حالياً

teffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

اولا منور المنتدى كله

انا عن نفسى ارشحلك اللوجان افضل لسبب
انها عربيه ممتازه
قطع غيار متوفره بره التوكيل و داخل التوكيل باسعار مناسبه
منتشره بشكل رهيب فى الشوارع
عربيه متينه

بلاش المنيجان علشان مشاكل الموتور و الفتيس الاوتوماتيك

بلاش الاودى و خليك فى عربيه حديثه شويه علشان متتعبكش

الجين تو حلوه برده
بس شكلها من ورا مش بيعجينى

اللى بيعجبنى البيرسونا اللى زيها بس انسيابيه اكتر

بالنسبه للصينى ففى حاجات حلوه و حاجات اى كلاكم

بس خليك فى المضمون اكتر دلوقتى و هى اللوجان

و لو عاوز بالمبلغ من 50 - 56 الف
انى ارشحلك موديلات تانيه انا تحت امرك

تحياتى

:TH E_PR~18::THE_P R~18:
طيب انا كنت خلاص مقرر اجيب بروتون ساجا 2012 زيرو لان اللى هيدفع 56 الف فى مستعمل يدفع 65 الف ويجيب زيرو وخلاص وقارنتها كتير باللوجان لاقتها شبابية اكثر وقوة الماتور اجمد وتستحمل شغل كتير عن تجربة الاصدقاء وحضرتك لما مجبتش سيرة الساجا قلقتنى مع انى كنت خلاص على وشك انى اجيب ساجا 2012 وعرفت كمان ان كتير من الاماكن بتبيع قطع غيار الساجا برة التوكيل وارخص من اللوجان وبالنسبة للتوكيل لازم تحجز ومعظم التوكيلات زى بعض ياريت لو الساجا فيها عيب خطير قولى عشان انا كنت هجيبها وكنت مقتنع بيها تماما ارجوا سرعة الرد لااهمية ومعلش انى طولت عليك
قديم 12-04-2012, 04:08 PM
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teffa85 مشاهدة المشاركة

طيب انا كنت خلاص مقرر اجيب بروتون ساجا 2012 زيرو لان اللى هيدفع 56 الف فى مستعمل يدفع 65 الف ويجيب زيرو وخلاص وقارنتها كتير باللوجان لاقتها شبابية اكثر وقوة الماتور اجمد وتستحمل شغل كتير عن تجربة الاصدقاء وحضرتك لما مجبتش سيرة الساجا قلقتنى مع انى كنت خلاص على وشك انى اجيب ساجا 2012 وعرفت كمان ان كتير من الاماكن بتبيع قطع غيار الساجا برة التوكيل وارخص من اللوجان وبالنسبة للتوكيل لازم تحجز ومعظم التوكيلات زى بعض ياريت لو الساجا فيها عيب خطير قولى عشان انا كنت هجيبها وكنت مقتنع بيها تماما ارجوا سرعة الرد لااهمية ومعلش انى طولت عليك
بالعكس

الساجا عربيه ممتازه

بس انا بقول علشان انتشارها مش زى اللوجان

لكن ده ميعيبش العربيه
قديم 12-04-2012, 04:12 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemahamdy مشاهدة المشاركة

استاذنا مشكورا لو ممكن تساعدني
أحتاج الي سيارة علي الأقل 1600سي سي - يفضل تكون حديثة شوية يعني فيها سفتي زيادة شوية زي ABS واير باج مثلا مع باقي الكماليات المشهورة زي فل باور أو غيره - لا يهم زجاج أو مريات كهرباء ولا يهم مانيوال ام أوتوماتك أو 2 أو 4 باب المهم تكون قوية للسرعات العالية والثبات والفرامل - مشكلتي أن لا يعجني سوي السيارات الألماني - والمبلغ في حدود سقف 42 الف.
شكرا لاهتمامك.
ابراهيم حمدي
عندك سيات ابيزا 2002

دى اللى ممكن تلاقى فيها الاوبشنز دى

لكن ممكن عندك

اسبيرانزا A113
2009 او 2010 فيها ABS

باقى الموديلات عاديه بقى

زى فيات سينا 2003
او رينو كليو 2005 الشكل الجديد

: waving: