العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-12-2009, 08:38 PM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of
افتراضي رد: افضل سيارة فى فئة 150 الف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. اشرف مشاهدة المشاركة

اخي العزيز
أنا أحب الهوندا جدا و لدي الان هوندا سي ر ف 2007 في السعودية و كان عندي قبلها اكورد 2004 و الهوندا احسن سياره في فئتها من حيث الموتور و الفتيس. و السيارة السيفيك انا ركبتها ايجار و هي ممتازه جدا و ماكينتها و الفتيس رياضي اكتر من الكورولا و الاوكتافيا. اما النيسان الصني و التيدا فافضل ان تقارنهم بالهيونداي. الفورد قطع غيارها نار و اعطالها كثيرة. وفي امريكا بيقولو علي الفورد FORD = Fixed Or Repaired Daily الاوبل و الاوكتافيا و الجولف برضه قطع غيارهم نار.

لكن...
رغم كل هذا انصحك باتويوتا حيث صيانتها في مصر افضل و قطع غيارها ارخص و بيعها اسهل و احسن. الهوندا عربية للدول المحترمة اللي شوارعها كويسة. لأن الهوندا واطية و رغم أن ده في كل العالم أحسن لأنه بيخلي العربية ثابته اكتر علي الطريق الا ان مصر مختلفة بسبب المطبات.

التويوتا خلقت لمصر زي البيجو ال 504 زمان. بالتوفيق.
شكرا ليك يا دكتور اشرف .....

التويوتا ممتازه .... بس مشكلتها ان التقفيل الخليجي سئ جدا ... وخفيف .... وفاضيه .. بينما التويوتا المصري ممتازه جدا وقويه ..

شكرا ...
قديم 17-12-2009, 09:24 PM
Nomad Nomad غير متواجد حالياً

Nomad has a spectacular aura aboutNomad has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. اشرف مشاهدة المشاركة

اخي العزيز
أنا أحب الهوندا جدا و لدي الان هوندا سي ر ف 2007 في السعودية و كان عندي قبلها اكورد 2004 و الهوندا احسن سياره في فئتها من حيث الموتور و الفتيس. و السيارة السيفيك انا ركبتها ايجار و هي ممتازه جدا و ماكينتها و الفتيس رياضي اكتر من الكورولا و الاوكتافيا. اما النيسان الصني و التيدا فافضل ان تقارنهم بالهيونداي. الفورد قطع غيارها نار و اعطالها كثيرة. وفي امريكا بيقولو علي الفورد FORD = Fixed Or Repaired Daily الاوبل و الاوكتافيا و الجولف برضه قطع غيارهم نار.

لكن...
رغم كل هذا انصحك باتويوتا حيث صيانتها في مصر افضل و قطع غيارها ارخص و بيعها اسهل و احسن. الهوندا عربية للدول المحترمة اللي شوارعها كويسة. لأن الهوندا واطية و رغم أن ده في كل العالم أحسن لأنه بيخلي العربية ثابته اكتر علي الطريق الا ان مصر مختلفة بسبب المطبات.

التويوتا خلقت لمصر زي البيجو ال 504 زمان. بالتوفيق.
tamam keda ya dr.ashraf...ana ya ostaz waleed ama get ageeb el 3rbeya kont bakaren ba been el ford wel vectra we fantsia we civic..sa7eb el ma3rad el ana gebt meno 2aly el tarteb men el a7san lel aw7ash kal aty fantasia...ford...vectra. ..civic...la2en fe3lan zay mal dr bey2ool watya gedan we bettbhdel fe shawr3na el masrya el gameela...ma3 2enaha 3rbeya kwyessa bas lazem tekoon mol2ma le zeroof el balad el enta 3yesh feeha
wel toyota 3arbeya kwyessa bas el ragel sa7eb el ma3rad alhaly sara7aatan...2ally ana law ma3aya 150 alf maso2sh toyota corolla...
قديم 17-12-2009, 10:18 PM
الصورة الرمزية waleed116

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

wel toyota 3arbeya kwyessa bas el ragel sa7eb el ma3rad alhaly
sara7aatan...2ally ana law ma3aya 150 alf maso2sh toyota corolla

ممكن حضرتك توضحلي الكلام اكتر .... لاني مش عارف افهمه ؟

شكرا ...
قديم 17-12-2009, 10:33 PM
Nomad Nomad غير متواجد حالياً

Nomad has a spectacular aura aboutNomad has a spectacular aura about

wana bana2y el 3rbeya abl makarar hageeb eh
a3dt ma3a sa7eb el ma3rad...we 2oltelo 3yez ageeb 3arbeya be 150 alf we men demn el 7gat el 2olthalo toyota corolla fa 2ally ana law hadfa3 150 alf...madf3homsh fe corolla...

tamam keda???
قديم 18-12-2009, 05:29 PM
الصورة الرمزية waleed116

[QUOTE=Nomad;112447][LEFT]wana bana2y el 3rbeya abl makarar hageeb eh
a3dt ma3a sa7eb el ma3rad...we 2oltelo 3yez ageeb 3arbeya be 150 alf we men demn el 7gat el 2olthalo toyota corolla fa 2ally ana law hadfa3 150 alf...madf3homsh fe corolla...

تمام ....وضححت الصوره يا صحبي .....

هيا فعلا متستهلش السعر ده .... وبردو الاوكتافيا سعرها مبالغ فيه جدا ...

شكرا ...