العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 24-07-2012, 12:25 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

ازيكم يا جماعة الخير يارب تكون في احسن حال
انا عارف ان في حالة خمول في الرابطه علشان احنا في رمضان بس يارب تكون حالة الخمول دي علشان التفرغ للعباده والصلاة وقراءة القرآن
انا ليا سؤال بسيط وعاوز رد من عمالقة الرابطه ( اتش - ادماير - القاضي)
انا لما عملت طقم شنبر منحوالي شهر ونص طبعا ظبط التاكيهات بس لما قافلنا الموتور وبدأنا ندوره كان في خبطه خفيفه كده علشان في تاكيه مفتوح والميكانيكي قالي ابقي روح اظبط التاكيهات تاني علشان في تاكيه مفتوح
المشكله علشان اروح للراجل بتاع التاكيهات مشوار تقيل علي قلبي قوي غير ان عندو العربيه بتقف في الشمس كذا ساعه وهو معندوش مكان ضل اقف انا فيه ومكسل اروحلو
بالاختصار انا خلال 3 اسابيع اللي جايه عندي اربع سفريات بالعربيه اسكندريه واسماعيليه والغردقه
هل في تأثير من التاكيه المفتوح علي العربيه مع العلم من ساعة معملت طقم الشنبر ماسفرتش بيها والعربيه مش بتسخن
ايه اللي ممكن يعملو التاكيه المفتوح وشكرا

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 24-07-2012, 02:45 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

انا عارف ان في حالة خمول في الرابطه علشان احنا في رمضان بس يارب تكون حالة الخمول دي علشان التفرغ للعباده والصلاة وقراءة القرآن
انا لما عملت طقم شنبر منحوالي شهر ونص طبعا ظبط التاكيهات بس لما قافلنا الموتور وبدأنا ندوره كان في خبطه خفيفه كده علشان في تاكيه مفتوح والميكانيكي قالي ابقي روح اظبط التاكيهات تاني علشان في تاكيه مفتوح
المشكله علشان اروح للراجل بتاع التاكيهات مشوار تقيل علي قلبي قوي غير ان عندو العربيه بتقف في الشمس كذا ساعه وهو معندوش مكان ضل اقف انا فيه ومكسل اروحلو
بالاختصار انا خلال 3 اسابيع اللي جايه عندي اربع سفريات بالعربيه اسكندريه واسماعيليه والغردقه
هل في تأثير من التاكيه المفتوح علي العربيه مع العلم من ساعة معملت طقم الشنبر ماسفرتش بيها والعربيه مش بتسخن

اولا السلام عليكم
ازيك يا ايمن واحشنى جدا يا معلم
يارب تكون بخيير
بالنسبه لموضوع التاكيهات دا
انا كان عندى مشكله معاه من فتره
وهى ان عمود الكامه كان فى حته منه ناعمه ومش محمله على التكيه واما ازود الطبق شويه عشان اقفل التاكيه العربيه تبرجل خالص وتتخنق مهما تظبط كهربا وبنزين
فكان الحل عندى انى اغير الكامه وغيرتها وجبتها كامله يعنى بالتمساح بتاعها
لان القديمه كانت بتخلى العربيه وهى دايره بتسكسك وانت ماشى تلاقى الصوت بيعلى
انا جبت اللى عندى 250 جنيه وبسم الله ماشاء الله زى الفل على رأى هشام
وافتكر من ناحيه موضوع السفر دا
مش مشكله اوووى لان اما التاكيه مفتوح احسن من انه يكون مقفول اووى
لانه المقفول بيخنق العربيه وبيخليها تاكل زيت وتسخن
وعموما مستنين رأى هشام وأدماير

ورمضان كريم

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 24-07-2012, 02:59 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم
ازيك يا ايمن واحشنى جدا يا معلم
يارب تكون بخيير
بالنسبه لموضوع التاكيهات دا
انا كان عندى مشكله معاه من فتره
وهى ان عمود الكامه كان فى حته منه ناعمه ومش محمله على التكيه واما ازود الطبق شويه عشان اقفل التاكيه العربيه تبرجل خالص وتتخنق مهما تظبط كهربا وبنزين
فكان الحل عندى انى اغير الكامه وغيرتها وجبتها كامله يعنى بالتمساح بتاعها
لان القديمه كانت بتخلى العربيه وهى دايره بتسكسك وانت ماشى تلاقى الصوت بيعلى
انا جبت اللى عندى 250 جنيه وبسم الله ماشاء الله زى الفل على رأى هشام
وافتكر من ناحيه موضوع السفر دا
مش مشكله اوووى لان اما التاكيه مفتوح احسن من انه يكون مقفول اووى
لانه المقفول بيخنق العربيه وبيخليها تاكل زيت وتسخن
وعموما مستنين رأى هشام وأدماير

ورمضان كريم
انا برده بقول ان التاكيه المفتوح مش مشكله اوي كمان العربيه مش بتسخن واستهلاك البنزين اتعدل كتير عن الاول وهشوف اتش وادماير هيقولو ايه

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 24-07-2012, 09:13 PM
cars admire
Guest

مميز 1600و1800و2000 ضبط تاكيهات فيات 132 !!!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

التاكيه المفتوح ممكن جدا ياكل ركبة من ركب الكامة ويهدر عزم وقوة البستم اللى راكب عليه
والعربية سحبها هيبقى مش كويس وضعيف !!
ظبطة التاكيهات
132
1600و1800و2000
Engine Numbers starting;
1. 132 A.000 (95bhp)
132 B.000 (95bhp)
Both these numbers relate to 1600 cars, 1592cc.Valve clearance settings;بالفللر inlet 0.45mm; exhaust 0.60mm.

2. 132 A1.000 (105 bhp)
132 B1.000 (107 bhp)
Both these numbers relate to 1800 cars, 1756cc, with valve clearances as per the 1600 cars, above.

3. From chassis no. 208001, (I have no record of engine numbers, unfortunately.) around August 1975.Revisions were as follows;

132 C.000 ( 95bhp)
1600 was now short stroke 1585cc, with same valve clearances as before.

132 B1.000 (111bhp)
1800 still 1756cc but different carburation with auto choke,revised combustion chamber design. Valve clearances now, 0.45mm inlet, 0.45mm exhaustبالفللر.

From 1977.

132 CِC2000 (112bhp)
1995 cc (2 litre ) cars introduced.I believe valve clearances were revised back again to 0.45mm inlet. 0.60mm exhaust as per the earlier cars.بالفللر

As you can see , in standard form there is nothing between the 1800 and 2 litre cars in total power output (1bhp!) but you do have more torque from the 2 litre and achieved from lower in the rev range.If you have an "ear" for engines , the 2litre has a slightly harsher note to it from its longer stroke (the bore size was the same), something it has in common with Alfa twin cam when comparing 1800 and 2 litre cars.There are, of course , wider tuning possibilities with the 2 litre.

ضرورى جدا ضبط التاكيهات بالفللر بالمقاسات دى لل1600 و1800 و2000 سى سى !!
مينفعش تمشى او تسافر بالعربية اكتر من كده من غير ظبط تاكيهات والاهم تكون الظبطة بالمقاسات المكتوبة !!

1600 cars, 1592cc.Valve clearance settings;بالفللر inlet 0.45mm; exhaust 0.60mm

1800

Valve clearances now, 0.45mm inlet, 0.45mm exhaustبالفللر

2000
0.45mm inlet. 0.60mm exhaust .بالفللر

F LASHCar

الرابط

http://www.google.com.eg/url?sa=t&rc...Vz8HkOxR75GW-Q
قديم 24-07-2012, 10:47 PM
cars admire
Guest

حصرى رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132