العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 09-09-2010, 08:56 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

عريــس قــطـــور

احمد ربنا انك نمت بس
انا لما بشرب شربات بفضل حبيس الحمام لمدة 3 ايام متواصلة حتى فى فرحى مشربتوش

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 09-09-2010, 08:58 AM

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

كل سنة وانت طيب يا محمد عقبال 100 سنة ياراجل زعلان انك بقيت 31 سنة دة انا كدة اموت نفسى

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 09-09-2010, 10:28 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

ايه ياعم احمد ده انت 32 سنة بسيعني الفرق بيننا مش كبير يعني علشان تموت نفسك لكن المشكلة في الاحساس اني حاسس ان مش عندي 31 حاسس ان عندي 71
والله مش لوحدك اللى حاسس انك عندك 71 كلنا كدة شلنا الهم بدرى عشان كدة عايز اتجوز تانى تنسينى الهم شوية هههههههههههههههه

قديم 09-09-2010, 10:34 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

والله مش لوحدك اللى حاسس انك عندك 71 كلنا كدة شلنا الهم بدرى عشان كدة عايز اتجوز تانى تنسينى الهم شوية هههههههههههههههه

بلاش كلام في الجواز علشان فيه ناس هتضايق وتزعل والموضوع اصلا احنا يدوب ردينا من غير مراجيح ولا حاجة عملنا 5 صفحات
وبعدين المشكلة مش في استاذ خالد
المشكلة في أستاذ حازم
هيقول ايه العالم اللي هتقرفني كل يوم دي امسحلهم 40 والا 50 مشاركة طيب ما اوقف عضويتهم احسن واخليهم كل ما يحبوا يردوا على حاجة يستأذنوا مني ارجع العضوية خمس دقايق يردوا ويوقفنا تاني
الله يخليك ياعم احمد ابو عمر هنقدر عليه
لكن الادارة

خلينا ماشيين جنب الحيط
والا ايه يا استاذ حازم
هههههههههههه
كل سنة وانتم طيبين

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 09-09-2010, 04:41 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

أســــــوان
من اجمل المدن المصرية التى رأيت
حين يدخل بك القطار الى اسوان تحس من اول وهلة ومن قبل ان يدخل الى الرصيف بالهدوء والسكينة
فلاهيصة محطة القاهرة ولادوشة اسكندرية ولازيطة اسيوط ولا وش طنطا
هدووووووووووووووء تام لايقطعه سوى صوت جرار القطار الذى نركبه
وكأنك لست فى محطة نهائية لخطوط السكك الحديدية
تنزل من المحطة فتجد الناس الطيبين والمعاملة الطيبة
تنظر يسارا تجد مقهى كبير بأسم ام كلثوم لكن تمشى بجواره فلاتحس بدوشة المقاهى ابدا
واول ملحوظة فى اسوان هى الشوارع النظيفة بلا استثناء وانا لى خالة تسكن فى منطقة اسمها السيل او الشيخ هارون (منطقة شعبية ) ومع ذلك منطقة نظيفة كباقى البلد
ثم ركبت الميكروباس والميكروباس هناك نوعان
اما البيجو ال7 راكب
او الاتوبيس ال26 راكب
وفى كل الأحوال تجد السائق مؤدبا ومهذبا وهو ما أدهشنى
سواق ميكروباس ومحترم ومؤدب (عجيبة) ومش واحد ولا 2 بل الاغلبية وبنسبة ساحقة 99% تقريبا بلا مبالغة
وأذكر انى كنت راكب الميكروباس ثم اشار له الزبون بالتوقف وماشاهدته ان السائق اعطى اشارته ثم ركن ولكن ركنته طبعا هتاخد مسافة لان وراؤه سيارات فنزل الزبون بعدها مثلا ب20 مترا او اقل والزبون زعلان والسائق يعتذر
وانا اتعجب
سائق ميكروباس يعتذر عن مسافة صغيرة اجبرته عليها ظروف الطريق؟؟؟
ثم تمشى فى البلد تقابلك الوجوه السمراء الطيبة
الكل ينظر اليك وينتظر منك التحية
الحقيقة انبهرت بهؤلاء الناس ومعاملاتهم وعرفت لماذا اسوان لها شهرة عالمية بغض النظر عن الآثار
و أنا شخصيا ذهبت لاسوان ومن شدة انبهارى بنظافة وهدوء المدينة ومعاملات الناس الطيبة نسيت زيارة آثارها تماما والتى يأتى اليها الناس من كل بلاد الدنيا
هذا البلد يأسرك ويحتويك قبل ان تذهب لرؤية اثاره
حتى فى البيع والشراء لاتجد هناك شبهة استغلال وان احسست بذلك فطيبة هؤلاء الناس تجعلك تترجمها على ان السعر غالى شوية
لكن فى المحصلة خرجت من هذه البد وانا اخطط للعودة اليها مرة اخرى
وتحرك القطار مغادرا اسوان احسست انى تاركا اهلى وعائلتى
سبحان الله