العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 02-07-2012, 04:30 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

الوش عندى الومنيا عادى بس كنت بسمع انك لو ركبت البوجيه غلط وحاولت تقرص عشان تخليه يبات ممكن تشرخ الوش

ثانيا انا عربيتى فتحت بوقها وداخله على الف جنيه شغل
وبعدين هقدر انا وانت نغير لها اولسيه كرنك ونظبط الحاجات التانيه
لو كدا تبقى ممكن نخلى كل سبت نعمل حاجه
يعنى اول طلعه نحكم الموتور كويس من اولسيهات وجوانات
وتانى مره نظبط الكهربا والبوجيهات
ثالث مره نغير زيت الفتيس والكرونه ونجيب جوان لوش للكرونه عشان بتسيل و اولسيه
العربيات دى اما بتفتح بتبقى حاجه قرف والله
بس بعد كدا تحس بفرق شاسع اوووى فى الاداء ونعومه وسلاسه
غير انى عندى فى العربيه من ورا حاسس ان العربيه ملخلخه زى ما يكون فى مساعد بايظ او عاوزه طقم سوست مش عارف والله يا هشام انا خلاص قربت اتخنق منها
وعشان كدا كنت بفكر ابيع
لان كل يوم تظهر حاجه اجدد تقفلك اكتر من العربيه
غير ال 400 جنيه فريون على الارض بجد حاجه قرف

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 02-07-2012, 05:19 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

الوش عندى الومنيا عادى بس كنت بسمع انك لو ركبت البوجيه غلط وحاولت تقرص عشان تخليه يبات ممكن تشرخ الوش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

الخراط هو اللى هيظبط المكان بطريقته مش انت لأن عندهم عده مخصوصة بيخوش مكان البوجيه بدكر مخصوص أهم حاجة تنفخ الرايش من جوا الموتور
ثانيا انا عربيتى فتحت بوقها وداخله على الف جنيه شغل
وبعدين هقدر انا وانت نغير لها اولسيه كرنك ونظبط الحاجات التانيه
انا عندى لقمة 32 لكن معنديش سبية وبلانكو علشان نرفع المكنة بس الورشة بتاعتى فى الحدايق
لو كدا تبقى ممكن نخلى كل سبت نعمل حاجه
يعنى اول طلعه نحكم الموتور كويس من اولسيهات وجوانات
وتانى مره نظبط الكهربا والبوجيهات
ثالث مره نغير زيت الفتيس والكرونه ونجيب جوان لوش للكرونه عشان بتسيل و اولسيه

لو يوم الجمعه من الصبح بدرى ممكن نخلص مشاكل الموتور على آخر النهار
واولسيه الكارونه امره سهل

العربيات دى اما بتفتح بتبقى حاجه قرف والله
بس بعد كدا تحس بفرق شاسع اوووى فى الاداء ونعومه وسلاسه
غير انى عندى فى العربيه من ورا حاسس ان العربيه ملخلخه زى ما يكون فى مساعد بايظ او عاوزه طقم سوست مش عارف والله يا هشام انا خلاص قربت اتخنق منها
وعشان كدا كنت بفكر ابيع
لان كل يوم تظهر حاجه اجدد تقفلك اكتر من العربيه
غير ال 400 جنيه فريون على الارض بجد حاجه قرف

ال400 جنيه يجيبوا طقم مساعدين خلفى بالسوست
انسى التكييف دلوقتى وركز على الأساسيات
انا بقى عاوز اربع سوست جداد بالمساعدين يباشا

اول الشهر من ضمن المصاريف غيرت دلفاك ام اكس 3 مع زيت أبرو
وحطيت نص كيلو شحم فى الفتيس ونص كيلو فى الكارونة مع الزيت الفتيس موبيل فالفلين 140 علشان كان صوت الكارونة الفتيس عاليين

لكن مع الأسف فرحة ماتمت ركنت العربية وقبلها بلية الدبرياج مطلعة صوت نقرشة بتروح لما بتدوس دبرياج
قديم 02-07-2012, 05:26 PM
الصورة الرمزية ash_rsi
ash_rsi ash_rsi غير متواجد حالياً

ash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of light

[محمدصلاح القاضى]
تعرف يا هشام انا اكتر حاجه مضيقانى اوووى
هو اولسيه الكرنك مش عارف هيظبط ولا ممكن يبقى العن من دلوقتى ولازم اطلع المكنه برا وجايز الاسطوانه والديسك ميظبوطش وحورات وافلام
انا الموضوع دا اكتر حاجه محيرانى اوووى لكن الموتور شكله يقرف الزيت مغطيه من كل حته مع التراب غير انى اما ادور العربيه الصبح القائى تحتها بقعة زيت محترمه من الكرنك على الساعه على الجوانات انا هنجن والله وعاوز احكم الموتور صح عشان العزم يبقى تمام
ثانيا ان شايف رشح زيت على جنب الموتور اليمين من عند البستم الثالث لحد الرابع مش عارف دا جوان بيسرب ولا تسريب الكامه من فوق هو دا السبب
ومن ناحية التسقيف فان معلى الكهربا اليومين دول لان البوجيه بينفث وعشان كدا لازم اروح اعمله
انا عاوز اما انزل القاهره اسأل على الحاجات دى وبالمره اكون جبت الحاجه بتاعت ايمن معايا
وان شاء الله هنزل اشتريها بكرا من باب الامان
[/QUOTE]

بعد مساء الخير على الجميع وتحيه لاحلى شباب
اسمحوا لى اشارك بخبره بسيطه فى موضوع الاويسيل بتاع الكرنك ومشكله الزيت التى لاتنتهى
فى الصوره المكان اللى بيركب عليه الاويسيل ( اللى عليه الاسهم ) المكان ده مع طول الوقت والتشغيل الاويسيل بيجرح ويحفر فى الصلب ومهما غيرنا بيفضل مكان الحفر يجيب زيت
العلاج الوحيد ليه بيقى فك الكرنك ويروح للخراط يخرط مكان الاويسيل ويركب جلب جديده وبكده بيتمنع هروب الزيت واى حل غير كده طول مامكان الاويسيل بايظ يبقى تضيع للوقت والفلوس
انا عملته عند الخراط كلفنى 130 جنيه بس ساعتها كنت بعمل عمره والكرنك كان مفكوك طبيعى

لا يهمني أين ومتى سأموت بقدر ما يهمني أن يبقى الوطن
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ
تشى جيفارا

قديم 02-07-2012, 05:40 PM
الصورة الرمزية ash_rsi
ash_rsi ash_rsi غير متواجد حالياً

ash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of light

على فكره ياجماعه المكان اللى يجيب زيت بعد تغير الجوان او الاويسيل يبقى فيه مشكله بمعنى الكرونه بتجيب زيت او كرتير الزيت بيجيب زيت رغم تغير الجوان يبقى الكرتير فيه اعوجاج بسيط ومهما حطيت سيلكون استحاله يمنعه لان ضغط الزيت والسخونيه اقوى من السيلكون
كل الحاجات دى عشتها واتمرمت فيها وبتجى فى النهايه الاكتشاف بالمصادفه او حد يدلك عليها
انا بقى قرفان وركنا العربيه لانى اكتشفت ان ترس المناول بيلعب فكيت الموتور بره وفكينا الترس لقيت دراع المناول مكسور وواقع جوه كرتير الزيت وهو نازل كسر مسوره البخار عشان كده انا سالت من فتره على كميه الزيت اللى بتطلع من خرطوم الفايظ وطبعا اكتشفت ان الماسوره لما باظت الزيت كله بقى ملوش مكان غير خرطوم الفايز طبعا اشتريت غيره وغيرت السبيكه وكانت شغلانه مقرفه 3 ايام شغل وكله كوم والتدوير على ماسوره البخار اتبهدلت على مالاقتها فى عزبه زفت ( شلبى سابقا ) وباعوهالى بالعافيه ب 100 وكانهم عاملين فى صدقه او حسنه لله وقفلت الموتور وركبته ودورت العربيه والشغله اتكلفت اكتر من 700 جنيه جيت تانى يوم ادورها لقيت البطاريه ماتت بمعنى كلمه ماتت رحت مغطيها ومن يومها وهى مركونه ونفسى مسدوده منها
لكن شويه كده وهرجع ليها لانى بجد مهما قسيت واتمرمت منها بحبها ومنه لله اللى خلانى احيها ههههههههههههههههههه

لا يهمني أين ومتى سأموت بقدر ما يهمني أن يبقى الوطن
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ
تشى جيفارا

قديم 02-07-2012, 05:54 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
نقاش رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ash_rsi مشاهدة المشاركة

على فكره ياجماعه المكان اللى يجيب زيت بعد تغير الجوان او الاويسيل يبقى فيه مشكله بمعنى الكرونه بتجيب زيت او كرتير الزيت بيجيب زيت رغم تغير الجوان يبقى الكرتير فيه اعوجاج بسيط ومهما حطيت سيلكون استحاله يمنعه لان ضغط الزيت والسخونيه اقوى من السيلكون
كل الحاجات دى عشتها واتمرمت فيها وبتجى فى النهايه الاكتشاف بالمصادفه او حد يدلك عليها
انا بقى قرفان وركنا العربيه لانى اكتشفت ان ترس المناول بيلعب فكيت الموتور بره وفكينا الترس لقيت دراع المناول مكسور وواقع جوه كرتير الزيت وهو نازل كسر مسوره البخار عشان كده انا سالت من فتره على كميه الزيت اللى بتطلع من خرطوم الفايظ وطبعا اكتشفت ان الماسوره لما باظت الزيت كله بقى ملوش مكان غير خرطوم الفايز طبعا اشتريت غيره وغيرت السبيكه وكانت شغلانه مقرفه 3 ايام شغل وكله كوم والتدوير على ماسوره البخار اتبهدلت على مالاقتها فى عزبه زفت ( شلبى سابقا ) وباعوهالى بالعافيه ب 100 وكانهم عاملين فى صدقه او حسنه لله وقفلت الموتور وركبته ودورت العربيه والشغله اتكلفت اكتر من 700 جنيه جيت تانى يوم ادورها لقيت البطاريه ماتت بمعنى كلمه ماتت رحت مغطيها ومن يومها وهى مركونه ونفسى مسدوده منها
كلامك جميل جدا

ومعلش قدر الله وماشاء فعل

هل كان فيه أعراض تانية قبل ماتعرف موضوع المناول ده

يعنى المفروض كانت لمبة الزيت تنور ، او مايبقاش فيه ضغط زيت وبرضو اللمبة تنور ، اه اللى خلا الأمور توصل لكده
واه اللى خلا الترس يقطم عيب فى الإسبراتير مثلا ؟

الكلمات الدليلية
132, fiat