العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 27-08-2009, 09:43 PM
yasser2h yasser2h غير متواجد حالياً

yasser2h will become famous soon enough
افتراضي رد: قبل أن تشتري اسبيرانزا - احذر!

يا جماعة والله العربية معايا وزى افل عربية جامده وانا مش هارمى فلوسي على الارض العربية بجد روعة ...وانا وكتير مقتنعين بيها ... بلاش النكد والقرف اللى انتوا سمموا به حياتنا وادعوا لينا بالتوفيق بدل الكلام الفارغ ده ومش شكرا
قديم 21-09-2009, 05:15 AM
begad_eng begad_eng غير متواجد حالياً

begad_eng is on a distinguished road

انا عايز اقول تجربتى عن العربية انا شريها من شهر 6/2008

هيا موديل 2008 وعاملة دلوقتى 28000 كم

وبصراحة العربية تقيمها 9/ 10 من حيث الامكانيات من جانب تجربتى وهحرص لكم المشاكل والتجربة

-اولا اول ما اشتريتها اخويا وقع بيها فى حفرة من ناحية الفردة اليمين القدامية وجابت مسعدين
وتم تغيرة مجانا من التوكيل

-ثانيا المقابض الداخلية بتتكسر بسرعة وطبعا دة بيرجع من معاملة الناس الى بتركب واتكسر عند اكتر من خمس مقابض
على مدار السنة ونص دول وسعر المقبض الداخلى بالتركيب 68 جنية

-العربية ثلتيت بعد سنة من الشغل يعنى فى شهر 6/2009 ودة طبيعى وانا غيرت البوجهات الى فيها كلها ببوجهات يبانى
وبردة الحوار دة عادى (تليتت يعنى فية بوجية اتحرق للناس الى مش عارفة المعنى )

-واخر حاجة لوح الزجاج الامامى وقع علية قالب طوب احمر من سابع دور وازجاج طبعا انكسر بس مش اتفشفش يعنى اتملا شروخ احتى انى عرفت اسافر من الزقازيق للتوكيل فى المنصورة عشان اغيرة وغيرتة ب340 جنية

دة كل المشاكل والعربية زى الفل معايا وعلى فكرة انا بسافر السعودية وباجى اجزات كتير ولما باجى بفرتكها مشاوير غير
انا اخوايا الصغير بردة معاة طول الوقت واخرها شهر 7 و8 كنت قاعد فى العجمى وكنت بسافر كل اسبوع من اسندرية الى الزقازيق رايح جى

-اخر حاجة فية حاجة مهمة جدا لازم اقلها الرفرف القدمانى والخلفى مطبطنين بدعمات حديد مش فبر
لان فى

زفة عربية 128 لبست فيه من وره والكبوت بتحها تمن يعنى عمل تمنية والكشفاتا اتكسرت ومعرف اية الى حصل تانى من جوة المهم العربية مش اترحكت وشدوها وعربيتى انا الرفرى بتاعى الفبر اتشرخ من الوسط وعدلتى بايدى بمفك وعملتها عند واحد بتاع فيبر ب20 جنية

من زحمة البطاش فى العجمى عربية كورولا بيرجع بسرعة من الزهق لبس فيا من قدام لانى كنت وراة واقف بزاوية لانة ملف المهم رفرفة الورانى دخل فيا من عند علامة الشيرى رفرفة اتعجن والكشاف اتكسر ومن غير حلفان عربيتى مفيهاش خدشة حتى والاخ الى خبط فيا المفرود خلطان بس سيتة لما لقيت عربيتة حصل فيا كدة

التكيف كويس جدا السحب حلو على الطريق الصاج جامد العربية واسعة

وعلى فكرة انا معايا كامرى 2006 فى السعودية

ودة كل شى بمنتهى الامانة
قديم 26-09-2009, 01:53 AM
dr_rose dr_rose غير متواجد حالياً

dr_rose is on a distinguished road

طيب سعر السبيرانزا a113 موديل 2009 او 2010 كام دلوقتى؟؟؟
قديم 18-12-2009, 01:38 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

تفسيرك على الاسبرانزا منطقى جدا وصحيح كمان لكن احب اضيف نقطة انة نفس السيارة بنفس الموديل يختلف من سيارة لاخرى ودة بالذات فى مصر يعنى بعتمد على التجميع والخطوط التجميع ومهارة الايدى العاملة ومكونات الموردين ودة مش تحمين دة حقيقى مستوى جودة التجميع المحلى زفت اقل ما يوصف ومش عارف استفدنا اية من التجميع المحلى الا ان كل الاستفادة كانت لاصضحاب المصانع توفير لكن لو كانت العربية نفسها صينى كنت تشعر بالفرق الكبير احنا بيحرمونا هنا من حاجات كتير يعنى مثلا الاسبرانزا متواجدة فى السعودية عند توكيل الحكير ايوة مالهاش شعبية بس شوف المواصفات والتقفيل الخ والسعر كمان ؟؟؟؟ التيجو مثلا هناك 2400 سى سى جلد ومستوى الدهان والفنش ممتاز كانة يابانة او كورى والسعر كله ما يبوازى 58000 ريال سعودى اى فى حدود 90 الف جنية
قديم 18-12-2009, 02:25 PM
atef mido atef mido غير متواجد حالياً

atef mido will become famous soon enough

انا سائق تاكسى معى a516 موديل 2010 عاملة 15000 K اناشايف الموديلات الحديثة مفهاش نفس العيوب وانا فارنة اسعار قطع الغيار فى التوكيل باسعار السوق الفرق بسيط يمكن التاكسى لهو اسعار اخرة لوعايز تشترى عربية اسال من موديلات 2009 نصيحة بعض قطع الغيار خارج التوكيل مضروبة مش كلها بعضها لو حبات تشترى من خارج التوكيل ادفع ضريبة المبيعات وخد فاتورة فيها بينات المنتج بالتفصيل وختم المحال والتاريخ وتأكد انا اسم المحل فى الخدم هو نفس الاسم فى اليافضة الخاريجية للمحل ولو رفض يبقى قطع الغيار مش اصلية

التعديل الأخير تم بواسطة atef mido ; 18-12-2009 الساعة 02:31 PM سبب آخر: ه