العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-03-2010, 01:32 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو انقلبت والايرباج مفتحش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

الاعربية اهي من الامام
والاستاذ الي مش مقتنع ووخد الطريق رايح جاي انا بقولو كلنا لها ربنا يستر عليك
بص يا حبيبي ألف سلامه عليك ونرجوا إنك تكون بخير .... إحنا مش بنتمني ليك الشر إحنا لقلة المعلومات إللي بتذكرها عن الحادث متشككين ... إنت داخل بتقول أنا عملت حادث والعربية إتقلبت ومقلتش ولا سبب مقنع غير إن العيب مش عيبك ده عيب تصنيع ... تقصد عيب تصنيع يعني العربية هي إللي عملت الحادث ....ولا تقصد عيب تصنيع الإير باج مفتحش ... أظن الزملاء ردوا علي هذه النقطه ... بس تعالي نقنع بعض إنت عايز تقول التالي :

1- شركة كيا شركة غشاشة أنتجت سيارة مخالفة للمواصفات عشان تحقق منها (خسارة) للشركة وتسقط باقي موديلاتها في السوق .( غير منطقي هذا الإفتراض )

2- شركة كيا والقائمين عليها أغبية عشان بينتجوا موديل جديد عيبه الوحيد إنه بيتقلب بسرعه بس فيها كل تكنولوجيا الأمان ( مش منطقي عندهم تكنولوجيا الثبات سواء تعليف أو منع إنغلاقABS أو منع إنزلاقEBD أو الموازن )

3- شركة كيا شركة تحت السلم فمحدش هايعرف يعمل معهاها حاجة ولا ياخد منها حق ولا باطل ولا حتي في الحوادث إللي الناس هاتموت فيها وعشان ملهاش عنوان ... وكمان التست درايف إللي عملوه للعربيه كان فبريكيشن ... وإختبارات التصادم والامان كلها كانت معموله في سيارة واحده بس الشركة أنتجتها وصورتها وهي بتعمل إختبارات التصادم لاكن باقي إنتاج الشركة بيقلب وبيموت الناس وبيحدف يمين وشمال لوحده (مش ممكن )

4- شركة كيا بتوفر في التكلفة فعملت إيرباج وحطيته في العربيه بس ما بيفتحش ولا جربتوش ... عشان ما بيفهموش في الشئون القانونيه ... ومتخيلين لو واحد مات في أوروبا أو أمريكا محدش ها يسأل عنه زي عندنا

5- كل العربيات إللي ماشية في أوربا وأمريكا وحتي كوريا وإللي الطرق عندهم ناعمه زي الحرير وأكيد ساقوا العربية بسرعه وعملوا بيها حوادث بس إلي الأن محدش فاهم إن شركة كيا خدعتهم وبا عت لهم إمكانات غير موجوده في السيارة .. يعني غشاشين ومش عارف ساكتين عليهم ليه .

تعالي بقه أقولك أقتنع بإيه ....

أولا - فيه إحتمال كبير حضرتك مكنتش رابط حزام الأمان .

ثانيا - ده مش شكل عربيه مقلوبه أربع مرات ... يعني عندك شوية مبالغه ... وبخاصة حضرتك محستش بحاجه من أول قلبه ...زي ما بتقول أو إللي شافوا نقلولك صورة مبالغ فيها .... مش بقول العربية متقلبتش بقول إتقلبت بس خدت القلبه علي الأجناب الأمامية عشان كده الإير باج مفتحش ولا في أي عربية فرست كلاس كان ها يفتح

ثالثا - حضرتك كنت سايق بسرعة أعلي من 100 كيلو وإرتكبت خطأ ما ... لم تدركه وبالتالي مش قادر توصلنا الصورة كما حدثت .

رابعا - مازلت مصر ... أنا ليا شغل في المنطقة الصناعية في برج العرب .. وبروح بمعدل من مرتين لثلاث مرات إسبوعيا وبنزل في فندق أفريكانا في مدخل برج العرب بحوالي سبعة كيلو .... ومدخل برج العرب ده بعد الكارته بحوالي 10 كيلو بعد ما بتعدي الكوبري إللي بعد الكارته عند KFC .... وكنت أحيانا بختصر المشوار فباخد طريق العلمين بعد الرست بشويه والسكه من عند الرست لحد الكارته يمين وشمال فيها قري سياحة وأكشاك ومزارع ... مفيش المتر ولا المترين الفرق في الإرتفاع بين الأسفلت إللي حضرتك بتتكلم عليه ... وكتير وقفت وإشتريت مانجه أو تين في المنطقه دي ... مش بقول حضرتك مش صادق .. أقصدي أقول إنت مش فاكر كويس ... ألله يكون في عونك ... ويشفيك ... بس إنت بتنقل لناس بتسمع منك وبتفكر معاك يبقي إسمحلي لازم النقل يخش العقل .... بعد الصورة الأخيرة دي أنا مصدق القصة تماما بس مش مقتنع بالسناريو إللي حضرتك بتقوله وبقول ده مش عيب عربيه ده عيب سواقه ... وحتي في حلقات السباق إللي سواقينها فيرست كلاس لاقوا إن نسبة عيوب السواقه إلي عيوب التصنيع إلي بتؤدي لحوادث هي 1:9 متفهمش كلامي غلط ...كلنا ممكن يعمل في أي لحظه خطأ يترتب عليه عواقب وخيمه مش إنت بس ( ولاكن لا تتمني للأخرين ما حدث لك لمجرد إنك مش عرف تقنعهم ولا بترد علي إستفساراتهم ) ... وتقبل مواساتي

قديم 23-03-2010, 02:14 PM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about

يا اساتذة انا مش بعيب في العربية ولا بقول ان شركة كيا وحشة ومعرفش الناس زعلانة ليه علي العموم انا مش بقنع حد بالي حصل الي عاوز يصدق اوك والي مش عاوز انا معليش الي البلاغ انا كل الي طلبته اني حد يقولي اشتكي فين وخلاص الحمد لله لقيت وقولت الي حصل وقولت العيوب الي في العربية للافدة مش اكتر انا مش هاكسب حاجة من كلامي ده انا اشتاكيت وخلاص ومعايا صحفين مهتمين بالموضوع يعني مش محتاج اني اكتب علي النت بس انا حبيت اعرفكو ومعايا مهندس شغال في كيا ومعايا واحد تاني في المصرية مكان ما اشتريت العربية والمهندس الي شاف العربية قال ان الاير باج كان لازم يتفتح بس المشكلة ان العربية خليجي مش وكيل وده الي انا بعمله وقال كمان انه هايحول يعمل تقرير ان العربية تكهن وتاخد غيرها من التأمين ده الكلام الي اتقال
ياجماعة العربية جميلة بس مش بتاعت جري وماتتغرش بالجنوط الي فيها العربية فعلا خفيفة
الموضوع كله علشان انا حسيت اني من ساعة ماكتبت الموضوع ده وانا شايف الناس بتهجمني انا ولا كاني غلط في مصر ياجماعة انا مابكدبش في حاجة وعلشان اوفر كلام كتير هاعتبر الغلطة غلطتي واني كنت ماشي 200 والعربية اتقلبت بردو مني بس مشكلتي ان الايرباج مفتحش
عموما اعتزاري للجميع لو كانت الناس زعلانة اني قولت كلمة غلط في حق البرنسيسة السيراتو وحاجة تانية علشان الناس الي زعلانة العربية جامدة جدا وجميلة وزاي الفل وامااااااااان جدا وان شالله البلد كلها تركبها دعواتي للجميع

اهي
قديم 23-03-2010, 02:31 PM
corsair
Guest

متخدش الامور بالمنظر ده يا depo والف حمدلله علي سلامتك وربنا يسترها عليك وانتا لو مكنهم هتكون عايش في قلق فاعزرهم معلش بس هما بس كل الل كانو عايزين يعرفوه انك كنت رابط الحزام ولا لا وهل العربية توكيل ولا خليجي وسرعتك كانت كام علشان لو في اي حاجه يقدرو يتفادوها وكانو عايزين يعرفو كل ده منك وده شئ ميزعلكش وتقبل تحياتي اخوك احمد ممدوح
قديم 23-03-2010, 02:32 PM
swat
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

يا اساتذة انا مش بعيب في العربية ولا بقول ان شركة كيا وحشة ومعرفش الناس زعلانة ليه علي العموم انا مش بقنع حد بالي حصل الي عاوز يصدق اوك والي مش عاوز انا معليش الي البلاغ انا كل الي طلبته اني حد يقولي اشتكي فين وخلاص الحمد لله لقيت وقولت الي حصل وقولت العيوب الي في العربية للافدة مش اكتر انا مش هاكسب حاجة من كلامي ده انا اشتاكيت وخلاص ومعايا صحفين مهتمين بالموضوع يعني مش محتاج اني اكتب علي النت بس انا حبيت اعرفكو ومعايا مهندس شغال في كيا ومعايا واحد تاني في المصرية مكان ما اشتريت العربية والمهندس الي شاف العربية قال ان الاير باج كان لازم يتفتح بس المشكلة ان العربية خليجي مش وكيل وده الي انا بعمله وقال كمان انه هايحول يعمل تقرير ان العربية تكهن وتاخد غيرها من التأمين ده الكلام الي اتقال
ياجماعة العربية جميلة بس مش بتاعت جري وماتتغرش بالجنوط الي فيها العربية فعلا خفيفة
الموضوع كله علشان انا حسيت اني من ساعة ماكتبت الموضوع ده وانا شايف الناس بتهجمني انا ولا كاني غلط في مصر ياجماعة انا مابكدبش في حاجة وعلشان اوفر كلام كتير هاعتبر الغلطة غلطتي واني كنت ماشي 200 والعربية اتقلبت بردو مني بس مشكلتي ان الايرباج مفتحش
عموما اعتزاري للجميع لو كانت الناس زعلانة اني قولت كلمة غلط في حق البرنسيسة السيراتو وحاجة تانية علشان الناس الي زعلانة العربية جامدة جدا وجميلة وزاي الفل وامااااااااان جدا وان شالله البلد كلها تركبها دعواتي للجميع

صديقي العزيز كتير حلوة منك عبارة البرنسيسة سيراتو لذلك أهديك هالأغنية : مترجمة للعربي :

سيراتو ... انا فارسك و درعك اللامع و انا احبك
انت جعلتني ما انا عليه الان.......انا ملك لك
سيراتو.....هناك طرق شتى لكي اعبر لك عن حبي
دعيني أصافح مقودك فترة اطول
قبل شرائك كنت كالحمقى
انا تائه في هواك
انا و انت ننتمي لبعضنا
الن تصدقي كلماتي
سيراتو.....لسنين طويلة ظننت انني لن اجدك
انت دخلت حياتي و جعلت مني شخصا اخر
دعيني استيقظ لاراك في كل صباح
دعيني اسمع همساتك الرقيقة
عيناي لا ترى احدا سواك
ليس ثمة حب كحبك
نعم......اريدك دائما الى جانبي
فقد انتظرتك طويلا.........
سيراتو....حبك هو الشيء الوحيد الذي احتاجه
احتاج اليك بقربي
'
لانني....سيراتو......اريد ك ان تعلمي
انك حب حياتي.......انك سيارتي__________________

ptmnlo123per122 عاشق ألنترا وسيراتو
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg موت الفيلة.jpg‏ (71.1 كيلوبايت, المشاهدات 71)
قديم 23-03-2010, 02:54 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

صديقي العزيز كتير حلوة منك عبارة البرنسيسة سيراتو لذلك أهديك هالأغنية : مترجمة للعربي :

سيراتو ... انا فارسك و درعك اللامع و انا احبك
انت جعلتني ما انا عليه الان.......انا ملك لك
سيراتو.....هناك طرق شتى لكي اعبر لك عن حبي
دعيني أصافح مقودك فترة اطول
قبل شرائك كنت كالحمقى
انا تائه في هواك
انا و انت ننتمي لبعضنا
الن تصدقي كلماتي
سيراتو.....لسنين طويلة ظننت انني لن اجدك
انت دخلت حياتي و جعلت مني شخصا اخر
دعيني استيقظ لاراك في كل صباح
دعيني اسمع همساتك الرقيقة
عيناي لا ترى احدا سواك
ليس ثمة حب كحبك
نعم......اريدك دائما الى جانبي
فقد انتظرتك طويلا.........
سيراتو....حبك هو الشيء الوحيد الذي احتاجه
احتاج اليك بقربي
'
لانني....سيراتو......اريد ك ان تعلمي
انك حب حياتي.......انك سيارتي__________________

ptmnlo123per122 عاشق ألنترا وسيراتو
يا لهوي الجدع فاضله شويه ويطلب إيدها من الخواجه الكوري ( ياماتو ياعاشو) ملك شركه كيا ....طيب إبقي قضو شهر العسل في بنزينه موبيل إللي جنب إستراحة الريس أهو برده تلم شوية صبحيات كويسه ... ولما تجيبوا عيل سموه ( سواتكو ياماتو ) ربنا يبارك في عمره وعمرك وعمر أمه البرنسيسه بنت إللي ....... برنسيسptmnlo123per1106