العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 24-07-2011, 01:16 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأى فى الساجا واللوجان وطلب نصيحه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Magdy مشاهدة المشاركة

بالطبع رينو لوجان
معايا اللوجان من مارس 2010 ومشيت 49 الف كيلو تقريبا
والعفشة والموتور والكهرباء كلهم زى الفل وكأنى شاريها النهاردة
سعرها على قد الايد وبتستحمل الحمولة التقيلة سواء افراد او شنط وقت الرحلات
واسعة من الداخل ومريحة تماما ,, كرسى السائق مريح ايضا وبيعلى ويوطى
موفرة فى البنزين وبتستهلك تقريبا 8 لتر لكل 100 كيلو
عالية عن الأرض وهو اكثر ما يميزها عن باقى السيارات كفاية انك تبقى ماشى وشايف اصحاب الفيرنا واللانوس والالنترا والكورولا واللانسر ماشيين فاضيين وبيعدوا المطبعات بالجنب وانت داخل محمل وماشى بوشك وفدائى
اللوجان افضل من اى عربية فى فئتها السعرية
العربية ممتازة بالنسبة لفئتها السعرية ... يعيبها فقط إنه مفيش منها أوتوماتيك
فعلاً لو كان نزل منها أوتوماتيك كانت المنافسة هتبقى أشرس من كده مع الساجا

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 24-07-2011, 01:51 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

لو عايز عربيه باعلى قيمة مقابل الفلوس هختار الساجا لو عايز عربيه منتشره اكتر واعادة البيع اسهل شوية هجيب اللوجان

بس بجد بجد الاتنين فى رائى عربيات فاشله لان اسعار قطع غيارهم مازالت خارج نطاق شرائحهم السعرية

وبصراحة اللى هيقعد يدور على شكل التابلوه وبلاستيكة المش عارف ايه فى عربيه تحت 80 - 90 الف وفى بلد الجمارك فيها بتبعتبر ال ABS والايرباج عوامل رفاهيية هيتعب كتير اوى

لان الكماليات والخامات ديه مكانها فئات سعريه تانية او نفس الفئات السعريه بس مع جمارك تانية ولكى الله يا مصر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-07-2011, 02:13 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

لو عايز عربيه باعلى قيمة مقابل الفلوس هختار الساجا لو عايز عربيه منتشره اكتر واعادة البيع اسهل شوية هجيب اللوجان

بس بجد بجد الاتنين فى رائى عربيات فاشله لان اسعار قطع غيارهم مازالت خارج نطاق شرائحهم السعرية

وبصراحة اللى هيقعد يدور على شكل التابلوه وبلاستيكة المش عارف ايه فى عربيه تحت 80 - 90 الف وفى بلد الجمارك فيها بتبعتبر ال ABS والايرباج عوامل رفاهيية هيتعب كتير اوى

لان الكماليات والخامات ديه مكانها فئات سعريه تانية او نفس الفئات السعريه بس مع جمارك تانية ولكى الله يا مصر
أولاً: كل سنة و حضرتك طيب
ثانياً: العربيتين فيهم نفس عيب غلو قطع الغيار وده نتيجه غباء سياسات التسويق لدى الوكلاء ... بس مش لدرجة إن العربيتين يبقوا فاشلين
اللى مخليهم كده عدم إنتشارهم و حداثتهم مما أدى لقلة وجود قطع الغيار إستيراد أو خارج التوكيل سواء أصلى أو تقليد
بس بالنسبة لأسعار التوكيلات فمثلاً فانوس الساجا الخلفى ب 560 جنية و على ما أعرف أن فانوس الفيرنا الخلفى ب 450 جنية بس موجود بره التوكيل بأسعار أقل لغاية 90 جنية وهو ده الفرق

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 26-07-2011, 01:24 AM
shando shando غير متواجد حالياً

shando will become famous soon enoughshando will become famous soon enough

l mawDooooooooooooooo3 da 3aaaaaaar l sr7a

kol l 5en2a d 3lashan saga w logan
bgd what the hell
قديم 04-08-2011, 10:51 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

يا جمعاه بس احب اوضح حاجه لا الساجا بتجري جامد ولا اللوجن بتجري جامد لان متور الساجا 1.3 94 على وزن حوالي طن وحاجه واللوجن وزن اخف بس متور 1.6 90 ps وحالي 89 حصان بس 8 صباب نسبت الخلط فيه كبيره فبرضو مش حجيري بقوه وعشان نحل المشاكل دي يا ريت الساده الملاك يرفعو فديوهات لتسارع عربيتهم في ظل الطرق الممهده المستقيمه والجو المعتدل مش الحر ورفع عدد رفا المتور في كل غيار لاقصي حد يوصل لاقصي قدره بمعني 90 حصان عند 6000 لفه مثلا وبالفديوهات دي نقدر نقول مين الي تسرعو اعلا وبس

ياريت التسارع لا يقل عن سرعه 130 عشان نقدر نحدد التسارع الاقوي

ودا تسارع ساجا اوتو في مصر

ودا تسارع اللوجن 1.6 منول

ودي كا مثله وعلى فكره انا لا امعايا ساجا ولا معايا لوجن..

التعديل الأخير تم بواسطة sergeant ; 04-08-2011 الساعة 11:06 PM