العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 02-09-2010, 09:29 PM
الصورة الرمزية ahrambc
ahrambc ahrambc غير متواجد حالياً

ahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ثانيا / انا بعتذر لكل اخوانى هنا عن تكملة الموضع لانى ممنوع من مغادرة السرير لمدة4 ايام تنتهى السبت وساستكمل ان شاء الله ابتداء من يوم الاحد
ادعو الله أن يمن عليك بالشفاء العاجل , شفاء لا يغادر سقما

و ان يمتعك بالصحة و العافيه و نحن فى انتظارك

مع تحياتى
قديم 03-09-2010, 06:24 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

لي لوم بسيط على بنات مصر جميعا وهم متمثلين في الاستاذه فاطمة وهو الحال الشائع هذه الايام
طالما هناك رجلا يستطيع القيام بالمهام الانثوية فلتقف الانثي لتشاهد ما يعمل وقد لا يعجبها ما يفعله حتى وان كان مخطئا فهو يحتاج للتصويب وهذا ما لم يحدث واكتفت بقول استاذ الفول ( رغم اني ولا استاذ ولا يحزنون، ولكنها بعض الفترات التي كنت مسئولا فيها عن بيتنا في ظروف مرض الوالدة او سفرها للحج هي ما اكسبتني الخبرة في هذه الشئون ) ولم تشارك باي من الوصفات السحرية لها ( لو اني اشك ان توجد فتاه من هذا الجيل لها اي وصفة سحرية او بصمة في شئون المنزل عدا امور الالوان والديكورات)
( رغم اني لا اعترف بالفصل في المهام بين الرجل والاثني في شئون المنزل ، فقد علمنا ان المصطفي صلى الله عليه وسلم كان يعاون زوجاته امهات المؤمنين في شئون المنزل )
وعليكم السلام

اولا بالنسبه لوصفى لحضرتك باستاذ الفول ليس تقليل من شانك او اى شى او حتى على سبيل السخريه .
كل اللى كان قصدى اقولك ان حضرتك اتكلمت كتير عن وصفات الفول موش اكتر
للعلم والدى يوم اجازته يحب جدا دخول المطبخ وهذا شى يسعدنى لان بعض الرجال لهم لمسات جميله فى المطبخ واكثرهم مما لهم تجارب فى الحياه خلتهم بيعرفو يدخلو المطبخ ويطلع الاكل كويس
بالنسبه لكلمه حضرتك الخاصه بالتصويب " ليس لى ان اصوب لحضرتك حديثك وكل ما قصدته وضحته اعلاه "
وبالنسبه لعدم مشاركتى باى من وصفاتى فى المطبخ هذا لا يعنى انى قليله التجارب بالمطبخ او ليس لى وصفات فيه بل احترامى للموضوع الخاص باستاذ خالد اللى هو عن ادب الرحالات وانا لو كان عندى اى رحله كنت ممكن اكتبها مكنش هيبقى فيها اى مشكله ولو كان فيه قسم بالمطبخ فى المنتدى المتخصص للسيارات كنت حطيت كل الاكلات المصورة اللى بعملها و كانت حاجه هتبسطنى جدا انى افتخر بمعرفتى لمعظم اكلات المطبخ وتفننى فيها ايضا
شكك فى بنات هذا الجيل فى غير محله فاعتقد انه لا يجب التعيم لان زى ما المثل الشعبى بيقول " صوابع ايدك مش زى بعضها "
وبخصوص الالوان والديكور فاهتمام الانثى بها يرجع لطبيعتها وفطرتها يعنى مش حاجه مبتذله ولا تعيبها بل احساسها العالى ودقتها فى الالوان دى ميزة مش عيب

فقد علمنا ان المصطفي صلى الله عليه وسلم كان يعاون زوجاته امهات المؤمنين في شئون المنزل
عليه افضل الصلاه والسلام
قدوة لكل البشر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

انا بعتذر لكل اخوانى هنا عن تكملة الموضع لانى ممنوع من مغادرة السرير لمدة4 ايام تنتهى السبت وساستكمل ان شاء الله ابتداء من يوم الاحد

اخيرا / الموضوع امانة فى رقبتكم لحد م ربنا يشفينى ان شاء الله
الف سلامه على حضرتك وترجع بالسلامه ان شاء الله
وعلى ما يبدو انى هكون متابعه وبصمت لبعد رجوعك ان شاء الله
حتى لا يكون هناك اى سوء تفاهم

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 03-09-2010, 10:51 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام

اولا بالنسبه لوصفى لحضرتك باستاذ الفول ليس تقليل من شانك او اى شى او حتى على سبيل السخريه .
كل اللى كان قصدى اقولك ان حضرتك اتكلمت كتير عن وصفات الفول موش اكتر
وانا مقولتش انها سخريه بدليل اني في اخر الكلام قلت وانتي فين يدل ما تشجعي وقفتي تتفرجي

للعلم والدى يوم اجازته يحب جدا دخول المطبخ وهذا شى يسعدنى لان بعض الرجال لهم لمسات جميله فى المطبخ واكثرهم مما لهم تجارب فى الحياه خلتهم بيعرفو يدخلو المطبخ ويطلع الاكل كويس
اهوووووووووووووووه
مجبتش حاجة من عندي
اهووووووووووووووو الراجل في المطبخ وانتو واقفين تتفرجوا طالما بيعرف يعمل دبسوووووووه

فين والدك ده عرفيني عليه وانا وهو نقهركم في البيت ههههههههههههه

وبالنسبه لعدم مشاركتى باى من وصفاتى فى المطبخ هذا لا يعنى انى قليله التجارب بالمطبخ او ليس لى وصفات فيه بل احترامى للموضوع الخاص باستاذ خالد اللى هو عن ادب الرحالات وانا لو كان عندى اى رحله كنت ممكن اكتبها مكنش هيبقى فيها اى مشكله ولو كان فيه قسم بالمطبخ فى المنتدى المتخصص للسيارات كنت حطيت كل الاكلات المصورة اللى بعملها و كانت حاجه هتبسطنى جدا انى افتخر بمعرفتى لمعظم اكلات المطبخ وتفننى فيها ايضا

طيب بلاش حجج بقى وادخلي على الموضوع التاني اللي عمله استاذ حازم شاهين دردشة حول طبق فول وورينا شطارتك

تدفعي كام وانا اسكت

وبعدين حضرتك ممكن تعملي في المنتدي الثقافي الموضوع اللي عاوزة تعمليه ومش لازم يكون له حاجة متعلقه بالسيارات انا عملت موضوع عن ذوي الاحتياجات الخاصة والحمد لله محدش عبرني غير انجكشن فيه
بس اهو عملت

شكك فى بنات هذا الجيل فى غير محله فاعتقد انه لا يجب التعيم لان زى ما المثل الشعبى بيقول " صوابع ايدك مش زى بعضها "
وبخصوص الالوان والديكور فاهتمام الانثى بها يرجع لطبيعتها وفطرتها يعنى مش حاجه مبتذله ولا تعيبها بل احساسها العالى ودقتها فى الالوان دى ميزة مش عيب
حد قال حاجة مبتذله الموضوع وما فيه اني باستمرار بلاقي الموضوع ده مبيعرفوش حاجة في شغل البيت نهااااااااااااااااااائي وبتبيان الفضايح بعد الجواز
وعندي اقرب مثال ابن خالتي متجوز من قبل رمضان بشهر تقريبا ولغايه لدقوتي الاكلي يا عند خالتي يا عند حماته يا تيك اواي
اخرها تفضيله الاكل في الاطباق وتقوله اتفضل بالس..... بألف هنا ياحبيبي
واذا كان صوابع ايدي مش زي بعضها فبرضة صوابع ايدي فيها صوابع واحد او اتنين طوال والباقي كله قصير يبقى كده النظرية صح ان اغلب بنات الجيل ميعرفوش حاجة في حاجة خليكي انتي في النص التاني اللي بيعرف وورينا شطارتك

عليه افضل الصلاه والسلام
قدوة لكل البشر
عليه أفضل الصلاة والسلام

الف سلامه على حضرتك وترجع بالسلامه ان شاء الله
وعلى ما يبدو انى هكون متابعه وبصمت لبعد رجوعك ان شاء الله
حتى لا يكون هناك اى سوء تفاهم
ANAA 7TG
مفيش متابعه بصمت ، ومفيش سوء تفاهم ان شاء الله الموضوع وما فيه اني لقيت تعليقات كتير عليا من ناس حبايبي قلت اعرفهم انا كنت بعمل ايه ولو راجعتي التعليق بتاعي كويس كنتي هتعرفي انا اقصد ايه وفي نهاية التوبيك كنت محضرلكم العقاب بتاع يومها
أيه رأيك في العقااااااااااب لو مدخلتيش النهاردة هنعمل عقاب تاني وبعدين ابو عمر موصي على الموضوع نكتب فيه لكن بعيدا عن ادب الفول ولو كلمني هقوله استاذه فاطمة هيا اللي خلتني اعاقبهم تاني

وبعدين
انا مستني اطباقك الشهية في التوبيك التاني

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 03-09-2010, 02:27 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

ونكمل لغايه أبو عمر لما يقوم بالسلامة ان شاء الله
أستاذ عبد الرحيم

الراجل ده كان خبرة كبيرة قوي في الحياة واتنطط كتير من مصر للعراق لايطاليا للامارات
وفي مصر كان في اكتر من نشاط من الكشافة لنادي الطيران لاتحاد معرفش ايه حاجات كتيييييييييييييير كان تقريبا بيقعد في بيتهم بس لما يجي ينام
وكان ابن عمدة ورافض الجواز اطلاااااااااااااااااااااا ااااقا
لغايه لما جه اليوم الموعود وحصله خلاف بينه وبين والده الله يرحمه وهو عنده 42 سنة ويا تتجوز يا ملكش دعوة بينا وغضب عليه وحوارات كده 1
المهم الراجل استسلم للأمر الواقع واتجوز وانا احترمت نفسي وقلت اسيبه في حاله بقى
( على فكرة هو اكبر مني بكتير عنده تقريبا 50 سنة بس بنتعامل انا وهو ولا اتنين من جيل واحد )

بعد الجواز ب 3 شهور تقريبا قلت اروح ازوره بقى واخلي عندي دم وروحت وبهزر معاه واقرصك في ركبتك واحصلك في جمعتك والكلام العبيط ده ولقيت ده بينفخ
ياه ياعم مالك مش مبسوط انك اتجوزت
جطيعة تجطع الجواز وسنين الجواز واليوم اللي اتنيلت فكرت فيه اتجوز كان يوم ما طلعتلوش سمس
(هيا اللكنة كده عندهم في البلد زي عند استاذ خالد كده )
وبعد كده مدخلتوليش بيييييييييييت ابداااااااااااااااااا هو الراجل ناقص
انا على التليفون ازيك واخبارك ولو فاضي اعدي عليه في الشغل ونشوف قهوة نقعد عليها وشكرا مش عاوز اغيظ الراجل والحسسه بانه فقد النعمة اللي انا فيها
ههههههههههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 03-09-2010, 04:14 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

صابونة ايه يا حمادة
صابونة اييييييييييييييييييييييه
انت اخدت مصنع طنطا للزويت والصابون كله يا راجل

وبعدين ياراجل بدل ما تقول معلش ادخل وقول حاجة تنفع
حكايتك مع اول شغله تشيلها لوحك
الوالد الله يرحمه وحكاياته معاك
كده يعني مش الراجل يسيب الموضوع أمانة نقوم نخليه ينام مننا خالص لغايه لما يتقفل
انا معنديش ادب الكتابة زى استاذ خالد فا مش ححرج نفسى
بس ممكن اقولك اول شغلانة الحاج اديهانى كنت لسة فى اولى اعدادى وخلانى اشيل رملة وظلط واسمنت مع العمال عشان ميبقاش اسمى ابن ابوة وخلانى اسبوعيين بشيل زلط بجد كل دة بسبب انى طلبت منة اتعلم شغل المقاولات فخلانى ايتدى من اول السلم رغم انة كان ممكن يعلمنى وانا فى المكتب بس الله يرحمة خلانى اعرف تعب الشغل كعامل عشان اعرف هما بيتعبوا ازاى وبجد انا اتعلمت منة كتير الله يرحمة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي