العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 18-12-2009, 01:17 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين اسبرانزا ولانسر

مش للدرجة دى طبعا لكن اكيد فى فرق مش ممكن نقارن شركة الميتسوبيشى بالشرى لان الاولى شركة عريقة وقديمة ولها خبرة وباع طويل واللانسر بغض النظر مع حبها او عدمة سيارة محترمة لها شعبية كبيرة فى العالم وتعتبر هى والكورولا والهوندا والصانى من الرواد فى الفئة دى لكن من ناحية السعر والمواصفات تتغلب طبعا الشيرى لكن من ناحية الاداء تتغلب الاخريات ومش شرط ديما الاداء المحرك الاداء ممكن التوازن ومتعة القيادة انا مثلا جربت كل انواع الدايو وكانت متوسطة الاداء وخارج المنافسة من نواحى كتير لكن رغم كدة كانت تشكل منافسة قوية وشكرا
قديم 18-12-2009, 01:23 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

مش شرط ديما المحرك الاصغر يكون اضعف هناك شىء يسمى نسبة الوزن للقوة ratio
,ودة بيلعب دور هام جدا يعنى ممكن مثلا بكل سهوله تتفوق على المرسيدس فى القومة بعربية صغيرة ودة ملهوش دعودة بالسرعة القصوى وهكذا وكمان ياباشا القوة الحصانية اللى بيستخرجها المحرك نلاقى ان اللانترا ممتازة من الناحية دة وبعدين يا جماعة يعنى اية ان الواحد عدى العربية مين قال ان الطرف التانى اللى كان فى الاسبرانزا مثلا كان بيسابق او محترف او مستوى القيادة عندة يسمح انة ينافس تعتمد على السائق الخ كمان عامل السرعة مش المقياس مين فينا بيعدى 100 كيلو دى سيارات سيدان سياحية مش رياضية الاداء
قديم 13-01-2010, 03:33 PM
mostafa houssen mostafa houssen غير متواجد حالياً

mostafa houssen is on a distinguished road

انت انسان محطرم وبتقول الحق انا بايد رايك لانى معايا العربيه وكان معايا بيجو 405 قبلها لكن المصرى دايمن بيسدق الاشاعات
قديم 13-01-2010, 06:39 PM
m abo elhassan m abo elhassan غير متواجد حالياً

m abo elhassan is on a distinguished road
رد: الفرق بين اسبرانزا ولانسر

المشكلة فى مراكز الخدمة وخصوصا الأقصى فى السويس إذا كنت عاوز تغير أى قطعة غيار تبع الضمان وخصوصا إسبرانزا A516 ,وبعد الفاكسات والحوارات لم تائتى بالحل عن تجربة

التعديل الأخير تم بواسطة m abo elhassan ; 13-01-2010 الساعة 06:48 PM
قديم 13-01-2010, 10:13 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m abo elhassan مشاهدة المشاركة

المشكلة فى مراكز الخدمة وخصوصا الأقصى فى السويس إذا كنت عاوز تغير أى قطعة غيار تبع الضمان وخصوصا إسبرانزا A516 ,وبعد الفاكسات والحوارات لم تائتى بالحل عن تجربة

ممكن تقييم أشمل لمركز صيانة الأقصى بالسويس
بالنسبة لمستوى المركز و العاملين فيه و حل المشاكل بعيدا عن تغيير قطع الغيار فى الضمان