العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-10-2010, 02:34 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عضو جديد محتاج نصيحة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 مشاهدة المشاركة

اهلا بيك يا باشا واكيد طبعا قبل ما هاجي اشتري العربية هاصلي صلاة استخارة

ومع اني كنت مستبعد المستعمل لكن لكثرة من نصحوني بهذا ممن حولي لما اقولهم عن الميزانية والمتطلبات يبدو اني هادخل المستعمل كاحد الخيارات التي لا استبعدها
ومع اني احترت بين السيارات الزيرو التي قد اشتريها ويمكن ان يزداد حيرتي بعد لما اوسع الدائرة من حولي اكثر ولا استبعد المستعمل لكن عربية توفر لي متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي وقد اجدها في المستعمل علي الرغم من اني المفروض اضيق الدائرة من حولي واحصر الخيارات بين مودلين او ثلاثه حتي اختار من يحقق شروطي لكن ميزانيتي لازم تخليني افكر في المستعمل زي ما نصحني كتير
ودلوئتي بالنسبة للمستعمل ناس كتير قالتلي لانوس وناس اقل قالت فيرنا علي العموم بالنسبة للمستعمل لان مقدرش احدد سعرها وانا هنا في البيت زي الزيرو لان الموضوع معتمد علي الموديل وحاله العربية فانا هاسئل عن المستعمل من المعارف ومن الناس اللي حولي ومن المعارض اللي في منطقتي واقول لكم العروض اللي اتقدمتلي موديل العربية وحالتها وبعد كده اخد نصيحتكم عن ايهما افضل بين العروض اللي اتقدمتلي في المستعمل ومستني نصائح واراء وردود اخري في الموضوع واللي بينقل لينا تجربته عشان نستفيد منها اكيد ربنا هايزوده خبره من غير خسائر ان شاء الله
لأ . رأيى الخاص انك تبعد عن المستعمل الا اذا كنت حاتجيب حاجه بايظه تتعلم عليها وتدقدق بيها شويه لمده سنه واللا حاجه وبعدين تبعها ودى حاتكون فيات او اى حاجه لا تتعدى 10 آلاف . وبعدين تجيب الزيرو لما تحس انك اتقنت شويه العمليه . انما لو انت عايز رأيى : ( لو فيه الخير . ما كان رماه الطير )

Saif El Deen
قديم 20-10-2010, 02:35 AM

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

اهلا بيك
وشكرا ع النصيحة
وده تقريبا راي اغلب اعضاء مصر موتورز اللي ردوا ع الموضوع
لكن رغم كده ان لنة استبعد العربيات الصيني كاحد الخيارات
لان عربية تحقق متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي ايا كانت
واضح انك انسان متزن وعقلك كبير .

Saif El Deen
قديم 20-10-2010, 02:49 AM
allam87 allam87 غير متواجد حالياً

allam87 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

لأ . رأيى الخاص انك تبعد عن المستعمل الا اذا كنت حاتجيب حاجه بايظه تتعلم عليها وتدقدق بيها شويه لمده سنه واللا حاجه وبعدين تبعها ودى حاتكون فيات او اى حاجه لا تتعدى 10 آلاف . وبعدين تجيب الزيرو لما تحس انك اتقنت شويه العمليه . انما لو انت عايز رأيى : ( لو فيه الخير . ما كان رماه الطير )
والله ده كان رايي يا سيف لما كان حد يكلمني عن المستعمل لكن غيرتها لما سمعت رد الناس اللي نصحوني بالمستعمل لما سمعوا الميزانية قالتلهم زيك كده لو كويسه كان باعها ليه الا اذا كان فيها حاجه فالرد كان انه ممكن يكون عربية كويسة فعلا لكن صاحبها عاوز يبيعها عشان في عربية احسن منها عاوز يشتريها وعاوز يبيع ديت ويكمل علي تمنها او راجل عربيته كويسه وتعرض لضائقة ماليه ومحتاج فلوس فقرر يبيع عربيته او حد هيبيع عربيته لدواعي السفروغيره وغيره ومش شرط هايبيعها عشان فيها حاجه وممكن هو يكون كلام اقنعني نظريا لو اني مقتنع اني صعب وجوده في البيئة المصرية او نادر وان اغلب المستعمل بيتباع عشان فيه حاجه ونسبة قليله جدا من المستعمل بتباع عشان الظروف اللي سبق ذكرها لكن الواحد بيقول ان يمكن الحاجه اللي موجوده في العربية المستعمله ديت ومش عاجبها صاحبها عشان كده عاوز يبيعها تكون مقبوله بالنسبة لك لكن ده برده صعب لكن مين عالم يمكن نلاقي مستعمل كويس والعروض اللي هاتتعرض عليا هاعرضها عليكم ان شاء الله ونسمع نصائحكم
قديم 20-10-2010, 02:54 AM

والله ده كان رايي يا سيف لما كان حد يكلمني عن المستعمل لكن غيرتها لما سمعت رد الناس اللي نصحوني بالمستعمل لما سمعوا الميزانية قالتلهم زيك كده لو كويسه كان باعها ليه الا اذا كان فيها حاجه فالرد كان انه ممكن يكون عربية كويسة فعلا لكن صاحبها عاوز يبيعها عشان في عربية احسن منها عاوز يشتريها وعاوز يبيع ديت ويكمل علي تمنها او راجل عربيته كويسه وتعرض لضائقة ماليه ومحتاج فلوس فقرر يبيع عربيته او حد هيبيع عربيته لدواعي السفروغيره وغيره ومش شرط هايبيعها عشان فيها حاجه وممكن هو يكون كلام اقنعني نظريا لو اني مقتنع اني صعب وجوده في البيئة المصرية او نادر وان اغلب المستعمل بيتباع عشان فيه حاجه ونسبة قليله جدا من المستعمل بتباع عشان الظروف اللي سبق ذكرها لكن الواحد بيقول ان يمكن الحاجه اللي موجوده في العربية المستعمله ديت ومش عاجبها صاحبها عشان كده عاوز يبيعها تكون مقبوله بالنسبة لك لكن ده برده صعب لكن مين عالم يمكن نلاقي مستعمل كويس والعروض اللي هاتتعرض عليا هاعرضها عليكم ان شاء الله ونسمع نصائحكم
اخلص نيتك لله وانشاء الله هايوفقك لحاجه كويسه سواء فى الزيرو او المستعمل .

Saif El Deen
قديم 20-10-2010, 02:55 AM
allam87 allam87 غير متواجد حالياً

allam87 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

واضح انك انسان متزن وعقلك كبير .
متشكر جدا يا سيف وردودك اثرت الموضوع وفتحت لنا افكار كويسه