العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 17-08-2011, 09:31 AM
الصورة الرمزية young..pharaoh
young..pharaoh young..pharaoh غير متواجد حالياً

young..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من الاغلبية الصامته وعايز اتكلم

تعتقد؟

أتمني !!

يعني احنا دلوقتي مفيش امن دولة؟

بعد الفيديو اللي أستاذ ممفور جابه

و الراجل اللي كان عامل نفسه قهوجي و حرض المتظاهرين علي القاء الحجارة و طلع من أمن الدولة

يبقي لسه في أمن دولة أكيد

طيب لية بقي بيقولو في ميكروفونات المساجد اللي عايز يعتكف يجيب صورة البطاقة بتاعته ؟
وبيقول دة بس عشان يعني سرعة ملء البيانات بدل ما تقف تقولها بنفسك!!!
انا هافترض حسن الظن
بس كل اللي كانو شغالين في امن الدولة دول راحو فين؟
قاعدين في البيت يعني
دي ناس اتربت علي كدة ومبتشتغلش الا كدة دول ينفع يدخلو في قطاعات اخري في الشعب!!!

من الواضح أنهم لسه شغالين .. ولم يتغير الا الاسم فقط

يا رب يتمسح من مصر

آمين

أمن الدولة جهاز خطير جداوحيوي جدا جدا جدا جدا

ومهم لاقصي درجه لاي دولة

جهاز امن الدولة هو جهاز شبية بالمخابرات العامة كانت مهمتة الاساسية هي جمع المعلومات وقياس اتجاهات الرأي المختلفه وتحليلها وتقديمها الي الجهات المختصة ....

الا أن انحراف جهاز أمن الدولة عن مهمته الاساسية ودخولة في قضية الاعتقالات وأعمال التعذيب وتصفية الخصوم السياسيين والاقتصاديين للنظام الحاكم هو ماخلق عداء شديد بينه وبين الشعب....

واعتقد ان جهاز الامن الوطني الجديد اذا اقتصرت مهمته علي جمع وتحليل المعلومات سيكون اضافة قوية وركيزه اساسيه في حفظ الامن الداخلي للدولة
كلام حضرتك تمام مختلفناش عليه

لكن الكلام علي جهاز أمن الدولة اللي مازال يمارس أفعالة السابقة

و لم يظهر منه سوي تغيـير الأسم

اللهم أرنا الحق حقاً و ارزقنا اتباعه
و ارنا الباطل باطلاً و ارزقنا اجتنابه
اللهم لا تتوفنا الا و نت راض عنا
اللهم ارزقنا قبل الموت توبة
وعند الموت شهادة
وبعد الموت جنة و نعيما

قديم 17-08-2011, 03:07 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

تعتقد؟
يعني احنا دلوقتي مفيش امن دولة؟
طيب لية بقي بيقولو في ميكروفونات المساجد اللي عايز يعتكف يجيب صورة البطاقة بتاعته ؟
وبيقول دة بس عشان يعني سرعة ملء البيانات بدل ما تقف تقولها بنفسك!!!
انا هافترض حسن الظن
بس كل اللي كانو شغالين في امن الدولة دول راحو فين؟
قاعدين في البيت يعني
دي ناس اتربت علي كدة ومبتشتغلش الا كدة دول ينفع يدخلو في قطاعات اخري في الشعب!!!

يا رب يتمسح من مصر
انا كمان مش مصدق انه ممكن ييجي يوم ويتلغي امن الدولة
ممكن يتحجم شوية انما يتلغي لا
وفعلا دي ناس اتربت على كده ومابيشتغلوش الا كده ولا ينفعوا انهم يدخلوا اي قطاعات تانية
الحل هوا التسريح
في شكل معاش مبكر مثلا
لكن برضه الحكومه ايا كانت هتكون محتاجه لحد ينقلها الشعب بيقول ايه بيتكلم في ايه
مين خطر ؟مين مسالم ؟مين منظم ؟ مين محبوب
وهكذا
عشان الحكومه تعرف تشوف شغلها وتاخد قرارات بدون اعتراضات
او الاعتراضات تتظبط قبل القرارات
او المعترضين المحتملين يتظبطوا
هوا ده امن الدوله
قديم 17-08-2011, 03:38 PM

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

السلام عليكم
كنت عاوز اعمل موضوع جديد للتقسيم اللي ها تكلم عليه دلوقتي وبعدين قولت جديد ليه ما نكمل هنا وخلاص خصوصا بعد الاربع مشاركات اللي جم في نفس واحد شجعوني اني اكمل بعد ما كان الموضوع اتنسى شويه
بعد ماقسمنا القوى السياسية في مصر عاوز رأيكم في تقسيم الشعب نفسه من حيث التفكير والفهم
فيه ناس فاهمة الامور والحياة صح وبتحاول تفهم غيرها رغم المجهود المرهق وفيه ناس فاهمه ومايهمهاش التانيين يفهموا ولا لأ وفيه ناس فاهمه وبتستغل عدم فهم الاخرين في الضحك عليهم وقيادتهم وفيه ناس فاهمة غلط وبتحاول تفهم غيرها الغلط وفيه ناس بردوا فاهمه غلط ومايهمهومش انه التانيين يشاركوهم الفهم الغلط واخر ناس هما اللي مش فاهمين لا صح ولا غلط وحياتهم ماشية بالقصور الذاتي او بالجاذبية الارضية عايشين وخلاص ومش عايزين يوجعوا دماغهم انما تقدر تقول شغالين بعواطفهم او بمزاجهم
مش ده المهم
المهم انك تتخيل معايا تباديل وتوافيق للمجتمع المصري بانتمائه السياسي وقدرات مخه
ممكن مثلا تتخيل حوار بين يميني فاهم سياسه مع مواطن عادي مش فاهم بيبقى الحوار كأنه درس ديني مش سياسي
ليبرالي فاهم صح مع يميني فاهم غلط بيبقى الحوار من نوعية ياجاهل يارجعي التاني يقوله ياعدوالله مع ان الحوار اصلا عن الانتخابات او سلطة العسكر او اي حاجه تانيه
خد بالك بقى
يميني فاهم وبيستغل عدم فهم الاخرين مع ليبرالي فاهم وبيستغل عدم فهم الاخرين الحوار بينهم هوا هوا اللي بتشوفه يوميا على الفضائيات في البرامج الحوارية ناس بتشتغلنا ولا واحد فيهم صريح و دوغري وبيقول هوا ناوي على ايه
ياللا بقى تخيلوا باقي النوعيات من الحوار بين اللي فاهم واللي مش فاهم حسب انتمائاتهم السياسية
واستمتعوا
سلامو عليكم
قديم 20-08-2011, 04:09 PM

السلام عليكم
فيه حاجه كمان بتاثر على اختيار المواطن لقراره السياسي غير تعاطفه مع اليمينيين او حبه لليبراليين ووعودهم بالحرية المقننه
وعلى فكره بعض الناس فاكر ان الليبراليين لو مسكوا الحكم هايقننوا الحرية يعني هايعملوا قوانين تسمح بالغلط على انه حرية وده مش وارد في مجتمع زي مجتمعنا واللي فاهم كده هوا اللي غلطان
المهم ........ انا شايف انه المستوى المادي للفرد بيؤثر على قراره السياسي فالغني المرتاح غير محدود الدخل المزنوق غير الفقير المحتاج
يعني خلاصة الكلام صعب انك تلاقي اتنين متفقين في كل المواضيع الا اذا كانت جميع ظروفهم العلمية والمادية وقدراتهم الفكرية واحده
وهنا يبقى لازم نعذر بعض اذا اختلفنا في رأي اووجهة نظر لانه ناتج طبيعي عن اختلاف ظروفنا
وده برضوا يديلنا تفسير ليه اليمينيين لهم 4 احزاب مش حزب واحد وفيه احزاب جايه في السكه وليه الليبراليين لهم 20 حزب وحركة وائتلاف
طيب السؤال ؟
ايه اللي يجمع الشعب ده على رأي واحد او بالاصح يجمع غالبية الشعب على رأي واحد
السؤال بشكل اخر ؟
لو انتخابات المجلس الجاية كانت نتيجتها فوزاليمينيين هل تتوقع انه الشعب يتفق على رأي واحد وهو احترام نتيجة الانتخابات ولا الخلافات او المصالح اكبر من كده وهانرجع تاني للاعتصامات والمظاهرات ؟سلامو عليكم
قديم 20-08-2011, 04:57 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

اااااااااااااه جينا لكلام اللي مبحبهوش

يمينيين وويساريين ووسط معتدل واشتراكي تقدمي والحاجات الملعبكة دي