العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-12-2010, 05:32 PM
كوجونا كوجونا غير متواجد حالياً

كوجونا is on a distinguished road
افتراضي رد: موتور العربية بقي أقوي من المعتاد لفترة صغيرة

عندما تكون قريب من ربك اول شىء يظهر علية قربك من ربك هو زوجتك و دابتك(سيارتك) واللة اعلم
قديم 23-12-2010, 08:17 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة b A d R مشاهدة المشاركة

عربيتك نوعها ايه .. غريب أوي الموضوع دا
بدر باشا
انا عربيتى فيات ريتمو موديل 82 1500 سى سى
وعلى فكرة انا رحت للميكانيكى اة والهى عربيتى وانا عرفها اول لما يحصل الموضوع دة مفيش يومين واروح للميكانيكى
كل الى بيعملو يغير بوجيهات ينضف فلتر الهوى اغير فلتر البنزين وتخدلها شهر شهرين واعيد الكرة
الفكرة ان العربية بتبقى نعمة اوى اوى مبسمعش الموتور خالص انا فى مرة كنت بمسح العربية الصبح وانا رايح الشغل من كتر مكان الموتور ناعم انا حطيت ايدى على الكبوت علشان اتئكد ان العربية دايرة بس مكنتش سامع صوت الموتور
والهى العظيم انا بتكلم جد مش بهظر
ادعولى تفضل بنت حلال على طول

قديم 24-12-2010, 04:07 AM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light

[QUOTE=كوجونا;322050]عندما تكون قريب من ربك اول شىء يظهر علية قربك من ربك هو زوجتك و دابتك(سيارتك) واللة اعلم[/
QUOTE]

دا حديث دا بقي ولا جملة مفيدة .. عموما هي مقولة غلط مليون%

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

بدر باشا
انا عربيتى فيات ريتمو موديل 82 1500 سى سى
وعلى فكرة انا رحت للميكانيكى اة والهى عربيتى وانا عرفها اول لما يحصل الموضوع دة مفيش يومين واروح للميكانيكى
كل الى بيعملو يغير بوجيهات ينضف فلتر الهوى اغير فلتر البنزين وتخدلها شهر شهرين واعيد الكرة
الفكرة ان العربية بتبقى نعمة اوى اوى مبسمعش الموتور خالص انا فى مرة كنت بمسح العربية الصبح وانا رايح الشغل من كتر مكان الموتور ناعم انا حطيت ايدى على الكبوت علشان اتئكد ان العربية دايرة بس مكنتش سامع صوت الموتور
والهى العظيم انا بتكلم جد مش بهظر
ادعولى تفضل بنت حلال على طول
يعني عربيتك ماشية علي الأرض بقالها 28 سنة .. أكتر من ربع قرن يعني .. يا راجل إرحمها .. إرحموا غزيز قوم زل .. مهما كانت ميزانيتك بيعها و هات حاجة أعلي شوية بس بجد العربيات القديمة أوي دي وجع دماغ رهيب و بتندل و تعطل في أوقات فظيعة

AHMED bAdR

octavia a4
قديم 25-12-2010, 04:55 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

حسب معلوماتى ان الهواء البارد افيد للموتور و السحب مش العكس

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 25-12-2010, 07:45 PM
الصورة الرمزية elprince_dody
elprince_dody elprince_dody غير متواجد حالياً
من انا؟: فقير الي الله
التخصص العملى: محامي
هواياتي: السيارات و السيارات

elprince_dody will become famous soon enoughelprince_dody will become famous soon enough

انا بتحصل معايا كتير اوي و اللي انا متاكد منه انها بتعملها علطول طالما هي ماشقتش كتير يعني تكون اول حركه بيها بتكون في قمه الليونه و السرعه و الفرامل
انا شبه متاكد ان العربيه بتكون (فريش) بالاضافه الي الحاله المزاجيه للسائق والله اعلم

لا تقاس جوده الانواع بانتشارها في السوق والا كان الصيني افضل الانواع !!!!! و عجبي