العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 28-06-2010, 09:18 AM
YusufWahdan YusufWahdan غير متواجد حالياً

YusufWahdan will become famous soon enoughYusufWahdan will become famous soon enough
افتراضي رد: الكروز احسن من السيراتو بالدليل

يا باشا الشرف لينا
قديم 28-06-2010, 01:33 PM
gersii gersii غير متواجد حالياً

gersii is on a distinguished road

ممكن يكون كل اللى انت بتقوله عن الكروز ده صح . انا مجربتهاش . بس انا مخايا سيراتو 2009 بس الشكل القديم و هيه ثابته جدا على الطريق لحد 180 . و اى عربيه بعد ال 180 اكيد ثباتها بيقل . و ممكن تشوف ده .انا مصور العداد بتاعها و انا لوحدى على طريق مصر اسكندريه و اكيد لو مكنش فيه ثبات مكنتش هعرف اصور
http://www.4shared.com/photo/w6e51HLy/Gersii1.html
http://www.4shared.com/photo/k0jF8cFQ/Gersii2.html

. انا رأيى ان كله واحد و ان كل الفئه دى ( لانسر , سيراتو , كروز , النترا ) فروق بسيطه جدا بعديها ( كرولا , سيفيك , جولف , جيتا , باسات ) اعلى شويه و بعدهم ( بى ام , مرسيدس ) ده بالنسبه لمصر طبعا . و على العموم ده رأيى برده .
قديم 28-06-2010, 02:48 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eskenderiya مشاهدة المشاركة

انا هقول لحضرتك لو معاك 150 الف اشترى كروز اعلى فئة

لو معاك 200 الف اشترى سكودا فانتزيا هاى لاين اليجانس

انما لو عايز تجيب عربية جامدة جدا جيب باسات هاى لاين فيها كل اللى انتا عاوزه من كماليات و ثابتة و موتورها قوى سعرها 260 الف

باشا معلش ملحوظه 150 الف جنيه ايييييييه الى ادفعهم فى عربيه كورى لا راحت ولا جت و ماتورها ماتور الاوبترا اصلا وتوكيلها سئ

بص العربيات الكورى اخرها اخرها 110 االف اذا كانت كيا بقى ولا دايو مش فارقه كتير

والاتنين كورى انا مش متحيز للسيراتو ولا حاجه بس ال 150 دول اشترى حاجه احسن من السيراتو والكروز والانترا ياعنى سيات ليون لا تنقارن مع اى عربيه من الى فاتو
فيات برافو لا تقارن نهائى بالعربيات ديه
هوندا سيفيك
تيوتا كورولا
رينو فلونس بصراحه سعر العربيات ديه مبالغ فيه مع العربيات ديه
الى يفضل السيراتو ولا الكروز عن العربيات ديه يبقى ................

قديم 28-06-2010, 03:05 PM

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YusufWahdan مشاهدة المشاركة

ثالثا ... التسارع والموتور

اقسملك بالله العظيم قبل اي شئ انا من ساعة ما ركبتها ومش بقالي كتير اوي هيه لسه جديدة معايا

بفضل الله فشخخخخخت وفرتكت ((( تويوتا كرولا 1.8 لتر يعني الف وثمانمائة سي سي ... و هوندا سيفك برده 1.8 ليتر نفس القصة ... دول الأشهر) وكان الفارق مش هين يا معلم ... ومرتين من الثبات مرة ومرة متأخر ثانيتين عن طلعتهم ... واحنا هنا اصلا بنحب نريس في الطرق

عارف الى حضرتك كاتبو ده عارف ده كده بقى تبقى اقوى من الفرارى
امتى تقولنا يا جدعان انا عديت من الفرارى
************************* ****** بتقول انك نيمت الكورولا و السيفيك ماشى
هقولك على حاجه لو حضرتك بس تسمع عن الفيات لينيا t-jet التربو

انا كنت مع واحد صاحبى فى العربيه كان ببيشد مع الباسات والبى ام 320 i المهم ما علينا مش عايز اقول عمل مع السيراتو اى لو قولت خايطها تبقى كلمه وحشه عليها وعلى فكره 1400 سى سى

ليه بقى شوفنا كذا فيديو والسيراتو وررررررررررررررراااااااا ياعنى شدت مع الابيزا السيراتو قالت انا مش هلعب معاكى تانى اووووووووووف

شدت مع السيفيك وقدامى مش عايز اقولك ايه الى حصل عشان هتزعل المهم

حضرتك مهول اوى اوى اوى فبلاش كلام الهجص ده

وبسم الله مشاء الله العربيه واخد 5 نجوم فى انها احسن عربيه تتقلب

هيا عربيه كويسه جدا لكن استحاله استحاله تكون عملت ربع الى انت بتحكى ماشى ده البى ام مبتعملش كده

كفايا انها 124 والسرعه القصوه 182 والتسارع 12.2 مش بذمتك ده نصب

انت عارف اللينيا تسارع بتاعها 9 ثوانى و 120 حصان وال سرعه القصوه 195اه نسيت 1400 سى سى

وعلى فكره ده مش كلامى ده كلام الشركه كيا وفيات لالالا بصراحه السيراتو ديه طلعت سريعه انا لاغيت دلوقتى بشك ان الارقام ديه صحيحه ياعنى 124 حصان تقريبا من غير حمولته

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 29-06-2010 الساعة 02:13 PM سبب آخر: تنبيه الي العضو بعدم الاستهزاء بالاعضاء
قديم 28-06-2010, 03:14 PM

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 29-06-2010 الساعة 02:14 PM سبب آخر: تحذير للعضو بعدم السخريه من الاعضاء