العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 22-11-2012, 06:51 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد رخص حديثا زيرو؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadymedhat مشاهدة المشاركة

يعنى هو مرور المحلة مفيش فيه واحد بياخد جنيه فى جيبه....ازاى يعنى...
الرشوة بقت موجودة فى كل مكان....
أنا من يومين كنت فى المرور و خلصت اجراءات تجديد الرخصة فى ربع ساعة و فضلت مستنى استلم الرخصة....
لقيت الناس الى بعدى استلمت الرخص و انا لسة ما استلمتش اى حاجة...لقيت الناس كلها بتدفع علشان تستلم.....
مصر مستحيل ينصلح حالها....
البلد دى سلامو عليكووووو...
هو انا بقول انه مرور اشراف كل مكان فيه السىء وفيه الجيد
يا استاذ كلامك بيؤيد كلامى يعنى اللى سبقوك ودفعوا اخدوا دورك وعطلوك .صح.
هو ده اللى انا بتكلم فيه اننا عندنا انانيه وبنحاول ناخد حق غيرنا علشان كده بندفع
لو غيرك ماعمل كده انت هتاخد رخصتك فى ميعادك لكن اللى عطلك اللى دفع الرشوه
للاسف المنظومه هتفضل خربانه بسبب ان فيه مرتشين وفيه ناس بتاخد دور غيرها (بفلوسهم)
وبالتكرار اصبحت هذه الاشياء فرض اساسى علينا

البلد دى سلامو عليكووووو...
وعليكوووووو

قديم 22-11-2012, 06:59 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7medozoo مشاهدة المشاركة

ده يا استاذ طارق لان مرورك ذات نفسه منظم وفى طابور اصلا لكن انا مرورى البساتين موجود فى صقر قريش ده مرور زباله اصلا العربيات بتدخل تركن فى اى حته فاضيه وتفتح الكبوت وتقعد تجرى ورا مهندس البصمه عشان يجى يرفع البصمه ومبيجيش غير لما تلمحله انك هتديله فلوس واللى مساعده على كده الظباط الكبار ده انا كاتب فى كلامى ان الظابط اللى عمل استعلام المباحث قالى روح هات كرت شحن قدام الناس اللى موجوده كلها عينى عينك ولو قلتله لا عمره ما هيخلص الورق و واحد زى مهندس الفحص ده لو مدتلوش فلوس هيوقفك جنبه لغاية الساعه متعدى 12 والخزنه تقفل ..... يا استاذى ده المرور ده فيه مهازل ده امتحان الرخصة الخاصة الظابط اللى بيراقب بيبقا واقف لو اتديت 50 جنيه للموظف ولو العربيه بطلت منك بيسبك تدورها تانى لو جيت تخبط قمع بيشيله وكل ده قدام الظابط وقدام الناس كلها المشكله فيهم هما ده لو مرور محترم زى اللى بتتكلم عليه كانت الناس التزمت وتقبل تحياااتى
ياستاذى الفاضل انا عارف ان فيه ظروف بتتفرض علينا فى اماكن بها موظفين اشباه رجال وان شاء الله ربنا لن يبارك لهم لانهم يأكلون اموال الناس بالسُحت
انا كنت من فتره كبيره لحظى السىء انى تعاملت مع مرور السلام (والعياذ بالله)
وتعامل وهمجيه لا تمت للانسانيه بشىء واصغر موظف كان بيتنك على عميد شرطه قائد مرور السلام
ربنا يهدى الناس بجد البلد دى محتاجه كتير والناس عايزه اعاده تأهيل وربنا يستر على الجميع
واعتذر لو فهمت كلامى فى المشاركه بطريقه مختلفه انا لم اقصد حضرتك نهائى انا كلامى على عدم تعميم التجربه
وترك الموضوع للظروف
تقديرى لحضرتك

قديم 22-11-2012, 09:00 PM
الصورة الرمزية جمال عبدة
جمال عبدة جمال عبدة غير متواجد حالياً
من انا؟: ض.قوات مسلحة بالمعاش
هواياتي: السيارات .مجال الكومبيوتر

جمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to all

انا لسه مرخص الاسبوع اللى فات فيرنا 2013 .....حضرتك اول حاجه بتاخد الورق بتاع العربيه اللى بتاخده من المعرض وتروح المرور اول حاجه بتشترى ملف ترخيص زيرو ب 8 جنيه وتروح تشترى ورق فحص بيبقا عبارة عن ورقه فحص و ورقه فحص بيئة و ورقه طفايه تقريبا ب 25 ج وبعدين تشترى طفايه ب 129 ج وتديله الورق اللى معاك هيختم ورقة الطفايه و بعدين تاخد العربيه وتخش هتلاقى واحد بيرفع بصمة خليه يرفعلك بصمه واديله 10 ج (لازم ترررش) وبعدين تروح لمهندس الفحص وبرضو هتديلو بس 20 ج هيبعتك الاول تعمل استعلام مباحث وتمضى المراجع انا لما روحت اعمل استعلام مباحث الظابط عمل مكالمه عشان يتاكد ان العربيه مفيش قضايا عليها فى نص المكالمه قالى ( روح هات كرت شحن فودافون او اتصلات) المهم جبتله كرت ب 10 وبعدين هترجع لمهندس الفحص هيخلص الورق وتروح بقا بعديها تدفع التامين الاجبارى ب 118 ج للسنه الواحدة وبعدين تاخد الورق ده كله وتخش على شباك مكتوب عليه ترخيص جديد تديله الورق ده كله مه صورة بطاقتك هيديك ورقه تروح تدفع بيها فى الخزنة (ملحوظة الخزنه بتقفل الساعه 12 ..يعنى لازم تقدم الورق لشباك الترخيص قبل الساعه 12 لو جت 12 مبيخدش ورق من حد ) هتروح بقا تدفع فى الخزنه الضريبه + فلوس النمر الجديدة + الدمغات كل ده ب 385 ج للسنه الواحدة وبترجع للشباك تديله الوصل وهتستنى شويه وتاخد الرخصة والنمر وتطلع على باب المرور هتلاقى عيال كده اللى بتركب النمر هتديهم 20 بعد ما يركبو النمر بس كده ......ويبقا 1000 مبروك على الرخصة و1000 مبروك على العربيه يا باشااا
شكرا ياباشا ربنا يطمن قلبك ويجعلة عامر دحنا هانكع كع ربنا يستر قولوا اميين
قديم 29-11-2012, 03:21 PM
embaby embaby غير متواجد حالياً

embaby is on a distinguished road

انا لسه مرخص الاسبوع اللى فات فيرنا 2013 .....حضرتك اول حاجه بتاخد الورق بتاع العربيه اللى بتاخده من المعرض وتروح المرور اول حاجه بتشترى ملف ترخيص زيرو ب 8 جنيه وتروح تشترى ورق فحص بيبقا عبارة عن ورقه فحص و ورقه فحص بيئة و ورقه طفايه تقريبا ب 25 ج وبعدين تشترى طفايه ب 129 ج وتديله الورق اللى معاك هيختم ورقة الطفايه و بعدين تاخد العربيه وتخش هتلاقى واحد بيرفع بصمة خليه يرفعلك بصمه واديله 10 ج (لازم ترررش) وبعدين تروح لمهندس الفحص وبرضو هتديلو بس 20 ج هيبعتك الاول تعمل استعلام مباحث وتمضى المراجع انا لما روحت اعمل استعلام مباحث الظابط عمل مكالمه عشان يتاكد ان العربيه مفيش قضايا عليها فى نص المكالمه قالى ( روح هات كرت شحن فودافون او اتصلات) المهم جبتله كرت ب 10 وبعدين هترجع لمهندس الفحص هيخلص الورق وتروح بقا بعديها تدفع التامين الاجبارى ب 118 ج للسنه الواحدة وبعدين تاخد الورق ده كله وتخش على شباك مكتوب عليه ترخيص جديد تديله الورق ده كله مه صورة بطاقتك هيديك ورقه تروح تدفع بيها فى الخزنة (ملحوظة الخزنه بتقفل الساعه 12 ..يعنى لازم تقدم الورق لشباك الترخيص قبل الساعه 12 لو جت 12 مبيخدش ورق من حد ) هتروح بقا تدفع فى الخزنه الضريبه + فلوس النمر الجديدة + الدمغات كل ده ب 385 ج للسنه الواحدة وبترجع للشباك تديله الوصل وهتستنى شويه وتاخد الرخصة والنمر وتطلع على باب المرور هتلاقى عيال كده اللى بتركب النمر هتديهم 20 بعد ما يركبو النمر بس كده ......ويبقا 1000 مبروك على الرخصة و1000 مبروك على العربيه يا باشااا
افهم من كلامك ان كل اللي صرفته اول عن اخر 385 ولا نضيف عليهم اللي قبلهم يعني يوصل 700 جنيه ؟
ولو السيارة محظورة
وبالنسبة لمرور السلام ايه الاخبار؟