العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 27-07-2012, 10:13 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كن أنت الإعلام البديل!

انا مش بشكك فى الخبر بالعكس

انا بس عايز افهم

انت دلوقتى مثلا يا استاذ ابراهيم مداين مصر موتورز ب 2000 جنية انا كنت بقسطلك المبلغ بفوايدة
انت او انا مش فارقة (اتفقنا) على ان ديون الموقع ليك هتبقى حصتك فى مشروعات
طب فين هى المشروعات
يعنى مشروعات قائمة
ولا مشروعات جديدة ؟؟

طيب لو هى مشروعات قائمة ايه هى المشروعات ديه اللى هندخل فيها الطليان مالكين لجزء من اصولها ؟

طيب لو هى مشروعات جديدة ايه هى ومنين هنجيب قيمة الحصة الاجنبية والحصة المصرية ؟؟

علشان نقدم اعلام بديل لازم يكون حقيقى ومعلم للناس بضم الميم
لكن ما تقدم اخبار منقوصة مبهمة للاسف ... كالعادة

الاهم بقى ان الحكاية ديه كلها ما هى الا جزء من برنامج مبادلة الديون اللى مصر شغاله فيه من قبل مرسى سواء على الصعيد الايطالى او مع دول اخرى

أعلنت فايزة أبوالنجا وزيرة التخطيط والتعاون الدولى أن إجمالى برنامج مبادلة الديون المصرية قارب على المليار دولار.
جاء ذلك خلال التوقيع على اتفاقية اتاحة الشريحة الثالثة من برنامج مبادلة الديون مع إيطاليا بقيمة 100 مليون دولار، تنتهى بها المديونية الحكومية المستحقة لإيطاليا. وتخصص هذه الشريحة لتمويل مشروعات فى مجالات الأمن الغذائى والزراعة والتعليم والبيئة والتراث الحضارى ودعم دور منظمات المجتمع المدنى فضلا عن انشاء مخابز آلية فى اطار خطة الدولة لانشاء 300 مخبز آلى فى مختلف المحافظات بالإضافة الى انشاء صوامع لتخزين الغلال، ولتمويل القروض متناهية الصغر لصغار المزارعين، والاسهام فى تمويل الجامعة المصرية الإيطالية.
وأوضحت أبوالنجا أن هناك برامج لمبادلة الديون ناجحة مع دول كثيرة من بينها سويسرا بنحو 150 مليون دولار عن طريق تنفيذ 50 مشروعا من المشروعات الصغيرة والمتوسطة والقرى الأكثر احتياجا، علاوة على برامج مبادلة مع ألمانيا 60% منها لدعم المشروعات و40% لدعم موازنة الدولة. وقالت إن هناك برنامجا لمبادلة الديون مع فرنسا يتم تنفيذه حاليا، ويتم من خلاله استثمار الدين بالتعاون بين المستثمرين المصريين والفرنسيين، مشيرة الى أن هناك مليونى يورو مستحقين للحكومة البلجيكية على مصر تم الاتفاق على تحويلهما الى برنامج لمبادلة الدين يتم تنفيذه حاليا.
ومن المقرر أن يشهد أبوالنجا والدكتور جودة عبدالخالق وزير التموين التوقيع على اتفاق مع المعونة الغذائية الإيطالية بقيمة مليونى يورو لتمويل احتياجات مصر من السلع التموينية، بجانب اتفاق لتعديل خط الائتمان المقدم من الجانب الإيطالى بمبلغ 12.5 مليون يورو لتمويل المشروعات الصغيرة والاستثمارات طويلة الاجل للقطاع الخاص المصرى من خلال توريد معدات وآلات وخدمات متعلقة بالدعم الفنى والتدريب والنقل والتأمين، ويسمح الاتفاق برفع الحد الأقصى للمستفيد من 155 ألف يورو الى 200 ألف يورو مع تخفيض الحد الأقصى لسعر الفائدة الى 9% بدلا من 13%.
المقال نقلاُ عن الاهرام بتاريخ 12 مايو 2012 (اى قبل انتخابات الرئاسة)
بعنوان" برنامج مبادلة الديون المصرية يقترب من مليار دولار"

وهل ده واحد من اسباب الابقاء على فايزة ابو النجا ومين عارف يمكن وجوه اخرى زى جودة عبد الخالق فى الحكومات المتعاقبة بعد الثورة ؟؟

ولو الحكاية كده يبقى على اى اساس يروج للخبر على انه ابداع اخوانى وحلول مورسيه للمعضلات المصرية !!!

وفى الحالة ديه الجملة اللى حضرتك كتبتها

مرسى ينجح في شطب الديون المستحقة علي مصر لإيطاليا
حاجة مش هتشوفها فى اعلام التخوين الصهيونى

الاصح تبقى كده

ابو النجا تستمر فى شطب الديون المستحقة على مصر لايطاليا وباقى الدول الاروبيه حاجة مش هتشوفها فى اعلام التخوين الاخوانى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-07-2012, 02:15 PM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا مش بشكك فى الخبر بالعكس

انا بس عايز افهم

انت دلوقتى مثلا يا استاذ ابراهيم مداين مصر موتورز ب 2000 جنية انا كنت بقسطلك المبلغ بفوايدة
انت او انا مش فارقة (اتفقنا) على ان ديون الموقع ليك هتبقى حصتك فى مشروعات
طب فين هى المشروعات
يعنى مشروعات قائمة
ولا مشروعات جديدة ؟؟

طيب لو هى مشروعات قائمة ايه هى المشروعات ديه اللى هندخل فيها الطليان مالكين لجزء من اصولها ؟

طيب لو هى مشروعات جديدة ايه هى ومنين هنجيب قيمة الحصة الاجنبية والحصة المصرية ؟؟

علشان نقدم اعلام بديل لازم يكون حقيقى ومعلم للناس بضم الميم
لكن ما تقدم اخبار منقوصة مبهمة للاسف ... كالعادة

الاهم بقى ان الحكاية ديه كلها ما هى الا جزء من برنامج مبادلة الديون اللى مصر شغاله فيه من قبل مرسى سواء على الصعيد الايطالى او مع دول اخرى
المقال نقلاُ عن الاهرام بتاريخ 12 مايو 2012 (اى قبل انتخابات الرئاسة)
بعنوان" برنامج مبادلة الديون المصرية يقترب من مليار دولار"

وهل ده واحد من اسباب الابقاء على فايزة ابو النجا ومين عارف يمكن وجوه اخرى زى جودة عبد الخالق فى الحكومات المتعاقبة بعد الثورة ؟؟

ولو الحكاية كده يبقى على اى اساس يروج للخبر على انه ابداع اخوانى وحلول مورسيه للمعضلات المصرية !!!

وفى الحالة ديه الجملة اللى حضرتك كتبتها

مرسى ينجح في شطب الديون المستحقة علي مصر لإيطاليا
حاجة مش هتشوفها فى اعلام التخوين الصهيونى

الاصح تبقى كده

ابو النجا تستمر فى شطب الديون المستحقة على مصر لايطاليا وباقى الدول الاروبيه حاجة مش هتشوفها فى اعلام التخوين الاخوانى

نقلت هذا الخبر لأحساسي أن هناك أخيراً من يعمل لصالح هذا الوطن في المؤسسة الرئاسية بدلاً من العملاء المنتشرين في كل المواقع
أما وأن هذا المشروع له اصل - لم أكن على علم بذلك - فمن الجميل الأستمرار على نفس النهج ولكن مع أرجاع الفضل لأصحابه حتى لو كانوا فلول

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 27-07-2012, 02:48 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

واضح إن التعاون اللى بيحكوا عليه

ما إلا هيئات وجمعيات هاتعطى قروض

للمصريين بفوايد وطبعا على مشروعات وهمية

ده اللى فهمته من الكلام والله أعلى وأعلم

واللى فاهم يفهمنا

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/