العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 14-07-2012, 11:49 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع الفيرنا فى اسبوعين!!!!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الثبات يعتبر رفاهية وليست شيئا أساسيا، لأن السيارة غير مصممة للمشي بالسرعات العالية فوق الـ200، كما أنها مصممة للاستخدام اليومي داخل المدينة، وعلى الطرق السريعة محددة السرعة والتي لا تتجاوز 150 كم/س في أقصى الأحوال

طبعا الكلام ده مش هيعجبك... بس لو حضرتك عايز ثبات لحد 200 كم وأكتر ... ممكن تجيب عربية ألماني المصممة للمشي على الطرق الألمانية السريعة مفتوحة السرعة، وادفع فوق الـ70 ألف بتوع الفيرنا 140 ألف كمان.

مفيش عربية في الدنيا تديك كل حاجة انت عايزها... الكمال لله وحده

لو مصر انك تركب فيرنا... غير الجنوط الـ13 وركب جنوط 14 أو 15 بوصة... واتفرج على الثبات يا معلم.

...

نصيحة :: اوعى تلعب فى مقاسات الجنوط هتبهدلك العفشة
بالنسبة لموضوع الثبات هو دة فعلا عيب الفيرنا العادية . وكان ممكن تزود الفين جنية او اكثر حاجة بسيطة وهات فيرنا " فيفا " ثباتها جميل والى بيحبوا الجرى بيشكروا فيها
قديم 16-07-2012, 12:24 AM
dragking dragking غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي بإدارة الشئون القانونية

dragking is a jewel in the roughdragking is a jewel in the roughdragking is a jewel in the roughdragking is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة d,mhmd brbry مشاهدة المشاركة

ايه ياكبير مالك محموء ليه كده؟؟؟!!
انا قلت دى تجربة شخصية مش حكم عالعربية
وبعدين ثبات العربية مش اكسسوار او رفاهية فى السيارة يعنى مش لازم تبقى سباق عشان تبقى ثابتة
وكمان الشنطة ضيقة جدا جدا بالنسبة لقريناتها فى نفس الفئة
باشا
انا مش محموء ولا حاجه ههههههههه
انا كسرت بالفيرنا ال200 وعادي وده يرجع ازاي تسيطر على العربية وتوقفها مش تجيب بيها كام
وبالنسبة للشنطة فهي فعلا اوسع من مثيلتها ويأكد على الكلام ده باقي اعضاء المنتدي
وياريت توضح لنا حضرتك بتقارنها بأيه علشان نفهم معنى مثيلتها
وعموما الف مبروك وربنا يبارك لك فيها
قديم 17-07-2012, 01:13 AM
الصورة الرمزية d,mhmd brbry
d,mhmd brbry d,mhmd brbry غير متواجد حالياً
من انا؟: العبد لله
التخصص العملى: طبيب طوارئ
هواياتي: الرسم

d,mhmd brbry is a glorious beacon of lightd,mhmd brbry is a glorious beacon of lightd,mhmd brbry is a glorious beacon of lightd,mhmd brbry is a glorious beacon of lightd,mhmd brbry is a glorious beacon of lightd,mhmd brbry is a glorious beacon of light

عيبك انك عصبى
بص شنطة اللوجان ادها مرة ونص لو ما كانش مرتين وحتى شنطة اللانوس برضه اوسع
ما انا ممكن اجيب بيها 200 عادى بس مش مطمن يا فرحتى
قديم 17-07-2012, 09:40 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_ss2 مشاهدة المشاركة

نصيحة :: اوعى تلعب فى مقاسات الجنوط هتبهدلك العفشة
بالنسبة لموضوع الثبات هو دة فعلا عيب الفيرنا العادية . وكان ممكن تزود الفين جنية او اكثر حاجة بسيطة وهات فيرنا " فيفا " ثباتها جميل والى بيحبوا الجرى بيشكروا فيها

مع احترامي لحضرتك... بس كلامك مش مبني على أساس علمي... لا في الكلام على العفشة .. ولا في الكلام عن الفيفا

الفيرنا والفيرنا فيفا عربية واحدة... مفيش فرق فيهم إلا إن الفيرنا فيفا موتورها 1500... يعني أضعف شوية من موتور الفيرنا المصري...
إذا كنت شايف إن الفيرنا ثباتها ضعيف عشان موتورها قوي... يبقى تعريف الثبات أصلا غير واضح بالنسبة لحضرتك

أما بالنسبة للعفشة... فتغيير الجنوط مش حيأثر على العفشة غير في إن المساعدين عمرهم ممكن يبقى أقصر شوية صغيرين ... والفرق غير محسوس على فكرة.

اللي ممكن يأثر على العربية فعلا هو لما تعرض الكاوتش... لإن مقاومة احتكاك الكاوتش مع الأرض هتبقى أعلى... وده ممكن يأثر على الاسكاترا ووصلات الدركسيون في العجل الأمامي

...