العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-07-2012, 03:08 PM
kimokimo kimokimo غير متواجد حالياً

kimokimo is on a distinguished road
نقاش مقارنة بين ساجا و لوجان و سنديرو و سنديرو ستيب واى و اسئلة للاستفسار و ارجو الرد لو سمحتو

يا جماعة دى مقارنة بين 4 عربيات فى فئة سعرية متشابه الى حد ما الساجا عربية جميلة جدا و الله و انا راضى اوى انها تكون معايا بس الصراحة الستيب واى عجابنى جدا شكلها فظيع
انا حاطط المقارنة الصراحة عشان اسئل حضرتكو اسئلة

http://www.contactcars.com/compare_newcars.asp?ids=2886

1- بصرف النظر عن الفلوس يعنى لو معاك فلوس اغلى عربية فيهم تجبها لو هيا عجباك و لا الساجا تتفوق بمدا السعر مقابل الاداء

2- هو دلوقتى اللوجان و السنديرو العادية و السناديرو ستيب واى كلهم زى بعض بالظبط فى الامكانيات بس اختلاف السعر بس عشان الشكل يعنى عشان هاتشباك و الستيب واى عشان الفوانيس و الرفرف و كدة و لا فى اختلاف تانى اصل فرق حوالى 10 الاف بين اللوجان و الستب واى عشان يعنى شكل الستيب واى احلى و عشان مرتفعة عن الارض

3- لو سمحتو الموضوع يعنى افادة للجميع يارت كلنا نشارك عشان نستفاد و العربيات دى اصلا اكتر عربيات الناس بتسال ليها و كدة وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة kimokimo ; 09-07-2012 الساعة 03:15 PM
قديم 09-07-2012, 04:31 PM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة بين ساجا و لوجان و سنديرو و سنديرو ستيب واى و اسئلة للاستفسار و ارجو الرد لو سمحتو

والله انا رأيي الشخصي اللوجان أفضل، خصوصا علشان الوسع والشنطة الكبيرة

Mohamed Hussein - journalist
قديم 09-07-2012, 04:57 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة بين ساجا و لوجان و سنديرو و سنديرو ستيب واى و اسئلة للاستفسار و ارجو الرد لو سمحتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimokimo مشاهدة المشاركة

يا جماعة دى مقارنة بين 4 عربيات فى فئة سعرية متشابه الى حد ما الساجا عربية جميلة جدا و الله و انا راضى اوى انها تكون معايا بس الصراحة الستيب واى عجابنى جدا شكلها فظيع
انا حاطط المقارنة الصراحة عشان اسئل حضرتكو اسئلة

http://www.contactcars.com/compare_newcars.asp?ids=2886

1- بصرف النظر عن الفلوس يعنى لو معاك فلوس اغلى عربية فيهم تجبها لو هيا عجباك و لا الساجا تتفوق بمدا السعر مقابل الاداء
شوف ياباشا انا لو مكانك هجيب اللوجان بلا شك ومش معنى ان العربية تكون رخيصة انها تكون حلوة وفرق السعر مش كبير اوي
2- هو دلوقتى اللوجان و السنديرو العادية و السناديرو ستيب واى كلهم زى بعض بالظبط فى الامكانيات بس اختلاف السعر بس عشان الشكل يعنى عشان هاتشباك و الستيب واى عشان الفوانيس و الرفرف و كدة و لا فى اختلاف تانى اصل فرق حوالى 10 الاف بين اللوجان و الستب واى عشان يعنى شكل الستيب واى احلى و عشان مرتفعة عن الارض
الستيب واي فيها اي بي اس علشا ن كده اغلى شوية وبصراحة هيا اجمل من اللوجان وحجمها اكبر من اللوجان لكن 90 % منها لوجان من حيث قطع الغيار والكلام دا
3- لو سمحتو الموضوع يعنى افادة للجميع يارت كلنا نشارك عشان نستفاد و العربيات دى اصلا اكتر عربيات الناس بتسال ليها و كدة وشكرا
شوف ياباشا
اللوجان دي سيدان يعني للاسر والعائلات
السانديرو دي هاتشباك يعني للستات والشباب
السانديرو ستيب واي شكلها شبابي وممكن تكون بديل للسانديرو العادية للشباب وهيا تنفع عائلية برضه لكن شكلها مش جذاب للعائلات
الساجا عربية حلوة وممتازة لكل عز العرب مبهدلها ومهملها خالص ومش مهتم بيها ودا خلا الناس تطفش منها
فانا رايي ان عائلة اللوجان (اللوجان والسانديرو والستيب واي)
كلها مشتركة في قطع الغيار والصيانة
لكن تختلف في الشكل فقط
وطبعا الحكاية مسالة اذواق زي ما انا قولت لحضرتك فوق
وتقبل تحياتي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn