العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 21-12-2009, 01:13 AM
supermorsy supermorsy غير متواجد حالياً

supermorsy will become famous soon enough
افتراضي مساعده أرجوكم

سلام عليكم
انا عارف ان مكان الاستفسار ده مش هنا بس معرفتش أحطه فين
دلوقت انا معايا 27 الف و قررت أتوكل علي الله و أشتري شاهين أو فليتشيا بس المشكله اني مش عارف حوارات التسجيل و نقل التراخيص ديه بتتم أزاي ولا أيه هي تكلفتها ولا بتتم في مده قد يه أرجو الافاده لان معلوماتي عن السيارات سواقه و ماركات و خلاص
ياريت يا أخوانا حد يقولي بالتفصيل أعمل أيه من ساعه ما أشوف العربيه اللي هشتريها بأذن الله لحد ما الرخصه تبقي بأسمي

تم النقل لمنتدي المرور
مشرف القسم
حازم خضر

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 22-12-2009 الساعة 02:59 PM
قديم 21-12-2009, 02:29 AM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future
افتراضي رد: مساعده أرجوكم

عزيزي supermorsy اولا الف مبروك مقدما وربنا يملهالك بركة يا رب بس امانه عليك تورينا الصور
ويا ريت تبعد عن الفليشيا لصوتها المزعج كون الكتينه الخاصة بها حديدة بالاضافة اللي العفشة الخاصة بها تشبه عفشة الجرار الزراعي
والله الشاهين هي اه شكل التلاجة الايديل ولكنها احسن من الفليشيا
ندخل بقي في المهم
اول شئ تطلبه شهادة مخلفات ولو لقيت الرخصة لسه فيها مدة طويل اطلب من صاحبها يعملك توكيل بالبيع لنفسك وللغير ولا يلغي الا بحضور الطرفين عشان تستفيد انت من المدة دي لو طويله بدل ما تدفع فلوس تسجيل العقد انت حتسجل حسب موديل العربية وكمان السي السي بتاعها بس انا مثلا دافع للانسر 2003 980 جنية 1300 سي سي
ولو مش حتسجل علطول يبقي توثق العقد وتسجل باسمك علطول وتدفع مصاريف التسجيل والضريبة
وزي ما قلتلك تظبط وتورينا الصور وبلاش والنبي فليشيا

العمر لحظة
قديم 21-12-2009, 04:07 AM
tigernet tigernet غير متواجد حالياً

tigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shooter123 مشاهدة المشاركة

عزيزي supermorsy اولا الف مبروك مقدما وربنا يملهالك بركة يا رب بس امانه عليك تورينا الصور
ويا ريت تبعد عن الفليشيا لصوتها المزعج كون الكتينه الخاصة بها حديدة بالاضافة اللي العفشة الخاصة بها تشبه عفشة الجرار الزراعي
والله الشاهين هي اه شكل التلاجة الايديل ولكنها احسن من الفليشيا
ندخل بقي في المهم
اول شئ تطلبه شهادة مخلفات ولو لقيت الرخصة لسه فيها مدة طويل اطلب من صاحبها يعملك توكيل بالبيع لنفسك وللغير ولا يلغي الا بحضور الطرفين عشان تستفيد انت من المدة دي لو طويله بدل ما تدفع فلوس تسجيل العقد انت حتسجل حسب موديل العربية وكمان السي السي بتاعها بس انا مثلا دافع للانسر 2003 980 جنية 1300 سي سي
ولو مش حتسجل علطول يبقي توثق العقد وتسجل باسمك علطول وتدفع مصاريف التسجيل والضريبة
وزي ما قلتلك تظبط وتورينا الصور وبلاش والنبي فليشيا
كلام الباشا شوتر صح الصح
قديم 21-12-2009, 11:05 AM
supermorsy supermorsy غير متواجد حالياً

supermorsy will become famous soon enough

مش عارف أقلك أيه والله يا باشا كلمه شكرا قليله والله
بس الصراحه انا كنت بعد ما أستقريت عالفليتشيا كلامك خلاني أجيب ورا
طيب أيه رأيك في أبيزا 94 بس العربيه هتكون لعيله 5 بني أدمين
عشان انا عايز أخلي الشاهين أخر أختيار
قديم 21-12-2009, 11:22 AM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future

توكل علي الله الابيزا تعتبر احسن واحدة في جدول المقارنه بين السيارات اللي حضرتك قلتهم وممكن تجيبها 4 ابواب وبكدا تتسع ل5 افراد ويا سلام بقي لو تجيبها سيستم بورش حتبقي قشطة مع طقم الجنط والله يباركلك

العمر لحظة