العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-09-2012, 11:16 AM
أحمد الشلبي أحمد الشلبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الغناء والتمثيل المسرحى

أحمد الشلبي will become famous soon enoughأحمد الشلبي will become famous soon enough
عاجل بسرعة جدا جدا حد يفيدني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إفيديونى ياأهل الخبرة , انا عربيتي رينو لوجان مو 2011 والعربية طبيعية جدا جدا , جيت النهاردة الصبح وانا طالع دورت العربية وبعد ما بدأت تسخن لقيت ريحه غريبة زى الريحه لما بتكون العربية عايزة طقم شمبر , وكمان في رجرجة والعربية واقفة ولما باجى أمشي بلاقيها بتنتش حاجة بسيطة وصوت الموتورفي أول ماباجي أزود بنزين بيكون زى صوت العربية الفولكس الخنفسه كده وبعدين بيظبط , مع العلم ان مفيش دخان بيطلع من الشكمان وكمان مستوى زيت الموتور طبيعي , انا اتصلت بالتوكيل لإن العربية في الضمان وهما قالولى تعالى بكره وانا من المنوفية والتوكيل في المقطم وانا خايف أسافر بيها ليكون خطر ولا فيها حاجة فياريت اللى يعرف حاجة يفيدنى بالمعلومات يكون إيه الموضوع ده ؟ منتظر الرد في أسرع وقت
قديم 26-09-2012, 12:43 PM
اسامه نور الدين اسامه نور الدين غير متواجد حالياً

اسامه نور الدين will become famous soon enough
افتراضي رد: بسرعة جدا جدا حد يفيدني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الشلبي مشاهدة المشاركة

إفيديونى ياأهل الخبرة , انا عربيتي رينو لوجان مو 2011 والعربية طبيعية جدا جدا , جيت النهاردة الصبح وانا طالع دورت العربية وبعد ما بدأت تسخن لقيت ريحه غريبة زى الريحه لما بتكون العربية عايزة طقم شمبر , وكمان في رجرجة والعربية واقفة ولما باجى أمشي بلاقيها بتنتش حاجة بسيطة وصوت الموتورفي أول ماباجي أزود بنزين بيكون زى صوت العربية الفولكس الخنفسه كده وبعدين بيظبط , مع العلم ان مفيش دخان بيطلع من الشكمان وكمان مستوى زيت الموتور طبيعي , انا اتصلت بالتوكيل لإن العربية في الضمان وهما قالولى تعالى بكره وانا من المنوفية والتوكيل في المقطم وانا خايف أسافر بيها ليكون خطر ولا فيها حاجة فياريت اللى يعرف حاجة يفيدنى بالمعلومات يكون إيه الموضوع ده ؟ منتظر الرد في أسرع وقت
شكلها قيه بوجيه قاطه ممكن يكون بوجيه باظ من الاربعه عشان كده العربيه ماشيه 3
قديم 26-09-2012, 01:24 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

لو الموضوع صوت بس ومفيش سخونة فى السيارة

يبقى ما تخافش وروح التوكيل ممكن فعلا يكون فيه مشكلة فى الكهرباء او بوجيه قاطع

انشاء الله تكون بسيطة وابقى طمنى عليك
قديم 26-09-2012, 03:02 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

غالبا العربية متلتة و بنسبة كبيرة العطل هيكون فى البوجيهات.
لكن مينفعش تسافر بها فى هذه الحالة أبدا.
شوف اى مركز خدمة فى محافظتك, أو حتى ميكانيكى شغال فى نفس نوع العربيات و اصلحها فى مكانها أفضل.
لو مكنش يبقى لازم تبدأ تشوف خيارات نقلها الى القاهرة من خلال ونش.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 26-09-2012, 04:12 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الشلبي مشاهدة المشاركة

اوعا تكون غسلت المتور وما قلتش ممكن تكون فيشة رشاش جه عليه مية او رشاش بيسيل ويعملك ريحة حريق نى او بوجيه قاطع زى ما قالو الاخوة وبردو هيعملك ريحة حريق نى لانو ما بيحرقش ويتلت مفيش داعى تروح التوكيل اى حد عندك شغال فعربيات حديسة هيعملها دى ساهلة انشاء الله