العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 15-05-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي اربع مشاكل كدة فى الفيرنا عندى لو حد ينصحنى فية بس........

هو عادى يا جماعة انى الطنابير لو فيها رعشة بسيطة اوى يعنى حاجة بسيطة كدة على سرعات عالية 140 160 مثلا دا بحسة فى الطارة يعنى بسيط جدا دا لا يؤثر على حاجة فى العربية خالص وميبوظش اى حاجة علما انها زى ما قلت خفيفة اوى

كدة الطنابير على وشك العوجان ولا اية تخمينى غلط ولا اغيرهم بالكورى الاصلى ولا اية علما انى لسة مرصص امبارح
انا طبعا خمنت انة ممكن يكون من الطنابير مع انى لسة خارطهم والله وجايب تيل من التوكيل وكانوا تمام التمام وزى الفل بس متهيئلى انة هيرجهوا تانى يرعشوا لانى واحد صاحبى قالى هيرجعوا تانى فهل يا جماعة حكاية الخرط دى بتنفع وشغالة ولا برضة هترجع تانى
معلش طولت فى الاسئلة انا عارف انى الطنابير لازم ميكونش فيها اى انعواج ولو جزء من الملى
طيب انا سؤالى بقى مش فى العوجان لاة انما لما تحط ايدك كدة على الطنبورة وتحس عليها هتلاقى سطحها ناعم بس فية زى تعرج بسيط فهمنى فى حكاية تعرج دى
كانى السطح فية مطبات كدة بس على خفيف اوى يعنى تعرج بسيط اوى يلاحط باللمس مش بالعين ابدا فهل دا عادى واى طنبورة كدة ولا فية حاجة غلط
العربية فيرنا
اخر حاجة هو دواسة الدبرياج لية وانا ماشى بسرعة والار بى ام عالى على 4 مثلا وسرعة عالية برضة يعنى 130 كدة واجى اسند رجلى علية الاقية زى ما يكون فية ذبذبات كدة رعشة بس مش رجة فية ولا بيتهز من مكانة لاة رعشة جوانية كدة احسها لما اسند رجلى علية
ممكن من الاخوة الافاضل انهم يجوبونى وينصحونى فى الموضوعات دى وانهى عادى وايهم محتاج صيانة او تبديل وتغيير اذا سمحتم وانا اسف للاطالة
قديم 15-05-2011, 01:29 AM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي اربع مشاكل كدة فى الفيرنا عندى لو حد ينصحنى فية بس........

هو عادى يا جماعة انى الطنابير لو فيها رعشة بسيطة اوى يعنى حاجة بسيطة كدة على سرعات عالية 140 160 مثلا دا بحسة فى الطارة يعنى بسيط جدا دا لا يؤثر على حاجة فى العربية خالص وميبوظش اى حاجة علما انها زى ما قلت خفيفة اوى

كدة الطنابير على وشك العوجان ولا اية تخمينى غلط ولا اغيرهم بالكورى الاصلى ولا اية علما انى لسة مرصص امبارح
انا طبعا خمنت انة ممكن يكون من الطنابير مع انى لسة خارطهم والله وجايب تيل من التوكيل وكانوا تمام التمام وزى الفل بس متهيئلى انة هيرجهوا تانى يرعشوا لانى واحد صاحبى قالى هيرجعوا تانى فهل يا جماعة حكاية الخرط دى بتنفع وشغالة ولا برضة هترجع تانى
معلش طولت فى الاسئلة انا عارف انى الطنابير لازم ميكونش فيها اى انعواج ولو جزء من الملى
طيب انا سؤالى بقى مش فى العوجان لاة انما لما تحط ايدك كدة على الطنبورة وتحس عليها هتلاقى سطحها ناعم بس فية زى تعرج بسيط فهمنى فى حكاية تعرج دى
كانى السطح فية مطبات كدة بس على خفيف اوى يعنى تعرج بسيط اوى يلاحط باللمس مش بالعين ابدا فهل دا عادى واى طنبورة كدة ولا فية حاجة غلط
العربية فيرنا
اخر حاجة هو دواسة الدبرياج لية وانا ماشى بسرعة والار بى ام عالى على 4 مثلا وسرعة عالية برضة يعنى 130 كدة واجى اسند رجلى علية الاقية زى ما يكون فية ذبذبات كدة رعشة بس مش رجة فية ولا بيتهز من مكانة لاة رعشة جوانية كدة احسها لما اسند رجلى علية
ممكن من الاخوة الافاضل انهم يجوبونى وينصحونى فى الموضوعات دى وانهى عادى وايهم محتاج صيانة او تبديل وتغيير اذا سمحتم وانا اسف للاطالة
قديم 15-05-2011, 09:03 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: اربع مشاكل كدة فى الفيرنا عندى لو حد ينصحنى فية بس........

لو في مشكله في الطنابير هتظهر وانتا بتدوس فرامل هتلاقي الرعشه ديه لكن لو انتا ماشي واديس بنزين وفي رعشه معاك يبقي عيب ترصيص ومحدش بيرصص 100% انا عن نفسي شايف ان الجنوط المصري اللي في الفيرنا هيه اللي عامله المشاكل ديه كلها ومن راي الجنوط الاسبور مقاس 14 هتفرق كتير جدا في الموضوع ده
قديم 15-05-2011, 02:54 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و بالاضافة لكلام كورسير انصحك متسندش رجلك على دواسة الدبرياج خالص لا جوه البلد و لا على السريع لان كدة حتفرم الاسطوانة و طبيعى طبعا تحس فيها بزنة لو ريحت عليها (لان غلط تسند عليها اساسا)

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 15-05-2011, 03:15 PM
الصورة الرمزية memodina1

متشكر جدا يا جماعة واهم حاجة طمنتنى انى فعلا عادى الزنة اللى فى الدبرياج وفعلا نصيحة حلوة حكاية انى مسندش رجلى خالص انا اول مرة اعرف موضوع فرم الاسطوانة دا جزاكم الله خير وهل تنصحونى بتغيير الطنابير ولا عادى امشى بيها على الرغم انها مش مضيقانى فى حاجة يعنى بسيطة جدا اوى وهل سطح الطنبورة بيبقى فية تعرج كدة بسيط تعرج مش عوجان