العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

مشاهدة نتائج الإستطلاع: السفر من اسكندرية لدمياط بالسيارة يستغرق كام ساعه
ساعه 1 9.09%
ساعتين 5 45.45%
ثلاث ساعات 5 45.45%
أربع ساعات 0 0%
المصوتون: 11. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 09-10-2010, 11:54 PM
7amadafathy 7amadafathy غير متواجد حالياً

7amadafathy is on a distinguished road
للاهمية إزاى أروح دمياط ؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
أنا عايز أروح من الاسكندرية الى دمياط القديمة بالسيارة أرجو إفادتى الطريق الصحيح والشرح المفصل لأنى أول مرة أروح دمياط بس علمت ان ينفع اروح دمياط بواسطة الطريق الدولي هل هذا صحيح وازاى .
ولو بواسطة الطريق الزراعى اروح ازاى .
ارجو افااااااااادتى والرد ضرورى .
قديم 10-10-2010, 12:08 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إزاى أروح دمياط ؟؟

حتطلع على الطريق الدولى ( من كذا حتة على حسب انت فين فى اسكندرية بالظبط و انا اقول لك ) و حتفضل ماشى متطلعش من الدولى خالص حتعدى رشيد و بعدين البرلس و بعدين جمصة و راس البر (مش فاكر مين الاول ) و بعدين قرب دمياط حتلاقى يفط توضح مداخل دمياط و مداخل دمياط الجديدة بس نصيحة هامة الطريق لازم تمشى عليه بالنهار لانه غير مضاء و برضه متامنش للناس الى على الطريق الى راكبين موتسيكلات تسأله يقول لك تعالى ورايا انا مش بخضك هو امان بالنهار و انا بسافر عليه شهريا الى بورسعيد و الى انا فاكره علشان زمان قبل ما الطريق يكمل كنت باتطر ادخل دمياط القديمة فكان من الدولى كنت بوصل ( على الدولى ) لحتة مكعبلة كده زى صنية و زحمة شوية و تقريبا يافطة موضحة كنت عند الصنية بادخل يمين و افضل ماشى بتاع 6 كيلو فى طريق كويس لغاية لما اوصل الطريق الزراعى الى داخل على دمياط اروح داخل يمين و مع اول u تيرن ارجع تانى شمال و ادخل دمياط كانى جاى من المنصورة
نسيت اقولك علشان مش باينه فى الاستطلاع هى تاخد ساعتين و نص على سرعة 100 كم / س

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 10-10-2010, 12:14 AM

شكراً لأهتمامك وردك المفصل . انا من محرم بك ارجو توضيح ازاى اوصل للطريق الدولى
قديم 10-10-2010, 12:23 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اسهل حاجة تطلع كانك رايح الصحراوى يعنى من قناة السويس و عدل كانك رايح كارفور بس متدخلش كارفور كمل يمين كانك مكمل صحراوى فورا حتلاقى كوبرى الدولى مميز بعواميده الفرعونى حتمشى من تحته مجرد ما تعديه تدخل يمين ( ده مطلع بيلف بيك ) تطلع الدولى اتجاه دمياط خد بالك لو دخلت يمين قبل ما تعدى من تحته حتطلع الدولى اتجاه برج العرب و الساحل الشمالى ( الى هو محور التعمير )

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 10-10-2010, 12:26 AM

تسلم ياباشا ولو حبيت اطلع من سموحه للدولى ازاى وايه الطرق الاخرى اللى تطلعنى للدولى ومنك نستفيد وجزاك الله كل خير