العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-04-2014, 11:36 PM
الصورة الرمزية matrux
matrux matrux غير متواجد حالياً
من انا؟: امجد شوقى
التخصص العملى: مهندس زراعى
هواياتي: السيارات والسفر

matrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of light
افتراضي الحقووووونى ارجوكو

دلوقتى انا عندى فورد فوكس 2007 وجبت سير كاتينة جديد عشان اركبو
المصيبة بقى ان الصبى ربنا يسامحة وهو بيفتح عشان يغير السير قام مغير تقسيمة الموتور ومن ساعتها العربية مش عاوزة تدور
العربية كانت بتدور من اول تكة دلوقت مش بتدور نهائى
الاوسطة الاساسى جة وقاعد يظبط فى التقسيمة مش عاوزة تتقسم عشان مافهاش دليل او علامة يقسم عليها زى العربيات التانية
وقاعد يقولى دة مجرد وقت وهتتصلح وجرجتها عندة
دلوقت هو كدة بيضحك عليها ولا بوظ حاجة فى العربية ومش عاوز يقولى
طب لو الصبابات باظت هل وهو بيقسم وبيحرك الترس قدام وورا هتعمل صوت او ماتتحركش من اساسو ولا مش بتتعرف بالطريقة دى
هو قالى انة هيجيب بكرة عربية فورد تانية عشان يقسم زى التقسيمة بتاعتها

ارجوكو ساعدونى عشان انا مقهور الصراحة من ساعتها العربية كانت شغالة كويس جدا مش عارف اية اللى حصل دة
قديم 14-04-2014, 12:17 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحقووووونى ارجوكو

الفيديو ده بيوضح أماكن العلامات على التروس من أول الدقيقة 4:46

قديم 14-04-2014, 12:52 PM
الصورة الرمزية matrux

matrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of light

[QUOTE=atgps;959811]الفيديو ده بيوضح أماكن العلامات على التروس من أول الدقيقة 4:46

[/QU
الف شكر على الرد
الفيديو فعلا مبين الطريقة وكنت بكلم الميكانيكى عشان اقولة قام قايلى انها اتعملت خلاص
وللعلم برضو عشان الناس تستفيد ان اول ترسين من فوق فيهم مستطيلين لا يكونو فى حزا بعض متوازيين يعنى عشان يقدر يقسم الموتور صح
قديم 14-04-2014, 03:19 PM
الصورة الرمزية matrux

بس لنا عندى سؤال هو ممكن موتور العربية يتقسم غلط
فية ناس بتقول لو اتقسم غلط العربية مش هتدور وفية ناس بتقول لا هتدور هادى بس هتأثر على السحب وهتاكل بنزين كتير
ياريت حد يجاوبنى على السؤال دة
قديم 14-04-2014, 03:46 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

ممكن تتقسم غلط وتدور برده
ولكن سيكون هناك مشاكل
التأخير فى الدوارة - ارتفاع درجة الحرارة - الفقد فى العزم - التسقيف - استهلاك زائد للبنزين
ممكن النتيجة تكون مشكلة واحدة من دول أو أكثر من مشكلة