العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 14-01-2010, 10:41 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي أرجو النصيحة فى سيارة أقل من 100 ألف

شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــرا أخ بدر - دائما سباق ومتميز بموضوعاتك - على فكرة يهمنى جدا رأيك بما أنك متابع كل جديد - أنا كنت ناوى أن شاء الله أجيب عربية جديدة بس عاوزها تكون بتاعت شقى وتستحمل السفروبالطبع الثبات الثبات على الطريق وتمنها لأيزيد عن 100 ألف فياترى أيه رأيك وفى سؤال كمان أنا كنت قرأت أحدى موضوعاتك عن الكوردوبا المميزة من سيات وسمعت أن فى منها عربية تمنها 85 ألف فياترى لو عندك معلومات تكلمنى عنها -ومعلش أخر سؤال عشان فى عربية عجبانى أوى بس للأسف مش عارف تمنها ولأعارف أوصل لرقم تليفون موزيعها وهى سكـــــــــــــودا فابيا 1400 سى سى ياريت برده أى معلومات عنها وأكون شاكر جدا لك ptmnlo123per162:0369B3~17 7:

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 15-01-2010, 12:40 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الميكروباص التويوتا سابقا (الشيرى حاليا)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــرا أخ بدر - دائما سباق ومتميز بموضوعاتك - على فكرة يهمنى جدا رأيك بما أنك متابع كل جديد - أنا كنت ناوى أن شاء الله أجيب عربية جديدة بس عاوزها تكون بتاعت شقى وتستحمل السفروبالطبع الثبات الثبات على الطريق وتمنها لأيزيد عن 100 ألف فياترى أيه رأيك وفى سؤال كمان أنا كنت قرأت أحدى موضوعاتك عن الكوردوبا المميزة من سيات وسمعت أن فى منها عربية تمنها 85 ألف فياترى لو عندك معلومات تكلمنى عنها -ومعلش أخر سؤال عشان فى عربية عجبانى أوى بس للأسف مش عارف تمنها ولأعارف أوصل لرقم تليفون موزيعها وهى سكـــــــــــــودا فابيا 1400 سى سى ياريت برده أى معلومات عنها وأكون شاكر جدا لك
سيارة سيدان من 4 ابواب
الموتور
سعته 1598 سى سى

نظام الوقود حقن متعدد النقاط

يولد 77 حصان عند 5600 ار بى ام

Comppression Ratio 10.5

السرعة القصوى 189 كم/س

التسارع من 0 - 100 كم/س 11.9 ثانية

معدل استهلاك البنزين 5.9 لتر لكل 100 كم

ناقل الحركة تيب ترونيك

اليكترو هيدروليك ستييرنج

ABS

الفرامل الامامية والخلفية ديسك

الفرامل الامامية 256*22 مم

الفرامل الخلفية 232 *9مم

195/55R15 مقاس الاطارات

الابعاد الخارجية

الطول 2480 مم

العرض 1698 مم

الارتفاع 1441 مم

قاعدة العجلات 2460 مم

سعة التنك 45 لتر

الاكصدمات الامامية والخلفية بنفس لون السيارة

سى دى (ام بى ثرى ) و6 سماعات

تكييف سيمى اتوماتيك

زجاج امامى وخلفى كهربى

ريموت كنترول لغلق السيارة

دركسيون متعدد الوظائف

لمبة استوب خلفية

2 ايرباج اماين للسائق والراكب المجاور

وانا شخصيا بحبها وهى عربية كويسة بس خلى بالك فى منها 1400 سىسى اللى ب 85 الف ده خليجى من غير كل الاوبشن اللى فاتت ومن غير ضمان وطبعا مانصحكش بيها خالص

و2009 دى اخر سنة للقرطبة مش حتنزل تانى خلاص فشخصيا انا مابملش لعربية انتاجها وقف بره وكمان صيانتها صعبة الى حد كبير حتلى قبل انتاجها مايوقف

وثانيا حضرتك بتفكر فى الفابيا طبعا اسكودا عربية محترمة بكل المقاييس بس مش منتشرة اوى فقطع غيارها خارج التوكيل مش منتشرة فصيانتها صعبة فسعر اعادة البيع قليل الى جانب انها هاتشباك فصغيرة مقارنة بالعربيات السيدان

لو تسمحلى اضيفلك بعض السيارات ممكن تفكر فيها وتحطها فى حساباتك

الهيونداى النترا

عربية قوية تقفيل كورة منتشرة جدا قطع غياره متوفرة كبيرة بشنطة اى ميكانيكى بيفهم فيها وسعر اعادة البيع كويس جدا وغبور عامل تخفيضات لحد 31 يناير لو عاوز الحق

الكيا سيراتو

الاختلافات الجوهرية بينها وبين الالنترا فى الشكل لان السيراتو تصميمها افضل واشيك من الداخل والخارج بس تقريبا الاساسيات من موتور وعفشة تقريبا واحد

الاوبترا

اقل فخامة من مثيلها من الالنترا والاوبترا لكن منتشرة اثبتت كفاءة وتوكيل محترم وتلحقها اتوماتيك

ونصيحة اخوية خليك مع العربية اللى بتشوفها فى الشارع كتير الانتشار اد ماهو عيب بس مسزة لان صيانة العربية اهم من العربية

وفيه عربية انا نسيتها وافتكرتها الفيات بونتو ايطالى محترمة بس قطع الغيار والصيانة مش منتشرة قوى وسعر اعادة البيع مش عالى
قديم 15-01-2010, 06:35 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا بحترم شيري و بعتبر ان مستقبلها مضمون وسط الشركات بالمقارنه بجميع الشركات الصيني
لكن الميني باص دا بصراحه هز صورتها قدامي
يعني هو الميكروباص مايبقاش ميكروباص غير لما يبقي شبه التويوتاptmnlo123per172

الكيا سيراتو

الاختلافات الجوهرية بينها وبين الالنترا فى الشكل لان السيراتو تصميمها افضل واشيك من الداخل والخارج بس تقريبا الاساسيات من موتور وعفشة تقريبا واحد
العفشه تختلف في السيراتو
تعليق الالنترا الخلفي مستقل ذو دعامات
اما تعليق السيراتو متصل(زي ال128 كده!!!)
و دا بيأثر في ثبات العربيه و اعتقد ان دا اللي مسبب مشاكلها في الثبات

حـازم خـضـر

قديم 15-01-2010, 10:32 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

انا بحترم شيري و بعتبر ان مستقبلها مضمون وسط الشركات بالمقارنه بجميع الشركات الصيني
لكن الميني باص دا بصراحه هز صورتها قدامي
يعني هو الميكروباص مايبقاش ميكروباص غير لما يبقي شبه التويوتاptmnlo123per172

انا متفق معاك انا برده كنت بعتقد ان شيرى تجاوزت مرحلة التقليد وايه المشكلة لو كنا عملوه تصميم جديد
الكيا سيراتو

العفشه تختلف في السيراتو
تعليق الالنترا الخلفي مستقل ذو دعامات
اما تعليق السيراتو متصل(زي ال128 كده!!!)
و دا بيأثر في ثبات العربيه و اعتقد ان دا اللي مسبب مشاكلها في الثبات

ماتحرمش من اضافاتك وانت مختفى من فترة ياباشا وحمدلله على السلامة وجودك وحشنى والله باضافاتك ايوه كده ماتختفيش
قديم 15-01-2010, 05:02 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ماتحرمش من اضافاتك وانت مختفى من فترة ياباشا وحمدلله على السلامة وجودك وحشنى والله باضافاتك ايوه كده ماتختفيش
الله يخليك يا بدر باشا دا من بعض ما عندكم بس
انت اللي مواضيعك مميزه
انا موجود اهو بس اعذروني الفتره دي انا مشغول بطريقه بشعه
ان شاء الله من الاسبوع الجاي حكون متواجد بقوه

حـازم خـضـر