قديم 02-01-2013, 04:19 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن استخدام شفاط البنزين اثناء القياده (وليس التسخين فقط) مع دواسه البنزين

الشفاط مل مهمته يزود بنزين بس يقلل الهوا اللى داخل

بمعنى ان مثالا لما حضرتك بتدوس بنزين برجلك عادى انت بتزود كمية البنزين اللى داخله فى الماتور وفى نفس الوقت بتزود كمية الهوا اللى داخله للماتور

الشفاط بقى مهمته يزود البنزين الداخل للماتور بس ميدخلش هوا كتير

وده علشان البنزين لما بتكون العربيه بارده الصبح جدااا مبيشتعلش لو كانت نسبة الهوا كبيرة لازم تكون نسبة الهوا قليلة علشان يشتعل والماتور بارد

وللتأكيد على كلامى

حضرتك جرب الطلع على طريق وشد الشفاط للاخر
هتلاقى ان بدال البنزين بقى فيه سنه بوش كده ناتجه عن ان الشفاط مشدود فشادد سلك البنزين

حاول بقى العربيه تاخد سرعتها على الشفاط
وحط رجلك سنه على البنزين بسيطه اوووى واثبت عندها لغاية ما العربيه تجيب اقصى سرعه ليها عند الضغطه ديه

ومره واحده اقفل الشفاط وانت دايس برضوا نفس ضاغطة البنزين هتلاقى مره واحده اول ما تنزل الشفاط العربيه جريت اكتر بنفس ضغطة البنزين اللى كنت حضرتك ضاغط عليها وانت مشغل الشفاط وده لان كمية الهوا اللى كانت داخله للماتور قليلة

بمعنى اخر الشفاط تدور بيه العربيه الصبح لاول ثلاث دقائق فقط بعد كدا سخن عادى برجلك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام