قديم 25-10-2012, 06:03 AM
Free Bird Free Bird غير متواجد حالياً

Free Bird is on a distinguished road
للاهمية ملف السيارة الأصلى محروق

السلام عليكم وعيد سعيد على كل الإخوه الأعضاء ..
معلش .. أنا عضو لسه جديد ومش عارف إذا كان المكان ده مناسب لعرض مشكلتى ولا لأ .. بس أرجو من أصحاب الخبرة مساعدتى فى الموضوع ..
أنا بشترى عربيه أوكتافيا فانتازيا 2010 من المالك التانى لها .. والمشكلة تنحصر فى الآتى :
المالك الأول إشترى العربية زيرو وعمل الملف بتاعها ورخصتها فى بورسعيد وكله تمام .. حصلت الثورة .. ملفات المرور إتحرقت ومن ضمن الملفات ملف العربية ديه ..
المالك التانى إشترى العربيه وهو من القاهره .. ولما حب يرخصها فى القاهره .. أعطوه ( تصريح تسيير سياره ملاكى ) مؤقت لمدة 3 شهور لغاية الملف الأصلى بتاع العربيه ماييجى من بورسعيد .. والراجل ماشى بالتصريح ده ..
أنا بقى عايز أشترى العربيه من المالك التانى .. روحنا الشهر العقارى قالوا ماينفعش بتصريح .. هاتوا شهادة بيانات من المرور .. المهم طلعنا شهادة البيانات من مرور القاهرة وكل البيانات فيها سليمة ..
مشكلتى أنا كالآتى .. لو إشتريت العربية .. أشتريها بتوكيل ولا أحسن أعمل عقد مسجل ؟؟ مع العلم إن رخصة العربية فيها لسه سنة ..
طيب أنا من إسكندريه .. لما هروح أرخص .. أكيد هيدونى ( تصريح تسيير سياره ملاكى ) مؤقت لمدة 3 شهور برده لغاية الملف الأصلى ( اللى هو إتحرق فى بورسعيد ) ما ييجى إسكندريه .. وطبعآ مش هييجى ..
طيب أنا لو عايز أعمل رخصة إيه الحل ؟؟ وإيه تداعيات السيناريو اللى أنا حكيته ده ؟؟
مع العلم إنى كشفت على العربيه فى مرور القاهره برقم اللوحة بتاعتها والعربية طلعت سليمة ..
ده الموضوع بإختصار .. أرجو من أصحاب الخبرة مساعدتى ولكم جزيل الشكر والتقدير ..

التعديل الأخير تم بواسطة Free Bird ; 25-10-2012 الساعة 06:14 AM