قديم 03-10-2010, 02:31 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال لكل ملاك النيسان صنى ضرورىىىى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

على فكرة الأوفر درايف موجود فى المانيوال والأوتوماتيك

ميرسي قوي ياباشا على المداخلة والرد دا قبل أي حاجة.
بس بردو موجود في المانيوال إزاي هوا إحنا ماشوفناهوش ولا عرفناه غير من زرار على الفتيس الأوتوماتك ممكن بس توضح أكتر ياباشا.
وفكرته ببساطة، فى الأحوال العادية بتكون أخر نسبة بين الدخل الى الفيتيس (يعنى سرعة الموتور) والخرج هى 1:1 ولكن عند تشغيل الأوفر درايف تصبح سرعة الخرج أكبر من الدخل يعنى سرعة للسيارة أكبر وهو يعمل على التقلة الثالثة والرابعة بالنسبة للأوتوماتيك أو المانيوال فى حالة 4 نقلات.
واللبس فى الموضوع انك عند فصل الأوفر (وليس تشغيلة) درايف بعزم أكبر مثل ما تنزل نقلة ويساعدك على الشد وليس العكس.
أنا بس عايز أفهم مش أكتر والله علشان انا شكلي إفتريت على العربية جامد بس وأنا مش فاهم.
أولا هوا يبقى مطفي إمتى ويبقى شغال إمتى لما تبقى اللمضة بتاعته في التابلوه منورة والزرار في الفتيس لجوا وويبقى مطفي لو مش منور اللمضة الي إسمها الـ (ODO)
ومهعلش هوا دلوقتي لو بيغير في نسبة الخرج من الماتور وبيعليها عن الداخل الي هوا الجهد المبذول فعليا من الماتور يبقى إزاي لما أطفيه ياعني سرعة أقل بلاقي العربية شدت وسحبت أكتر وغير كدة بقى لو هوا بيشتغل على نقلتين بعينهم يبقى ماينفعش إطلاقا إني أفضل ماشي بيه شغال على طول مش كدة.
والأوفر درايف موجود فى السيارات منذ زمن طويل وليس بالشئ الجديد.
هناك شئ لم أفهمه من حضرتك لماذا فى سياراتك القديمة تبدأ بالـ L ثم النقلات الأخرى يعنى بتستعمله مانيوال وفى نفس الوقت يمكنك تشبيع الغيارات وانت على الـ D فما فائدة الأتوماتيك اذا؟ ولاتحتاج الى النقل مانيوال. على فكرة سياراتى الحالية اتوماتيك وأول سيارة لى اتوماتيك كانت منذ أكثر من 20 سنة وبينهم سيارات مانيوال طبعا.
ومثل ما الأستاذ خالد ذكر، يجب عدم القيادة بسرعات عالية فى أول 5000 أو 6000 كيلومتر
طبعا كلامك مظبوط وكمان أ.خالد كمان ماحدش قال لأ زي الفل والله تمام بس هوا كان من باب إنك بتطلع الحاجة الجديدة إلي لسة جايبها من الكيس بتاعها بس ودا عموما كان لوقت محدود ياعني مش على طول.

آه سوري لأسئلتي الكتي بس أنا تقريبا كدة محتاج حاجة واحدة بالظبت أنا عايز لينك أو موضوع متخصص عن الأوفر درايف وبالذان في الصني فعلا كدة أنا فيه حاجة مش فاهمها.