قديم 25-04-2012, 12:47 AM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough
افتراضي رد: معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

شكرا على اهتمامك والرد،
هل باضافة الأوكسيد يمكننا على الحصول على جميع درجات السيراميك أو البورسلين بالفعل؟
أما السؤال التانى،، بالفعل تلك بكتيريا وتستخدم مادة مانعة للبكتيريا فى سقية الفواصل وموجودة بالفعل فى الأسواق خارج مصر، ولدينا شقة بالخارج وقام الفنى باستخدام تلك المادة، وهى شبيهه للمادة التى تضاف على دهانات الحوائط لطرد الحشرات، فرجاء يا أخى السؤال عنها.
ولى سؤال آخير هل عملك قريب من القاهرة الجديدة والشروق؟
الشكر لله وجزاك الله كل خيرواما عن سوالك الاول حقيقه مش في كل الالوان ولكن اكثر لون ممكن يكون مطابق البيج وطبعا حتي لوفيه اختلاف بيكون بسيط وبيمشي مع اللون وان كان مش نفس الدرجه لكنه بيكون قريب وطبعا اللون لو فاتح بيوضع كميه بسيطه واذا اردت تغميق اللون بتزود الكميه وممكن تعمل تجربه قبل السقيه يعني تضع كميه من الاوكسيد علي كميه من الاسمنت الابيض تكفي لسقية المكان المراد بالكامل وبعد تقليبه تاخذ مقدار بسيط وتضعه علي البلاطه وتضع عليه شوية مياه وتري اللون مطابق او يحتاج الي تفتيح باضافة اسمنت ابيض مرة اخري او تغميق باضافة اوكسيد واما عن السوال الثاني ربما يكون ماقاله الفني صحيح وممكن يكون خطا ليس بالضرورة ان يكون كل ما يقال صحيح ولكن انا ذكرت لحضرتك انه فيه مادة للسقيه غير الاسمنت الابيض وهذه غالبا بتكون مع البلاط الذي يتم تركيبه بالغراء ورايتها لكن لم اقرا ماذكرت عليها وربما يكون الامر صحيح وارجو من حضرتك اذا توصلت لصحة المعلومة فلا تبخل علينا وانا طبعا كما ذكرت بتعلم من حضرتكم ولا يعيبني ان اتعلم من اي شخص وان لم يكن له علاقه بالمجال فلم يجمع العلم لاحد وكلنا يكمل بعض واما عن سوالك الاخير انا من الغربيه ولكني اشتغل في اي مكان في مصر والله الموفق والمستعان

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا