قديم 07-04-2011, 02:50 PM
zaghlol zaghlol غير متواجد حالياً

zaghlol is on a distinguished road
افتراضي رد: قواعد الموتور .............مالها .....وما عليها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ماشاء الله ربنا يبارك فيك يا بشمهندس سمير
انا بقى عندى مشكلة عويصة جدا
انا معيا الانترا اتوماتيك 2006
مشتريها من حوال 4 شهور واستعمالى ليها قليل جدا بالكتير 500 كيلو فى الشهر
المهم بقى يا سيدى انا ساعت ما اشترتها رفعتها فى البنزيمة وقالى المهندس ان كله تمام بس قاعدة الفتيس الخلفية عايزة تتغير ويا ريت لو تغيرها هيا و الامامية بالمرة وملاحظة اخرى ان عداد الاربى ام بيتحرك بطريقة متقطعة بين ال 1 و ال 4 وهوا نازل او طالع وليس لهذة المشكلة علاقة فعلية بالموتور ....معلش طولت عليكو بس قولت اعترف بكل اللى اعرفة
مشكلتى بقى هيا انى من شهر قولت بقى اظبط الدنيا و روحت غيرت السيور والقاعدتين والزيت والفلتر بتاعة والبوجيهات و بعد ما الميكانيكى خلص اخدت لفة و بمجرد ماقعدت فى العربية حسيت برجة فى الدريكسيون والعربية كلاها على السلانسية ..اتحركت بالعربية الرجة مش مريحانى رجعت للميكانيى وقلتلو قالى موضوع القواعد تريح ومتريحش المهم الكلام مدخلش دماغى خليتو غير البوجيهات القديمة ونفس المشكلة وفى الاخر الليل كان لييل و مشيت على كدة مشيت بيها بعد كدة بتاع 1000 كيلو المشكلة زى ما هى رحت لو تانى فك القواعد و ريحها وربط تانى و المشكلة زى ماهى المهم سبتو وبعد كام يوم رحت البنزيمة اللى رفعت العربية فيها و اشتكيت للمهندس اللى هو مدير البنزيمة وبصراحة هو راجل بيفهم لانى ديما برفع عندة العربيات اللى بنشتريها انا واصحابى من زمان
ما طولش عليكو رفع العربية وبص على كل قاعدة وخلى الميكانيكى بتاع البنزيمة يتأكد من الربط وبعد كدة دورت العربية و المفجأة المشكلة لسة زى ما هية قالولى كمبيوتر و روح التوكيل قولت يا جماعة مكانت ممتازة قبل ما اغير الليلة دية اية اللى جد عالكمبيوتر قولت ماشى وعملت ريست للكمبيوتر و شغلت العربية على السلانسية بعدها لمدة ساعة كاملة والنتيجة يبقى الحال على ما هو علية و على المتضرر اللجوء لحد بيفهم ........هذا كل ما حدث بأختصار شديد شديد جدا جدا و ارجو انى مكنش طولت عليكو