قديم 16-03-2010, 01:56 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل المعلومات و الاسعار عن لانسر البومة الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

يا باشاا المازداوالشارك يعتبروا نفس القوة .. انا مش عارف اية علاقة الفيدو بالمقارنة بين الشارك والانترا
الانترا اسرع اصلا من الاتنين بمراحل .. انا يتكلم عن السرعة بس علشان متفهمنيش غلط . .لكن كل حاجة الاتنين يضربوها بالجزمة فى الخامات والعمر الافتراضى والشياكة ... انا بقارن فى السرعة بس
احم احمد دحم بحم صباح الخير الالنترا تقدر علي المزدا 3 كمان و شويه و هتقدر علي اسفك بالمره!!!!!
حضرتك سقت الانترا و الشارك و السفك عشان تقدر تحكم انا سقتهم و حكمت و المزدا 3 مع صحبي بس من القاهره و بيقول فيها اشعار ياراجل دا بيكون ماشي علي 140 و الrbm علي 2700 واحد الله انت بسptmnlo123per1147
وتصدق لما بحثت فى موضوع الفتيس دا .. توصلت لأن احنا الاتنين غلط ptmnlo123per122
الفتيس الى نازل فى الانسر 1600 اسمة invecs iii -cvt
اكتشفت ان نظام الcvt فكرته انو نقل الحركة بيكون بسير بدلا من التروس بين بكرتين بشكل مخروطى, و ده بيدى عدد لا نهائى من النقلات. ....يعنى ولا 4 ولا 5 ولا حتى 8
الكلام ده أ/فادي هو الي قاله بس بالعقل يا مان يعني مثلا انت ماشي و رزعت الكيك دون هتلاقي الrbm اعد يطلع و ينزل الف مره
يا حبي تكنولوجيا فتيس الcvt هو يادوب 4 نقلات بيعمل شفت بين النقلات عند 5 الاف مش 4 بس هو ده كل الحوار لا 8 نقلات ولا يحزنون و انا جبت لك موقع عالمي و معترف بيه من كل المركات في العالم و فيه الكلام ده عاوز ايه تاني
و خش كونتكت كار مثلا و شوف البومه كام نقله اوتو
بالنسبة لمووع الجولف ... انا مش عارف لية انتا بردو معلق دماغك معايا ... الاستاذ crypton x كان عامل التقرير دا بين عربيتين مبينزلوش مصر اصلا
الجولف gt والفيات برافو veloce ... لكن هما موجودين برة .. علشان كدا محدش يقدر يغلطوا
دى كل المواتير الى نزلت فى الجولف 5 بأساميهم

Engine(s)
1.4 I4 16v 55kW (BCA)
1.4 I4 16v 59kW (BUD)
1.4 I4 16v FSI 66kW (BKG/BLN)
1.4 I4 16v TSI 90kW (CAXA)
1.4 I4 16v TSI 103kW (BMY)
1.4 I4 16v TSI 118kW (CAVD)
1.4 I4 16v TSI 125kW (BLG)
1.6 I4 75kW (BGU/BSE/BSF)
1.6 I4 16v FSI 85kW (BAG/BLF/BLP)
2.0 I4 16v FSI 110kW (AXW/BLR/BLX/BVY/BVX)
2.0 I4 16v Turbo FSI 147kW (BAW/CAWB) (GTI)
2.0 I4 16v Turbo FSI 169kW (BYD) (GTD Ed30)
2.5 I5 20v 110kW (BGP)
2.5 I5 20v 125kW (BGQ)
3.2 VR6 24v 184kW (BUB) (R32)
1.9 I4 TDI 66kW (BRU/BXF/BXJ)
1.9 I4 TDI 77kW (BJB/BKC/BXE/BLS)
2.0 I4 SDI 55kW (BDK)
2.0 I4 TDI 100kW (AZV)
2.0 I4 TDI 103kW (BKD/BMM/CBDB)
2.0 I4 TDI 125kW (BMN)

و هبقى اصورك الموتور بتاع عربية صاحبى علشان تتأكد ptmnlo123per122
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
هو اولا انا عارف كتير من الجولف 5 الي في المنصوره بس مشدتشي مع حد منهم الحقيقه
طب يا حبي هو جايب العربيه دي بكام ممكن يكون هو طالب مواصفات اقل بموتور ضعيف
التقرير الي انا بعته لك كان عن الجولف 5 القديمه الي في مصر و الجولف 6 الي نزلت و سعرها 230 الف دلوقتي
وبعدين انتا بجد مصدق ان الاوكتافيا ال1300 كيلو على 102 حصان هتسبق الكورولا ال1200 كيلو على 124 حصان ؟
الاوكتافيا دى مفيهاش لعب بعد ال10 ولا بعد ال120 .. ولا بعد ال20 حتى ... عربية تقيلة الى ابعد الحدود .. وبعدين بتجيب 240 كمان ؟؟ يا رااجل؟ .. الاكوتافيا التب سبيد بتاعها 185 كم /س ... ولو جابت اكتر من كدا معاك (يعنى 190 -195 مثلا) يبقى كنت فى طريق منحدر او مقاومة الهواء كانت عالية مثلا ..
لكن الاكورلا التوب سبيد بتاعها 205 كم/س
مفيش نقاش اصلا
اه الكلام ده كلام مواقع بعيد عنك السرعه القصوي لاوكتيفا a5 2007 231 و التسارع في 9.8 دا الكلام الحقيقي بس الكلام الغريب الي بيتقال في المواقع من فتره ده مش فاهم جبوه منين الحقيقه
انا لما اتعرفت علي صاحب الشارك بعد ما نفخني طبعا قال انا شديت مع اوكتفيا و اوكتيفا فنتزيا و جولف و بي ام 320 و بومه 1.6 اوتو ولله وجاب سيرت الكورولا لاني اظن انها متستهلشي
و كمان لو كان الكورولا الجديده تحفه اوي كدا كان زمان الشباب طارم عليهما انا عارف اه انها كويسه و موتورها قوي بس في اقوي منه و بسعر اقل و مش فاهم مين الي بيجيب كورولا ب145 و هو بنفس السعر يجيب اوكتفيا a5انا ولله هعيط
و علي فكره الجتا محركها الاصلي 2300 سي سي دفع خلفي للعلم يعني و الموتور الي فيها بيقولو اصلا بتاع بونو و معدل!!!!!!!!!!
انت بتعجز الصناعه الاوروبيه بعربيات مش بمواتيرها اصلا
و الاوبل فكترا ايه رايك فيها بردو الكورولا تمفخها اهي دي عربيه بموتورها الاصلي و شايف انه حصاني الكسبان
وانا الصراحة مش ناوى ادخل فى مقارنة غير منتهية بين اتنين من اكبر شركات تصنيع العربيات ... لاننا هناخد صفخات وصفحات ومش هنوصل لحاجة
كمان يعني بتقول مش مستعد تكتب صفح هي المشكله اليومين دول في الصفح ايه التفائول ده كله يا راجل اقول مرسيدس تقول تويتا دا انت عسل خالص
ولأ يا مان .. انا الياريس بتاعتى سودا ptmnlo123per145 ههههه ومفيهاش اى تعديلات
ههههههههههههههههههههه
ماشي بيس يا مان مستنيك بقا علي الميل و انا سخن اوي يعني ننزل النهردا علي استاد الجامعه علي الساعه8 عندي قورص في الجلاء نخلصه و نطلع علطول

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ