قديم 15-09-2009, 03:23 AM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هى حقيقه رينو ميجان ؟

يا أخ محمد إسماعيل...
أنا مش فاهم بصراحة إنت زعلان منى و لا لأ
على كل لو زعلان وضح لى بس سبب زعلك علشان أنا مش فاهم إنت زعلان منى ليه
مافيش حد بيفهم كل حاجة فى كل حاجة..علشان كده المنتدى عبارة عن تجميع لخبرات و تخزين هذا الموروث لكى يصبح محفوظا و متاحا للجميع و لو بعد زمن من الآن
كون إنى جبت سيرة Range Rover علشان إنت حسستنى بتعبير "جيب عمالقة الدفع الرباعى" إنهم أحسن ناس....جايز من وجهة نظرك الكلام ده صحيح...بس كنت قول الأسباب إللى خليتك تطلق التعبير الجزل ده عليهم
و برضه مسألة فخامة الأمريكى و على رأسهم كاديلاك....حسستنى إنها أفخم عربيات الدنيا....فحبيت أقول إنها مش أفخم و لا حاجة
ده لا يعنى إنك غلطان فى أى حاجة و لا يعنى إن السيارات الأمريكى سيئة
أنا بس جائز أكون بأدقق فى درجة التعبير عن الرأى...فمثل ما إنت قلت إنهم عمالقة أنا بدورى وضحت ليه هما مش عمالقة....
قد أكون أنا مخطىء و إنت مصيب...لكن الله أعلم.....عموما الأمور فى الحياة بتكون نسبية...مش قيم مطلقة...يعنى مافيش حاجة اسمها أحسن عربية فى الدنيا....الكمال لله وحده

بالنسبة لسؤالك الأساسى بتاع ليه فى رأيين بخصوص الميجان
اسمح لى أرد عليك بسؤال آخر....فى إيه فى الدنيا الناس كلها اتفقت و أجمعت على رأى واحد بشأنه ؟؟
الميجان زيها زى أى حاجة فى الدنيا....ليها مزاياها و ليها عيوبها....إللى أنا مش بأحبه بس هو تضخيم العيوب..و إنت علشان ما تعرفهاش كويس فمش مدرك حجم اللغط و الشائعات و الأقاويل إللى طلعت عليها...فبتلاقى ملاكها المحبين ليها بيدافعوا بقلب حبتين عنها...مش أكتر من كده

لكن هى عربية عملها رجال زيك و زى...مش مخلوقات أكثر تقدما و لا حاجة...بس هى برضه الشهادة لله مبذول فيها جهد أحسن من خليفتها الميجان III مثلا...و الجيل الثانى أثار الجدل لما خرج للنور.....لإنها فعلا متميزة...لكن أرجع و أقول....دى وجهات نظر...فى ناس ما يأكلش معاها الشغل الفرنساوى....هما بتوع الألمانى و بس
فللأسف الشديد...لن تحصل على إجابة مؤكدة على سؤال بهذا الشكل....الحل الوحيد هو إنت تستخرج النقاط الهامة و الجوانب التى تهمك فى السيارة من الحوار الذى دار لكى تعرف أنت بنفسك...هل الميجان هى ضالتك التى تبحث عنها أم خيرها فى غيرها.....
و لو فى أسئلة محددة عنها...الناس هنا كلها خدومة و هترد عليك قدر المستطاع...
و كل سنة و إنت طيب

Megane...Every Trip is a Journey