قديم 12-05-2011, 10:03 PM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough
افتراضي رد: يلا نعرف مين العملاق ( الفوركـــــــــــــــــــ ــــــــس )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed helal مشاهدة المشاركة

فلماذا تقول بتحريم هذه الوظيفة؟!!
شكرا على التوضيح لكن أنا مقولتش إن التجارة حرام و الرسول قال إن تسعة أعشار الرزق فى التجارة لكن مبدأ السمسرة هو اللى حرام مثلا أنا عاوز أشترى عربية و قولت لشخص ما عليها فهو لقى واحد عاوز يبيع عربيتة على ٢٠,٠٠٠ و جانى و قالى أنا عندى ليك عربية على ٢٥,٠٠٠ فأنا وافقت فهو راح إشترى العربية عشان يبيعهالى أو أخد منى ال ٢٥,٠٠٠ عشان يجيبهالى و راح دفع للبائع عشرين و أخد هو ٥,٠٠٠ هنا الحرام بعينة لأنة باع ما لا يملك ... و نفس الحكاية فى البنوك مع إختلاف بسيط و هو إن لو البنك عندة أُصول يملكها ملكية خالصة مثل السيارات و العقارات و الأسهم و عرضها للبيع دون أن يعلم من سيشتريها ففى هذة الحالة يحق لة بيعها بأى ثمن أو بالتقسيط مع زيادة بسيطة نظير طول فترة السداد فهذا حقة .. لكن لو واحد راح البنك و طلب من البنك إنة يشترى لة سيارة أو عقار من أحد التجار ثم يبيعها لة نظير زيادة مالية فهذا هو الربا بعينة لأن البنك باع ما لا يملك .. و ساعات أسمع واحد يقول أنا شارى بالتقسيط من المعرض .. أقولة .. متضحكش على نفسك عشان إنت عارف إنت رُحت قدمت طلب الشراء من المعرض و المعرض حول أوراقك على البنك و بكدة البنك هيشترى عشانك إنت نظير الفائدة المالية و دة حرام و لا جدال فى ذلك .. لكن .. لو تقسيطك مع المعرض مباشرة دون وسيط حتى مع وضع زيادة مالية لأنة سيببع ما يملك