قديم 01-05-2011, 12:48 AM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LC71 مشاهدة المشاركة

شكراً لك أخي الفاضل مهندس هيثم على ترحيبك الكريم، طيب أنا شايف بين الكراسي الأمامية عدد 3 زراير مكتوب عليها حروف تماماً مثل الحروف اللي في التابلوه أمامي و اللي بتنور وقت حدوث المشكلة، و هذه الأزرار الثلاثة مكتوب عليها بالترتيب
S
*
1
و بالضغط على الزرين (1)، و (*) عند حدوث المشكلة لا يحدث شئ لكن أظن بالضغط على الزر المكتوب بجواره (1) أرى تحرك في اللمبة التي في التابلوه فتشير إلى 1 ثم 2 ثم 3 و هكذا إن لم تخني الذاكرة، أي أنه بالضغط على الزر الجانبي الموجود بين الكراسي الأمامية و المكتوب عليه (1) و المذكور عاليه تتحرك اللمبة في التابلوه إلى (2)، و بالضغط مرة أخرى تتحرك لمبة التابلوه لرقم 3.

السيارة بها عدة أشياء تحتاج لتصليح زي السنتر لوك،و الإيرباجز، و الزجاج الكهرباء و لكن أكثر شئ مزعج هو عدم قدرتي أن أزيد السرعة عن 78-80 كيلومتر، و أنا في جدة فهل تنصح أوديها لواحد نصحوني أروح له هل أفعل ذلك و لا أدور على توكيل بيجو و أروح له، يعني هذا الشخص لديه جهاز فحص بالكمبيوتر أيضاً فهل يغني و يكفي هذا عن الذهاب لتوكيل تويوتا (مع إني مش عارف هو فين).
تقبل ودي و امتناني .
العفو أخـــى....
بالنسبة للزراير الموجودة عند عصايا الفتيس ملهاش علاقة بمشكلة الفتيس عندك غير انها بس بتحدد ان عايز حد اقصى للنقلات يعنى مثلا لو انت دست على رقم 1 الفتيس هيمشى على الغيار الأول فقط ومش هيجيب بقيت النقلات.
وثانيا أنصحك انك تروح التوكيل المعتمد لبيجو فى السعودية واعتقد ان بيانات الوكيل هى كالأتى:-
توكيل المتوكل - الرياض - 11481 المملكة العربية السعودية
Tel:- +966-02-2711111

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668