قديم 15-03-2010, 11:50 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل المعلومات و الاسعار عن لانسر البومة الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

اولا .. بالنسبة لموضوع المقارنة بين الموتور الالمانى والكورى ... حضرتك صدقنى فاهم الموضوع غلط
لو عربيتين واحدة كورى وواحدى المانى ...الاتنين نظام دفع واحد .. والاتنين نفس الفتيس (من حيث مانيوال واوتو ) .. ونفس الوزن... والكورى تتمتع بعدد بأحصنة اكتر .. الكورى هتسبقها بدون نقاش .. والعكس صحيح ..
لكن طبعا الالمانى هتتفوق فى جودة الصناعة والخامات المستخدمة والعمر الافتراضى للمحرك واجزاء العربية ..

موضوع التسارع والقوة بسيط جدا .... موتور اقوى ( عدد احصنة وعزم ) + وزن اخف +فتيس بينقل بسرعة = عربية اسرع

انا نفسى اقهم اية وجهة نظرك فى الموضوع دا بالظبط
ياااااااااااااااااااا
انا في موقع مصر موتورز الان و اكيد مش هينفع اقول لك اسماء الناس الي فهموني الحوار ده بس عموما انا متأكد اننا منجيش ربع خبرتهم في عالم السيارات الحقيقه ناس تعد معاها تحس انك ارطاس لبptmnlo123per144
و ردي هيبان تحت في الكورولا و الاكوتفيا و صدقني هي مش شربه الصناعه الالمانيه حاجه تنيا خالص اقوي محركات في العالم و ده موضوع مش عاوز نقاش
وفى المقارنة بين الشارك والانترا ... انتا بتقول الشارك اسرع من الانترا ؟؟؟ لانى بدأت اتوة
اساسي يا حبي و ده ادام عيني و حياتي عيني و علي فكره الشارك دي شدد ادام بي ام 320 و غلبتها بس انا متأكد ان البي ام مكنشي دايس علي الاخر
وبالنسبة للفتيس ... الcvt تأكد انة بيقلل من استهلاك ابنزين .. دى حاجة مفيهاش نقاش... وهو 5 نقلات
هههههههههههههه
ايه يا مان هو انت مش بتصدق الموقع الي انا بعته ولا ايه 4 سرعات ولله يا مان صباح النور مينفعشي تقول كدا خالص انت بتتكلم عن لانسر مش فتنزيا ولا حاجه و يعني بالعقل هتبقا عربيه اوتو 5 سرعات و في نفس الوقت منيول 5 سرعات دي حتي لو كانت منيول 6 سرعات كنا ممكن نتفاهم
وبالنسبة بقا للجولف .. ربنا يجازيك خير يا مان .... انتا جايبلى لينم لgolf gt 1.4 tsi 185 hp هههههههه
الموديل دا عمرة ما نزل ولا هينزل هنا فى مصر ... الجولف 5 الوحيدة الى نزلت مصر زى ما بقولك .. فيها موتور الجيتا والاوكتافايا والليون ال 102 حصان
واة ... الجولف 5 تسارعها من 0-100 حوالى 13 ثانية (اوتوماتيك)....
لا حول ولا قوه الا بالله الي انا بعته يا حبي جولف عاديه مش الgt عربيه 140 حصان بس تسارع في 7.9 اقرء الموضوع تاني بس و لو مش مقتنع عندك الموقع قلب فيه و حات الجولف الي تعجبك و انا موافق و هنشوف كام حصان و تسارعها في اد ايه دي كولف يا مان انت محسسني انك بتتكلم عن رينو لوجان يا عم احنا نطول دفرها اصلا
وبالنسبة للشد بين الاوكتافيا والكورولا ..... الكورولا هتسبق مفيش نقاش .. من 0 ل 200 (الكورولا الجديدة جنوب افريقى 124 حصان )
كلام غلط من اوله لاخره معلشي اولا الفتيس الي عاجب حضرتك ده هو الي فيه مشالكل الدين و الدنيا و بيتسحب من السوق دلوقتي ثانيا 124 حصان معلشي علي نفسها يا مان انا مش هقول لك حاجه واحده و اسيبك لضميرك اوتيفا a5 2007 سرعه 180 عند rbm 4100 و سلملي علي الكورولا
كورولا ايه بس يا راجل يا طيب دا ااكوتفيا تمرمط بكرمتها الارض علي الطريق انت مش بتشوف الاوكتيفا بتكون مشا ازاي بكون ماشي علي 140 و ماسك في الطاره الاقيه جاي يغرز من ورايا و طاير ولله و ناس كبار في السن كمان عشان عزل موتور راجه مش محسساه بالسرعه
(على فكرة السوبارو من اتقل العربيات ال1600 فى السوق المصرى لانها 4wd )
اتقل اصدك تقيله رخمه ولا تقيله جامده وضح!
وموضوع اليوزد ... يغير الكاوتش ازاى .. مهو لو غيرة التوكيل هيقولك بردو .. وبعدين لو غيرة يبقى خير وبركة .. وتبقى اثار التخميس رااحت والعربية بقت زى الفل
ههههههههههههههههههههههههه هههه
يا مان محسسني اني بجيب عربيه مشيه 20 الف كيلو يا مان عادي يكون غير الكوتش مفيش مشكله و المشكله كلها مش في الكوتش دي العربيه من اولها لاخرها بتتخربق و انا شايف ده في عربيات صحابي
وبعدين جالك قلب يا مان تقول تويوتا العقيمة ؟؟؟
تحب اجيبلك مقارنة بين تويوتا وميتسوبشى ؟؟؟ فى تقارير الجودة وحجم المبيعات ?
احم احم دحم اولا او حجم المبيعات في مصر متسوبيشي تكسب و جوده التصنيع عارف ان تيوتا اعلي من متسوبيشي مع انها مش فرق كبير بس هي اعلي
و كمان مش بتتأس بكدا يعني مثلا السنه الي فاتت تيوتا بيعه 9 ملون و شويه عربيه و بورش بيعه 20 الف هل ده بيقلل من بورش حاجه او من اي عربيه اوروبيه لا طبعا لان ال20 الف دول ثمنهم اصلا اغلي من 9 ميلون بتع تيوتاptmnlo123per1147
انا موافق نتقابل .. بس انا عربيتى اوتو ... فياريت تيجى انت لان عربيتك اوتو بردة .. حد الزمان والمكان بس وانا معاك
بيس انا من المنصوره لو انت نازل المنصوره في اي وقت كلمني في رساله قبلها و ناخد الارقام و ننزل نعمل ريس ظريف كدا علي طريق استاد الجامعهptmnlo123per154
وبعدين ما ال عتب اسبويلر فتحت سقف جنوط abs 2 ايرباج و فرش جلد فاخر رصاصي غالبا و فوانيس اماميه مدخنه اكست و سي دي شارجر دول كانو موجودين فيها وهيا ب 115
اية الجديد بقا ؟؟
دا كل الى انا بقولة بس
عادي مفيش جديد انا بقول لك الامكانيات بتاعت السوبر اكشن عشان اعرفك فرق ال30 الف بتدفعهم في ايه

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ