قديم 02-12-2010, 03:41 AM
tech_lover tech_lover غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ماجد مصطفى
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

tech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura about
افتراضي رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

أدي تقرير صيانة ال1000 كم زي ما وعدت:

أنا لما حجزت معاد الصيانة قالولي تعالى بعد 9:30ص. أنا وصلت عموما 10:10ص نظرا لإن الطريق كان بطيء شوية عشان الشبورة.

أنا لما وصلت لقيت الأمن بيسألني عن إن كان في حجز فقولتلوا علي الحجز بتاعي و لقاه و دخلني أقف في مظلة للعربيات اللي في الاستقبال. دقيقة و مهندس الاستقبال جالي و عرفني بنفسه (اسمه محمد عبد الهادي) رحب بيا و سألني عن العربية عاملة إيه معايا.

ده حوار الاستقبال:
أنا: متهيألي الدريكسون ليه صوت غريب شوية لما بتلف و إنت جاي تخرج من ركنة مثلا
المهندس: طب خلينا نجرب
(جربتها)
المهندس: مفيش صوت غريب. هو الصوت اللي قصدك عليه ده بيجي و إنت ماشي كمان؟
أنا: لأ بس و أنا جاي أخرج من ركنة يعني بتحرك من وقوف.
(جربتها تاني)
المهندس: هو ده الصوت اللي قصدك عليه؟
أنا: أيوة.
المهندس: ده صوت طبيعي و مفيهوش مشكلة خالص. ده صوت تحريك الباور للعجل و إنت معشق علي ال D و لسة مامشيتش.
أنا: طيب تمام أنا قلت بس أتأكد.
المهندس: إيه كمان؟
أنا: هو و أنا ماشي هادي و كبست الفرامل لغاية الآخر بسمع صوت تكه جامدة كدة. هو الصوت ده برضه عادي؟
المهندس: الصوت ده و إنت لسة ماشيلتش الغيار من الD؟
أنا: أيوة
المهندس: حضرتك تقريبا معظم سواقتك عربيات مانيوال مش كده؟
أنا: المعظم أيوة بس سوقت أوتوماتك في عربيات قديمة شوية (تسعينات)
المهندس: ده برضه صوت طبيعي. الصوت ده صوت فصل الفتيس لما الفرامل تتكبس لغاية ما العربية تقف و إنت لسة على الD. في إيه كمان؟
أنا: السنتر لوك شغال بالمفتاح علي كل الأبواب بس بالريموت علي البابين الورانيين بس.
(جرب و إتأكد)
المهندس: تمام هنضبطه. صيانة ال1000 بتخلص بسرعة بس التضبيط ده هيأخد وقت شوية.
أنا: مفيش مشكلة.
المهندس: في إيه كمان؟
أنا: متهيألي الرشاش بتاع المساحة الورانية مش شغال و المساحة بتشتغل على الناشف بس.
(جرب)
المهندس: شغال. بص حضرتك المساحة الورانية بتشتغل من غير مية لما تدور المفتاح لتحت. لو عاوز ترش مية دوره لفوق و كدة الرشاش و المساحة هيشتغلو مع بعض.
المهندس: حاجة كمان؟
أنا: لأ بس كدة.
المهندس: تمام. حضرتك صيانة ال 1000 بتبقى ب200 جنية عشان غيار الزيت و الفلتر. حضرتك خد أي متعلقات شخصية ليك و إتفضل في الاستراحة و إن شاء الله معاد خروج العربية هيبقى الساعة 2:00 و حنتصل بيك على الموبايل أول ما تخرج.

الساعة 1:30 تقريبا كلموني و لقيت السنتر لوك إشتغل تمام وكانت تفاصيل الفاتورة:
156.00 فلتر + غيار زيت
20.00 قطع غيار
17.60 ضريبة 10%

الإجمالي: 193.60