قديم 05-11-2012, 12:15 PM
yabulaila yabulaila غير متواجد حالياً

yabulaila will become famous soon enoughyabulaila will become famous soon enough
افتراضي رد: ايمجراند .....خدعه جديده من غبور

يا جماعه و الله احنا المصريين بنتعرض لأكبر عمليات نصب من كل التجار و فى كل السلع تقريبا مش العربيات بس و على فكره كل وكلاء العربيات زى الزفت محدش فيهم محترم و يلتزم بالمواصفات و لا يفرق معاه عوامل السلامه و الأمان المهم عندهم عوامل سلامة و امان جيوبهم لأ و الشئ الجديد اللى لاحظته فى السوق اليومين دول حكاية التسليم الفورى علشان تستلم فوري لازم تدفع المعلوم و ده يتراوح من 3000 الى 18000 على حسب قيمة العربيه يعنى مش كفايه سرقه فى ثمن العربيه و العموله اللى بيهبشها و الأبشون اللى لغيها من العربيه
على فكره ده موجود فى كل التوكيلات و بالذات فى التوكيلات اللى عربيتها عليها طلب
بالنسبه لموضوع الأميجراند انا ليه ملاحظه على الصاج بتاعها برضه لأنى عملت عليه فحص عن طريق الخبط عليه و طبعا احنا كلنا عارفين ان سمك الصاج بيبان من رنته و جدت ان صاجها مش قد كده يعنى هوه مش فى ردائة صاج الفيرنا و لا اللوجان لكن اكيد ده مش نفس نوعية الصاج اللى اجتازت بيه اختبارات الأمان الأوروبيه لأنى يومها سبت معرض الأميجراند و رحت على طول على معرض البريليانس و بصراحه كان فى فرق واضح فى سمك الصاج بتاع البريليانس محمل و شديد و لكن كما ذكرت قبل كده مشكلة و كيل البريليانس انه ملوش كلمه و ياخد منك 10000 جنيه مقدم حجز و يلففك حوالين نفسك كذا شهر من غير ما تعرف اي معلومه مفيده غير انهم فى كل دفعه بينقصوا فى جودة العربيه يعنى تبقي شايفها بحاله قبل ما تحجز و تروح تستلم بعد كام شهر بحاله تانيه خالص
انا مش عارف احنا لغاية امتى حنفضل فى الأرف ده و مفيش فايده فى النفوس مش عايزه تنضف يعنى مش كفايه سرقتنا من الحكومه اللى على فكره متغيرتش بسبب الثوره و لا حاجه بل على العكس انا شايف ان الحكومه سرقتها لينا زادت و لسه لما نشوف حكاية البنزين دى حترسا على ايه
فى الآخر انا خلاص حتجنن مش عارف اعمل ايه و لا اشتري ايه كله زي الزفت