قديم 03-05-2010, 09:15 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الإكسل بستهلك بنزين حد عارف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema_hn مشاهدة المشاركة

7- نضف ريش الرادياتر بالهواء من برة

وحاجات تانية كتيير اكتبت قبل كده
معنى كدا ان سخونية الموتور كل ما تزيد تستهلك بنزين اكتر[/quote]

بس مش للدرجة الى مكتوبة انا بس كنت بحاول ادى نصائح عامة بس الاعضاء الى كتبت الردود الخاصة باصلاح الكاربريتور ردودهم اكثر اقناعا لان الاستهلاك لما يكون عالى بالشكل ده يبقى فعلا تشك فى الكاربريتور

بس فعلا نضافة ريش الرادياتير او سلامة نظام التبريد عامة بيضمن الاداء الامثل للعربية الى بالتالى حينعكس على استهلاك البنزين
يعنى لو فى خلل ادى الى ارتفاع درجة الحرارة عن المعدل الطبيعى طبعا العربية هتستهلك بنزين اكتر
برضه العكس صحيح يعنى لو فى خلل او تعديل بدون داعى ( فك كوعة الميه - تغيير الرادياتير باخر اقوى ) ادى الى برودة ازيد من اللازم برضه استهلاك البنزين حيزيد لان الاحتراق مش حيبقى كامل + الزيت مش حيؤدى وظيفته بكفائة مما يؤثر على عمر الماتور + العربية ادائها حيبقى اقل من الطبيعى