قديم 03-05-2012, 07:05 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: تعالوا نفكر مع بعض ازاى نخلى الماء وقود للسيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

طيب النهارده فيه غاز طبيعى بكره مش هيبقى موجود وعلى فكره استاذ تونسى فى اعتقادى ان جيلى هيعاصر ازمة البترول ونضوبه واتمنى ان لا ارى هذا اليوم الا بوجود بديل امن يقوم بالغرض وبينى وبين حضرتك انا نفسى ارجع لايام العجله تانى كان هى العجله ولا افكر فى بنزين ولا زيت ولا بتاع ولا تتاخد نمرى فى اشارة ولا اخد مخالفه ولا ترخيص ولا ولا ولا وفعلا جيت بقولهم فى البيت انا عاوز اشترى عجلة بس تكون اللى بسرعات ومساعدين وخصوصا ان العجل الجديد اللى فى السوق ممكن يكون سعره غالى شوية بس بيبقى فيه سرعات ومساعدين فى كل حته فى العجله وفى كل مفاصلها وحتى لو بقيت تطلع مطلع تجيب على السرعه الاولى وتطلع مش بتحس بتعب زى زمان بالعجلة الى مفهاش سرعات واخدها من البيت للجامعه ومن الجامعه للبيت كل يوم خصوصا ان مشوارى ليس بعيد اوووى حوالى 10 كلم فقط ومنها تبقى رياضه وفى نفس الوقت توفييير مصاريف ولسه مكملتش الفكره لقيت الضحك اشتغل على اخره من كل واحد اقوله على الفكره مع ان الواحد معجزش لسه ده انا لسه 18 سنه يعنى واللى يقولى ازاى بعد ما كنت بتروح بعربيه تروح بعجلة و العيال هتقول عليك الواد ابو عجلة اهه ههههههههه وتعليقات غريبه غير كده فبفكر ازاى الواحد يستخدم الطاقه على العموم فيه فكره جاتلى بس عبيطه شوية بمعنى ليه منركبش مولد كهربا بيعمل مثالا بالبنزين و ومن خلال الكهرباء الناتجه منه نوصلها على موتور كهربائى ويجر العربيه ويبقى كده هنستهلك بنزين اققل فى الزحمه بكتير وطبعا هتكون سرعته محدوده بس هنتستخدمها فى الزحمه ولما الطريق يبقى بتاع جرى يبقى فيه وسيله تحويل اتوماتيكى يقفل الموتور الكهرباء ويشغل الموتور الاصلى خصوصا ان الجرى الاستهلاك فيه اقل من الزحمه بكتييير
الرابط

http://www.masrmotors.com/vb/showpos...0&postcount=28

AHLNW SHALN