قديم 01-11-2008, 01:39 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: برجاء المساعدة فى اختيار سيارة فى متوسط ( 150 الف جنية)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_0066 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم __ بص ياباشا بالنسبه لمساحه الشنطه طبعا الاوكتافيا اكبر بكتير لا كن فرق المساحه الداخليه السيفك تتفوق بفرق كبير _ انت هتعمل ايه بوسع الشنطه والعربيه القاعده فيها مش مريحه دا اولا __ ثانيا موضوع ان الصاج ضعيف دا كلام مش مظبوط انت لما تشوفها من الاجناب تحس بكدا لان الابواب انسيابيه ومن غير سوك او منحنيات_هيا احسن عربيه فى الصا ج من اليابانى والكورى _وطبعا الالمانى حاجه تانيه__ ثالثا موضوع لما تتخبط فى الاكصدا م تسمع فى الرفرف فدا منطبق على الاوكتافيا ال a5 بالضبط نفس الرفرف بالضبط اوكى ___ رابعا موضوع انها واطيه فدا عيب فى مصر وعلشان كدا نزلو موديل 2009 vti بجنوط 16 بوصه فبكدا بقت اعلى شويه __ وطبعا السيفك ثابته عن الاوكتافيا لانها اعرض منها ولو حد بيركب اوكتافيا العربيه مش عريضه وبالتالى الجلوس فيها مريح لاكن مش بالدرجه الكافيه ..
عيــــــــــــوب الاوكتافيا a5 :
اولا كمبوروسر التكييف كتر الاستعمال بيضعفه واسال اى حد معاه a5 ويكون بيستعمل تكييف على باستمرار _-_ ثانيا عرض الشنطه صغير ودا بيقلل من ثابتها

وفى النهايه لما تشوفوا السيفك الvti على الطبيعه تقدر تحس بالفرق الساشع بين الاتنين لانها حققت المعادله الصعبه ( قمه الثبات_قمه النعومه _ قمه الجمال ). ودا صعب يتجمع فى عربيه واحده..
واسف ع الاطاله

يا باشا انا معاك انهم كبروا الصالون على حساب الشنطه لكن اسافر ازاي بعربيه نبقى قاعدين فيها واحنا واخدين الشنط على حجرنا ..... والقاعده في الاوكتافيا مريحه مش وحشه أما بالنسبه للصاح فانا قصدي ان صاج السيفيك ضعيف مقارنه بالاوكتافيا و حضرتك بنفسك قلت ان الالماني حاجه تانيه. الخبطه انا شفتها بعينيا خبطه في الاكصدام الرفرف زي ما هو بس اتحرك لوره وبره شويه يعني ركب overlap على الباب!!!
انا معجب جدا بالسيفيك و كنت حتجنن عليها اول ما نزلت بس في وجود اطفال وشيل كتير الشنطه مهمه جدا... ولو عملوا الشنطه 500 لتر مستعد ابيع هدومي و اشتريها.
هي العبره باحتياج كل واحد و ايه مناسب ليه وكل واحد بيقول رأيه بناء على متطلباته اللي بيشوفها في العربيه. انا بصراحه مشفتش ال vti بس يا ترى سعرها كام . ولك كل الشكر