قديم 29-08-2012, 05:25 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرقة بالإكراه - ممكن تعمل إيه ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

في فكره توصلنا مع بعض اصدقائنا اليها ولكننا لسه مش عملناها
الفكره هتكون بدل زرار فصل او كتاوت الفصل تايمر
تايمر يشتغل مع كل مره الماتور يدور فيها و وظيفة التايمر ده انه يعطل اي شئ فعال فى السيارة ( يفصل كهربا عن طرمبه او يحرق الموبينه او حاجه مش من السهل اصلاحها )و يخليها تقف بعد مسافه قليله من التحرك بها
والتايمر ده بيشتغل بعد فتره ولتكن دقيقين من بدايه عمل المحرك ويكون في مفتاح او زرار مهمته انه يلغي العد بتاع التايمر ده
يعني انا صاحب العربية جيت اركب العربية و دورتها ( التايمر اشتغل ) ادوس علي مفتاح ابطال التايمر ( ويرجع تاني لوضع الاستعداد والانتظار لدوران المحرك مره اخري ) وامشي عادي

لكن لو انا مش صاحب العربية وركبتها التايمر هيتشغل و هيعد تنازلي و لحد لما ينفذ المهمه بتاعته وساعتها مفتاح فصل التايمر مش هيكون له فايده لان خلاص مهمه التايمر اتنفذت

وفكرنا برضه نحط زي قنبله دخان فى الصالون جوه التكييف و تشتغل مع بدايه عمل وظيفة التايمر فالبتالي اول تصور ليا ان العربية بتولع علشان كده وقفت و هنزا اسيبها وامشي وحتى لو فضلت جنبها هعمل بيها ايه ما العربية وقفت خلاص فهدور علي اي حاجه اشيلها منها وامشي

بس لسه مش عارفين ننفذ الافكار دي
ما شاء الله فكرة رائعة
بس خطورتها ان لو حد نسى يشغل التايمر حتضحى بالكويل او بحاجة غالية
طيب ايه رايك يبقى فى زرارين
زرار خفى لفصل العربية لما تركن تحت البيت
و الزرار التانى يفعل التايمر دا اللى حضرتك شرحته و يستخدم فقط لو اتاكدت ان العربية حتتسرق

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا