قديم 15-01-2015, 03:50 AM
memocco memocco غير متواجد حالياً

memocco will become famous soon enough
افتراضي رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

السلام عليكم اخوانى الاعزاء ...طالب نصيحة ومشورة
انا معايا عربية رينو رينبو و متورها خفيف شوية بمعنى : العربية صوتها عالى على الفاضى و التسارع بتاعها
بطيئ جدا يعنى لازم احرق على الغيار علشان العربية تجرى معايا , و بتجيب اقصى سرعة ليها 120 ,130 و بيبقا صوتها عالى ,ناس قالولى ممكن يكون من الاسطوانة و الديسك ..غيرت اسطوانة وديسك وبردو المشكلة موجودة ,فكيت الكربراتير حتة حتة بايدى و نظفتة كويس نوعا ما العربية بقت احسن(تحسن طفيف) لمدة بسيطة وبردو رجعت تانى .
فقررت انى اسأل على موتور استيراد الاينرجى 1400 انجيكجن ,سافرت بورسعيد و سألت على المواتير لقيت موتور الانيرجى عامل 4000 و لقيت موتور اتوماتيك بكل حاجاتة عامل 5000 عند واحد اسمة الحاج احمد جبر دة مكانة فى عمارات بنك الاسكان فى بورسعيد .
السؤال هنا قى :هل اجيب موتور جديد و اريح دماغى من وجع القلب بتاع الميكانيكية و المصاريف اللى على الفاضى و يبقى انا كدة ضربت عصفورين بحجر و جبت موتور بفتيس اوتوماتيك ؟
و لا اصلح الموتور اللى معايا دة ,انا لغاية دلوقتى مش عارف العيب منين .
تنصحونى بأية الله يباركلكم ,انا بحب العربية دى جدا جدا و هى حلوة و ناعمة فى السواقة و مريحة جدا من ناحية الصالون و انا اول مرة فى حياتى اكتب رسالة على منتدى س انا لجئتلكم لانى لقيت ناس كتير بتشكر فى المنتدى دة و حاجة تانية ان المصادر للعربية دى على النت قليلة جدا بالنسبة للمواقع الاجنبية
انا اسف على الاطالة سمحونى
وشكرا ليكم مقدما .....