قديم 12-05-2011, 06:13 PM
ahmed helal ahmed helal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محلل فنى ومالى
هواياتي: القراءة والانترنت والشعر

ahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the rough
افتراضي رد: يلا نعرف مين العملاق ( الفوركـــــــــــــــــــ ــــــــس )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedkamel8677 مشاهدة المشاركة

بس كدة أصبحت تجارة حرام لأن الأصل فى التجارة الحلال و فى فقة المعاملات التجارية هو الإمتلاك الكامل و الخالص للسلعة وفى حديث للرسول صلى الله علية و سلم قال فية ( لا تبع ما ليس لك )
و دة اللى بنسمية فى مصر سمسار أو سمسرة أو فهلوة و كل دة حرام

شكرا جزيلا على مداخلتك واعتراضك أيوه كده هو ده اللى هيخلى الناس تفهم (التفاعل)

بص يا استاذ محد المثال السابق كان سهلا جدا ومبسط لتسهيل الفهم لكن حقيقة من سيعطيك ماله دون أن تكون تملك شيئا ؟!!
لو قلنا فى مثال السيارة مثلا أنا صاحب معرض ولدى عقد مع الوكيل بشراء سيارات
وبسعر السوق وأجلت شرائى (أى دفع القيمة) للسيارة اسبوع أو شهر لحين انحفاض ثمنها المتوقع وبعت الأن بسعر السوق فهذا لم يخل بالشرع .

ببساطة كده أنا بالفعل شارى كده كده من الوكيل لكن الفكرة السعر اللى أنا وهو هنسوى عليه كام ، لكن انا ليا عنده 100 سيارة فى السنة أو دون تحديد عدد هاخدهم وابيعهم انا زى ما ينفع ابيعهم واشتريهم بسعر قليل ،المهم فى النهاية ان هيكون سعر البيع اكبر من سعر الشراء عشان أكسب. والأمر فى ذلك ليس حرام

أما بخصوص الفوركس ، برضه وببساطة كده ستعرف بعدين أننا نتداول على زوج عملات pair مثلا EUR/USD معنى شرائك لعملة بيعك للأخرى مقابلها وأيضا معنى بيعك لعملة هو شراء لأخرى فانت اذن فى كل الأحوال تملك عملة تقوم ببيعها أو شرائها مقابل أخرى . هل فهمتها أخى العزيز

بالإضافة طبعا بأن فتاوى عديدة بهذا الخصوص ومن أناس كبيرة ومعلومة سأقوم بافرادها فى موضوع أخر ان شاء الله فلا تقلق أخى أكيد بحثت ذلك قبل التداول اللهم وقنا شر المحرمات.

بعدين لى عندك سؤال مين قال إن شغلة السمسار حرام ؟!!