قديم 03-01-2010, 11:35 AM
TOOLA TOOLA غير متواجد حالياً

TOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to behold
افتراضي رد: لعنة عدم ثبات السيارة (يا فرحة ما تمت مع البورا)

أنا صاحب الموضوع, و يمكن لسه مقفلتش الموضوع لأن فاضل حاجة واحدة معملتهاش و لكن عشان اليقرأ الموضوع يبقى عنده وعى كامل بالمشاكل و حلولها حتى الأن, تم و الحمد لله حل مشكلة الثبات بشكل كبير و الكانت واجهتنى أول ماشتريت العربية عن طريق الأتى:

1- تغيير الجنط الكان فى العربية بأخر استيراد أصلى 15 (1500 ج) و ده كان مسببلى رجة عالية فوق ال 80 و طلع السبب انه كان محتاج رنجات و كانت الفردة القدام يمين مفهاش الرنج
2- تركيب كاوتشات جديدة (بريدجستون تورانزا يابانى gr80) ب 600 ج الفردة
3- تغيير المساعدين الخلفى و جبت جوز مونرو (750 ج)
4- تغيير البطاحات و بلى البطاحات و جلب المقصات و بارات دريكسيون داخلى (استيراد) و كاوتش ميزان (دول كلفوا فى حدود 900 ج تقريبا).
النتيجة تحسن الثبات بصورة شديدة و حل معظم مشاكل العفشة و مفضلش غير تغيير المساعدين الامامى و الأعتقد انها هتظبط العربية تماما ان شاء الله (لأنها متركب فيها بيلاشتاين بس ناشف جدا لدرجة شكنا أنا و الميكانيكى انه لا يمتص الصدمات و البديل هوا المونرو ب 900 ج أو الأصلى من عند الشهابى ب 1500).
(يوم راس السنة رحت العين السخنة رايح جاى بمتوسط سرعة 160 - 180 بدون مشاكل الحمد لله).
بقالى بقى استفسار أو 2 كده:
1- رغم عمل الصيانات اللازمة من بوجيهات و فلاتر, و نحسن بسيط فى سحب السيارة, لكن بلاحظ انها بتسحب بنزين زايد شوية, غير بعد ال 160 بتهدأ جامد أوى و تجيب 180 بصعوبة و أوقات تعديها و اوقات الاقيها نزلت عن ال 180 لوحدها, غير بردو سحب السيارة بشكل عام مش عاجبنى, فهل ممكن يكون فى مشكلة أو سدادان فى Injection أو البخاخات محتاج أعرف رايكم بردو.
2- بقالى مدة مكشفتش على الزيت و انا عموما حاطط شيل 10000 ك و ماشى 7000 ك لغاية دلوقتى, لكن النهارده الصبح بكشف على الزيت لقيتو المؤشر ناقص بتاع نص سم (يعنى الزيت كان عند نص العلامة تقريبا و دلوقتى لقيتو عند أخر العلامة من تحت) فهل ده طبيعى انا كنت سمعت مرة ان مواتير البورا بتاكل نسبة زيت عادى.

و شكرا