قديم 15-09-2009, 05:26 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مناقشة بين تصليح السيارات في مراكز الخدمة و الورش

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8825
ده موضوع متشابه مع موضوعك و الفكرة طبعا جيدة

عايز أعرف رأيكم فى موضوع مش عارف أوصفه الحقيقة
عميل أشترى عربية موديل 2007 مثلا و حجز معاد صيانة و رفعت العربية ولاقيت إن العربية عاملة حادثة و مركبة حاجات غير أصلى
المشكلة مش فى قطع الغيار الغير أصلى المشكلة الحقيقية فى ركبة شاسيه أو أرضية أو شاسيه أو صدر و عشان أغير قاعدة مقطوعة مثلا ممكن أفك القديمة ألاقى القاعدة الجديدة مش هتركب غير لما الشاسيه يتظبط
أعمل اية كمهندس صيانة انا طبعا بعذر العميل لكن بعتذر عن الإصلاح عشان هكلفه و غالبا مش هيلاقى النتيجة اللى متوقعها
أذكر عربية العميل كان عايز يغير كاتينة و عشان أغير الكاتينة لازم أفك قاعدة علوية عند المحرك و للأسف الشاسيه مش كان مظبوط أعتذرت عن تغيير الكاتينة

أنصح العملاء ان الإصلاح يكون فى مراكز الخدمة المعتمدة لأن التوكيل مش هيلم شغل الورش

شارك دافع عن أفكارك