قديم 02-04-2013, 11:49 AM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold
افتراضي رد: تقرير استخدام و صيانة ال 10,000 كلم للجميلة ( ايمي ) جيلي امجراند 7 ..

بأمانة و بكل حيادية ... استهلاك البنزين ممتاز جدا بما انني اقود باسلوب افتصادي .. يعني السرعة مبتزيدش عن 100 و مبحرقش قوي على النقلات .. حوالي 7.5 لتر لكل 100 كلم .. التفويلة معايا ال 53 لتر بتعمل 680 كلم .. و بتنخفض المسافة ل 600 تقريبا اثناء السفر على سرعات عالية اكثر من 140 كلم .. و ده طبيعي لان الاستهلاك بيزيد في الزحمة و التوقف المتكرر او السفر بسرعات عاليه ...

بالنسبة للعفشة فهي مش ناشفة تضايق و لا ناعمة .. انعم من السيراتو شويه و انشف من اللانسر شويه .. بس ادائها رائع معايا و مبتخبطش و لا تحس بدبدبة خاصة بعد التربيط ..

عمرها ما حكت معايا رغم اني بحملها اثناء السفر .. و لو بتحك .. سهل جدا تضبيط ارتفاعها من الخلف ..

العربية ثابته جدا جدا ... ما دمت تحترم قواعد الفيزياء .. و الفيديو اللي حضرتك بتتكلم عليه .. هو لها ليس عليها ... انا اكثر شيء بحبه فيها .. ثباتها !!!! انا بسافر بيها على سرعات عالية فوق ال 150 !!! عمرها الحمد لله ما خذلتني او حسيت باي حاجة تقلقني ... وده رأي كل ملاكها ..